Monday, 18 December 2017

SESAL...


ASSALAMALAIKUM



SESAL 

Apa di bangsal telah dipindah,
susun barangan hingga terlelap;
apa disesal yang telah sudah,
mohon ampunan jika tersilap.



Asal bertangguh merabai sisa,
gagal meragi lagi menampi;
menyesal sungguh mengabai masa,
ditinggal pergi rugi ratapi.

Galah didiri  jala direntang,
redah terusan sisal dipunggah,
jagalah diri kala berpantang
tak endah pesan sesal tak sudah .


Cermat sipahi meruas kolam ,
lirih suaranya tangan mengukur;
nikmat Ilahi seluas alam,
raih rahmat-Nya dengan bersyukur.


Kini puteri belajar gasing,
bosan sendiri hala belukar;  
dinihari dan fajar menyingsing,
lukisan hari mula terlakar.

15 comments:

  1. Sesal kemudian tidak berguna namun boleh bangkit perbetulkan mana sewajarnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TKSH PC YA PERBETULKN KESILAPN USAH SESAL SAJA

      Delete
  2. jagalah diri kala berpantang
    tak endah pesan sesal tak sudah.

    sesuai sgt ditujukan pd yg msl berpantang ;-)

    ReplyDelete
  3. Kosong sudah ruang di bangsal
    Susun barang biar tak hilang
    perkara yang lepas menjadi sesal
    di masa depan usah diulang

    Banyak juga benda yang saya sesalkan.kadang orang kata nak ulang masa lalu untuk ubah apa yang disesalkan tu.tapi saya pilih lebih baik teruskan hidup dan tak kan ulang kesalahan lama.

    ReplyDelete
  4. Mrs. A pun ada sesal jugak.
    Tapi betullah bak kata pepatah dah tiada gunanya.
    Pengajaran yang sangat berguna memang tak nak ulang lagi.

    ReplyDelete
  5. Dah sesal tiada guna lagi. Indah karyanya. Saya follow dekat sini. Salam kenal dari utara ^^

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik..
    Terima kasih akak, bilah-bilah kalimat yang disusun yang terkandung pelajaran. Puitis...
    Setiap dari kita mengimpikan kekuatan dalam melayari kehidupan ini. Kita sentiasa mahukan kekuatan untuk menampal kelemahan dan kesilapan yang sering memayuti diri setiap masa. Tanpa pertolongan dan kasih sayang-Nya tidak mungkin kekuatan itu kita miliki. Kita hanyalah hamba-Nya yang amat lemah.Mudah-mudahan kita diberikan ruang dan kesempatan untuk memperbaiki kesilapan masa lalu...

    ReplyDelete
  7. TKSH ANIES ORG LA XKISAH PUN SOAL PNT LRG KAN BILA SAKIT SESAL DULU MLS BRPNTNG.

    ReplyDelete
  8. TKSH DIANA...USAH DIULNG KESILAPN LALU BETUL TU

    ReplyDelete
  9. TKSH MRS A SALAH SILAP LALU JADIKN PENGAJARAN.

    ReplyDelete
  10. TKSH FATIN SUDI JADI FOLLOWER KARYAKU... SALAM KENAL

    ReplyDelete
  11. WSALAM..TKSH USTAZ DOANYA ..MOGA USTAZ WALAFIAT SEKELUARGA...PANTUN KAK ILHAM-NYA INSYAA ALLAH...SEGALANYA BERGANTUNG EHSAN-NYA SUBHANALLAH.

    ReplyDelete
  12. Kata orang' sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tak berguna lagi'

    ReplyDelete
  13. TKSH WP YA BIDALAN WARISAN LAMA GITULAH

    ReplyDelete
  14. Apa disesal perkara yang sudah...
    Moga menjadi pengajaran di masa hadapan

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist