Tuesday 2 January 2024

HALUA MASKAT

 ASSALAMUALAIKUM


PIC GOOGLE IMAGES (C)


HALUA MASKAT

 

Halua maskat ialah kuih tradisi amatku gemari. Memasaknya  sendiri susah juga. Rumit  cara buatannya. Bahan utamanya iaitu tepung gandum yang diuli dibasuh dan disimpan semalaman,  kemudian dicampurkan dengan gula, gula batu dan minyak sapi. Lalu dimasak di atas api yang skecil nyalaannya. Sambil dikacau sehingga pekat dan masak.  Kuih  ini terkenal di sebelah utara. Halua  maskat berasal daripada Timur Tengah juga menjadi kesukaan orang India.

olahan memasaknya mengikut citarasa masing-masing.  Tapi  menghasilkan manisan yang sama iaitu halua maskat. Kalau  kita perhatikan di negara Arab seperti Turki, Mesir dan lain-lain tempat di Timur Tengah mereka banyak membuat halua maskat yang berwarna agak jernih atau putih. Rasanya  tetap sama liut dan manis sekali. Dicampurkan pula dengan berbagai jenis kekacang sama ada badam, gajus, pitachios..Manakala  halua maskat yang dibuat oleh orang India pula lebih berwarna jingga dan agak tidak berapa liut.  Tapi  tetap manis.

Kalau aku teringin merasa halua maskat akan membelinya di Pekan Rabu, Alor Star. Itupun kalau pulang ke kampungku berdekatan situ sesekali.

 

halua maskat –

adunan tepung gandum

olahan rasa


4 comments:

  1. kuih yang tak pernah dana jumpa atau rasa kak, sama ke dengan manisan turkish delight tu kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya rasanya seakan turkish delight tapi gaya Melayu tksh dana

      Delete
  2. Selalu dengar nama halua maskat. Tapi tak ingat pernah makan ke tidak.

    ReplyDelete
  3. Sedap halwa maskat ni.. la ni sebekas RM 15.00 dah. Beli kat Pekan Rabu

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist