Sunday 11 February 2024

UNTA

 ASSALAMUALAIKUM

UNTA

.


PIC GOOGLE IMAGES (C)

Abu Nawas mengenderai untanya dalam perjalanan ke Syam membawa barang dagangannya untuk diniagakan di sana. Perjalanannya agak jauh jaraknya melalui padang pasir yang luas menjadikannya keletihan. Dia menghentikan perjalanannya bersama untanya untuk berehat seketika.

Tatkala hari malam Abu Nawas memasang sebuah khemah kecil untuk tidur di situ. Untanya tidur di luar khemahnya. Suasana malam tenang dan amat dingin. Unta di luar khemah kedinginan.

“Hamba merasa amat dingin Tuan Abu Nawas. Kalau hamba jatuh sakit kerana tidak tahan kedinginan tentu hamba tidak dapat membawa Tuan dan barang dagangan ke Syam kelak. Bolehkah hamba menjulurkan kaki hamba ke dalam khemah Tuan?” ujar unta pada tuannya. Abu Nawas memahami bahasa untanya.


“Baiklah.” Balas Abu Nawas lalu meneruskan tidurnya yang terganggu seketika.

Unta pun menjulurkan kakinya ke dalam khemah tuannya. Tapi dia masih tidak selesa tidur di luar khemah.

“Tuan bolehkah hamba masukkan kepala hamba ke dalam khemah Tuan. Sebab hamba rasa seperti hendak demam. Hamba tidak dapat menahan kedinginannya.   Kalau hamba jatuh sakit tentu hamba tidak dapat membawa Tuan berdagang di Syam.” Sekali lagi Unta mengejutkan tuannya.

“Baiklah!” Abu Nawas yang masih  lagi mengantuk membalasnya ringkas.

Apabila hari siang Abu Nawas tersedar dari tidurnya. Dia kehairanan menyedari telah berada di luar khemah. Sedangkan untanya tidur nyaman dalam khemah.

“Mengapa pula kamu tidur dalam khemah, tapi hamba di luar khemah?”

“Bukankah hamba telah meminta izin Tuan untuk tidur dalam khemah. Hamba tidak usir Tuan ke luar khemah.” Balas untanya tanpa rasa bersalah. Abu Nawas termenung memikirkannya.


4 comments:

  1. Hahahahaha, abu Nawas tidur banyak gerak kot. Tiba2 dah tergeser kluar ๐Ÿคญ๐Ÿ˜„

    ReplyDelete
    Replies
    1. gitulah kalu asyik nk melayan tidur kan fanny tksh

      Delete
  2. tidur mati
    x sedar kena alih tidur kat luar
    hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. heh heh yala anies asyik layan tidur semuanya kata ya tksh

      Delete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist