Monday 13 March 2023

TAPAI PULUT

 ASSALAMUALAIKUM



TAPAI PULUT

 

Kadangkala untuk sarapan pagi Tuk akan sediakan tapai pulut. Bukan sedikit tapai pulut yang dibungkus dengan daun pisang itu jumlahnya. Penuh sebakul besar. Bakul besar biasanya dianyam daripada daun mengkuang dan digunakan untuk mengangkut padi atau mengisi beras.

 

Proses menyediakan tapai cara dahulu agak rumit sedikit.  Langkah pertama perlu menumbuk padi pulut sehingga menjadi beras. Setelah itu dikukus. Setelah masak dibiarkan sejuk seketika. Diratakan dalam talam dan ditabur dengan ragi yang dihaluskan dengan lesung batu. Ayak  sehingga semua pulut terkena ragi. Lalu dibungkus berbentuk kun seperti nasi lemak.

 

Tuk akan mengisinya ke dalam bakul besar dan di simpan di bawah katil selama dua hari. Setelah pasti tapai telah masak barulah dikeluarkan untuk hidangan keluarga. Tapai enak di makan bersama kelapa kukur sambil menghirup secawan kopi panas.

 

sarapan pagi –

sebakul tapai pulut

 berselang hari

3 comments:

  1. Baru jumpa tapai pulut ni kat majlis kenduri kahwin sabtu lepas.

    ReplyDelete
  2. Saya ada masa suka, ada masa tak suka. Pelik selera saya ni hehe

    ReplyDelete
  3. tak pernah dana cuba bersarapan dengan tapai pulut kak, tapi kan dulu dana tak suka tapai pulut tapi sekarang dah suka... sedap manis

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist