Thursday, 2 August 2018

KHASIAT JANTUNG PISANG.

ASSALAMUALAIKUM

MENFAAT JANTUNG PISANG


Jantung pisang juga mengandung manfaat vitamin A, vitamin B1, vitamin C, dan mineral penting seperti fosfor, kalsium dan Fe (zat besi). Kandungan yang penuh gizi tersebut, siapapun pasti akan tergiur untuk mengolah jantung pisang menjadi masakan dan makanan yang lezat.  Adapun manfaat jantung pisang antara lain:
1. Mencegah stroke – Caranya yaitu dengan menggunakan satu buah jantung pisang ambon yang direbus. Setelah itu, peras dan ambil sarinya dan selanjutnya minum sebanyak dua kali sehari untuk mencegah penyakit stroke.
2. Mencegah Kolesterol – Mampu mengikat lemak jahat dan kolesterol yang nantinya akan dikeluarkan
3. Menyehatkan Perut – Melancarkan pencernaan karena jantung pisang mengandung fiber yang tinggi.
4. Makanan penderita diabetes – Baik bagi penderita diabetes karena memiliki indeks glikemik yang rendah sehingga insulin yang dibutuhkan untuk mengubah glukosa menjadi energi. Jantung pisang yang di rebus saja ini, sangat efektif untuk turunkan kandungan gula darah.
5. Kaya serat – Mengandung serat pangan yang tinggi sebab jantung pisang memiliki kandungan seperti karbohidrat, protein, mineral maupun vitamin seperti betakarotin, vitamin B1.
6. Baik untuk diet – karena jantung pisang memberikan efek kenyang lebih lama, daripada manfaat nasi putih karena memiliki serat yang tinggi dan rendah
7. Melancarkan siklus darah – karena jantung pisang bersifat anti koagulan yang dapat mencegah terjadinya penggumpalan darah.
8. Mencegah kanser – Mengurangi efek radikal bebas dimana radikal bebas ini bisa mengakibatkan kerusakan kinerja organ, karena sistem oksidasi mengakibatkan penuaan pada beberapa sel. Estrak metanol dalam jantung pisang mempunyai karakter seperti manfaat antioksidan, yang sangat baik untuk mencegah radikal bebas.
9. Anti penuaan – Mampu melakukan perbaikan beberapa sel, karena kandungan flavonoidny berfungsi juga sebagai anti radikal
10. Mencegah penyakit gondok – karena jantung pisang mengandung yodium
11. Menyembuhkan infeksi – karena jantung pisang memiliki kandungan etanol dan dapat menghalangi perkembangan bakteri
12. Meningkatkan produksi sel darah merah – Kandungan di dalam jantung pisang yang mengandung zat besi, sehingga akan menambah kandungan hemoglobin dalam darah.
13. Mengontrol darah saat menstruasi – Hal ini terjadi karena jantung pisang yang di rebus mempunyai kekuatan untuk mengontrol hormon progesteron sehingga akan mengontrol keluarnya darah haid.
14. Memperbaiki mood – karena jantung pisang memiliki kandungan magnesium yang dipercaya dapat mengurangi rasa kekhawatiran serta memperbaiki suasana hati.
15. Meningkatkan produktivitas ASI – Bukan hanya manfaat daun katuk yang mampu meningkatkan produktivitas air susu seorang ibu,

Share
https://manfaat.co.id/17-manfaat-jantung-pisang-untuk-kesehatan-pengobatan-dan-menu-masakan

18 comments:

  1. Selalu dan minat juga makan jantung pisang rebus cicah sambal belacan.
    Tak tau pulak khasiatnya banyak macam tu.

    ReplyDelete
  2. Mak saya suka rebus je, pastu cicah sambal belacan .. sedap banget

    ReplyDelete
  3. Masak lemak cili api pon sodap ni.. ada orang cara senang rebus sampai empuk dah boleh makan.

    ReplyDelete
  4. Rebus cicah sambal asam...tak pun sambal belacan...sedapnya.

    ReplyDelete
  5. tak sangka pulak banyak khasiatnya. teringat buku kasut kelopak jantung hahaha. by the way, saya first time datang sini dan terus follow sini sebab suka dengan cara awak menulis. kalau sudi meh lah singgah blog saya hehe. saya followers ke 304

    ReplyDelete
  6. Selain dari tau makan dan rasanya sedap, saya baru tau ada banyak khasiat jantung pisang ni.

    ReplyDelete
  7. TKSH WP BNYK SGT KHASIATNYA TU..JGN ABAIKNNYA WALAU BNYK KELILING RUMAH WP

    ReplyDelete
  8. TKSH AHMAD MUNIR MMG SEDAP TU REBUS BUAT ULAM CICAH

    ReplyDelete
  9. TKSH BRO AHMAD..MSK APA PUN OK JE SEDAP TU

    ReplyDelete
  10. TKSH AISYAH ELSA SUDI JADI FOLLOWER KARYAKU..ALHAMDULILLAH MOGA MNJALIN UKHWAH MESRA

    ReplyDelete
  11. TKSH FIDAH..KAK PUN BARU TAHU HEH..HEH..

    ReplyDelete
  12. walaupun boleh saya katakan tuntutan kesihatan yang sangat melampau ni mungkin kebanyakannya tiada bukti kesahihan yang boleh dirujuk, tapi kalau sekadar ikhtiar, boleh dicuba..

    ReplyDelete
  13. Zumal suka ulam jantung pisang, tak sangka banyak khasiatnya...

    ReplyDelete
  14. tingat pecal jantung pisang, tingat peristiwa yg x leh dilupakan lps tu... ;-)

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist