Saturday 20 January 2024

REMPAH GILING

 ASSALAMUALAIKUM


MENGGILING REMPAH

 


PIC GOOGLE IMAGES (C)

Suatu ketika dahulu suri rumah yang hendak menggulai ikan, ayam atau daging akan menggiling rempah yang akan digunakan.  Tidak dibeli rempah dijual di kedai sebab rasanya tak sesedap mana. Rempahnya bercampur ketumbar, cili kering, jintan manis atau jintan putih, kunyit hidup, bawang putih dan bawang merah. Semuanya direndam seketika. Kemudian letak atas batu giling. Dan mula menggilingnya hingga lumat. Menjadi kerjaku juga turut membantu di dapur kalau disuruh emak saudaraku. Malas juga aku hendak menyorong batu giling yang berat itu menggiling rempah. Tapi kukerjakan juga hingga usai. Setelah menggilingnya terasa panas memijar tangan. Bermain dengan cili kering dan rempah begitulah kesannya. Emak saudaraku memasak gulai ikan tenggiri dengan rempah kugiling itu.

 

rempah campuran –

gulai ikan tenggiri

tradisi lama


2 comments:

  1. akak org mana ek kak? pernah x akak dengar gulai rebah bangun? akak pandai x? kalau akak tahu akak ajarkan ldy yer.. arwah nenek lady pernah buat dan sgt sedap.. tp ldy xsempat belajar sebab arwah meninggal waktu ldy berusia 8 tahun.

    ReplyDelete
  2. respect perempuan dulu-dulu. walau leceh dan renyah, tetap juga memasak setiap hari. saya ni..huhuhu jelah

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist