Tuesday 30 July 2019

DIRGAHAYU TUANKU

     ASSALAMUALAIKUM


SELAMAT HARI PERTABALAN YANG DI PERTUAN AGONG KE 16
Daulat Tuanku
Raja & Rakyat Berpisah Tiada


Asah  berkilat parang di paya,
memotong rotan lalu disiat;
Raja berdaulat waris anbiya,
mahkota watan sanjungan rakyat.


BAGINDA IALAH SULTAN NEGERI PAHANG DARULMAKMUR

Munsyi Md Rasul bin Haron
@Memartabatkan Bahasa Melayu
Bahagian Matrikulasi KPM
Putrajaya
29 Julai 2019
Menurut Kamus Dewan Edisi Empat, daulat bermaksud 1. bahagia, kebahagiaan (kepada raja-raja yang memerintah); 2. ya, benar (digunakan ketika menyambut titah raja dan sebagainya); 3. kuasa (raja, kerajaan); 4. arkaik: tulah; ditimpa ~ kena tulah (raja); ~ dirgahayu mudah-mudah­an berbahagia dan lanjut usia; ~ tuanku a) benar tuanku, ya tuanku; b) berbahagialah tuanku;
Kuasa-kuasa raja yang ada adalah, tanpa mengambil atau menafikan hak-hak rakyat jelata demi menaungi kesejahteraan ramai.
Seperti dipetik dan dinasihatkan dengan indah dalam naskah agung Sejarah Melayu lagi, bahawa: “Raja-Raja itu, jikalau bagaimana sekalipun tahunya, seandai tiada muafakat dengan segala pegawai, tiadalah akan sentosa kerajaannya.” Pada helaian yang lain pula dimadahkan: “Raja itu umpama pohon, manakala rakyat pula ibarat akarnya.”
Baginda Tuanku sebagai cerminan, iaitu manifestasi kepada ‘Adi­cita’ atau ideologi Rukun Negara, yang menjadi asas kepada sebuah negara bangsa, makmur lagi merdeka.

5 comments:

  1. Daulat TUanku... mmg manis betul agong dan permaisurinya

    ReplyDelete
  2. TKSH DANA CANTIK N SEPADAN AGUNG KITA

    ReplyDelete
  3. Daulat Tuanku.. semoga Malaysia terus makmur.. aamiin.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist