Thursday 4 July 2019

MAHU BELAJAR MANULIS DARI WARTAWAN,,

Assalamualaikum

Nama aku, Ali Imran
Aku masuk Bernama pada Jan 2011, tanpa sebarang ilmu penulisan secara formal.
Diploma aku dalam bidang perniagaan. Ijazah dalam bidang logistik. Minta kerja sebagai wartawan.
Masa ditemubual orang lain siap bawa keratan akhbar tulisan mereka yang pernah disiar. Banyak pula tu.
Aku? Hanya ada alamat laman blog sahaja.
Itu pun tulisannya tunggang langgang.
Segala ilmu teknikal penulisan, aku belajar dalam tempoh 3 tahun pertama di tempat kerja.
Ilmu penulisan gaya rumah agensi berita yang dibaca oleh rakyat Malaysia.
Agensi berita memberikan rencana dan hasil penulisan kepada semua akhbar yang melanggan.
Dari agensi berita aku belajar;
Apa yang menjadikan tulisan biasa dilihat luar biasa pada pembaca.
Cara nak menyedapkan penulisan yang kering bak laporan pejabat sahaja.
Mengukur kekuatan penulisan sendiri yang membuat orang dekat dan tidak menjauh.

Akhirnya aku faham, apa yang paling penting dalam penulisan adalah renjatan idea untuk menulis perkara yang nampak biasa-biasa jadi terampil di mata rakyat jelata.
Saudara mahu belajarkah agar dapat diamalkan dalam penulisan di Facebook, Instagram, blog dan bahan bercetak?
Dari tulisan kering menjadi hijau subur kerana benih ditanam cara yang betul.
Pada hari Ahad 19 Mei ini, aku kendalikan Kelas Penulisan Kilat - Penulisan Rencana di bawah payung Kelas Penulisan Ramadan anjuran Persatuan Gerakan Penulis Malaysia.
Yuran hanya RM100, lepas raya RM 299.
Kelas pagi, separuh hari, komitmen penuh.
Kita belajar menulis sampai reti nak susun cerita.
Lokasi kelas di Wangsa Melawati.
Marilah.
Daftar segera di pautan ini. Pilih kelas yang betul ya!
Selamat berpuasa!
Nama aku, Ali Imran

kursuspenulisan.com | A7-03-04 Apt Damiana Jalan Kempas 3, Proton City, Tanjong Malim
This email was sent to paridah.ishak@gmail.com | Unsubscribe | Forward this email to a friend
Powered by MailerLite

8 comments:

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist