Wednesday 23 October 2013

KHAZANAH WARISAN RIBUAN TAHUN...


ALAT-alat muzik tradisional yang tersimpan di Muzium Negara.
PENGALAMAN melangkah masuk ke dalam stor penyimpanan artifak Muzium Negara baru-baru ini seumpama memasuki gua yang dipenuhi dengan harta karun.
Bukan sahaja terpegun melihat susunan artifak yang memenuhi segenap ruang tetapi kesempatan itu dirasakan amat istimewa kerana tidak ramai yang mendapat peluang melepasi bilik kebal tersebut.
Stor penyimpanan yang terletak di Unit Repositori Muzium Negara merupakan lokasi penyimpanan koleksi artifak milik Jabatan Muzium yang jarang dipamerkan di galeri umum Muzium Negara.
Hanya sebahagian kecil daripadanya pernah dipertontonkan melalui penganjuran pameran-pameran khas yang biasanya diadakan secara bertema dan sementara.
Lebih mengagumkan, jika dibanding dengan jumlah artifak yang dipamerkan di galeri Muzium Negara, jumlah artifak tersimpan di stor berkenaan dianggarkan 10 kali ganda lebih besar.
Meskipun tidak mempunyai nilai sejarah yang sehebat artifak-artifak penting di galeri Muzium Negara, koleksi yang ada di bilik berkenaan tetap mempunyai keunikan tersendiri.
Unit Repositori yang dikawal ketat itu dibahagikan kepada empat kategori mengikut jenis artifak iaitu peralatan senjata, alat muzik, tekstil dan seramik.
Pengembaraan penulis di bilik yang dipenuhi khazanah warisan ribuan tahun itu bermula di stor penyimpanan senjata yang menempatkan keris, pedang, tombak dan pelbagai kelengkapan peperangan.
Ditemani Penolong Kurator Kanan unit itu, Suriati Sulong dan Baharom Ahmad, saya menyelak pintu besi bilik untuk melihat apa yang sedang menanti di dalamnya.
Di suatu sudut, Baharom gigih menanggalkan sarung beberapa bilah keris untuk mengecam artifak kegemarannya.
Tidak lama kemudian, beliau mengeluarkan sebilah keris sepanjang kira-kira setengah meter dari bahagian paling atas almari.
Keris lurus seperti pedang itu adalah Keris Penyalang yang digunakan sebagai senjata untuk menyula pesalah-pesalah pada zaman dahulu.
"Walaupun keris ini sudah berusia ratusan tahun tapi kesan karat darah masih ada. Tanda keris ini pernah 'digunakan'.
"Selain Keris Penyalang, ada lagi beberapa keris yang tersimpan di sini dipercayai pernah digunakan dalam ilmu keris terbang," katanya.
Saya turut berkesempatan melihat sebatang tongkat kayu bertatih gading dengan ukiran bermotifkan bunga berwarna emas.
Tongkat yang disimpan di dalam bilik kebal itu tidak lain tidak bukan adalah milik Residen Inggeris pertama, Sir Frank Swettenham yang dipulangkan semula ke negara ini pada 1971.
Pada kesempatan itu juga, saya diberi kesempatan menatap kehalusan sehelai kain dengan hasil tenunan yang cukup luar biasa.
Kain berwarna hijau dan merah yang bertulis ayat suci al-Quran itu adalah kain limar berayat yang berusia ratusan tahun. Tidak diketahui siapa pemilik asalnya namun dikatakan antara koleksi tekstil Melayu yang sangat sukar diperolehi.
Diperbuat daripada sutera dan benang emas, kain limar digunakan sebagai kain penutup keranda khususnya dalam kalangan masyarakat Pantai Timur.
Selain kain limar, sehelai kain cindai yang sedang dalam proses pemuliharaan semula dibentang di atas salah satu meja. Kain cindai yang popular sekitar kurun ke-18 itu diguna sebagai bengkung atau perisai bagi menghalang tusukan senjata tajam.
Pada hari kedua, kunjungan saya ke stor alat muzik ditemani Pendaftar Bahagian Pendaftaran Muzium Negara, Mohd. Razaimi Hamat yang menunjukkan koleksi alat muzik yang amat jarang ditemui.
Mohd. Razaimi merupakan individu yang bertanggungjawab dalam urusan perolehan dan pendaftaran setiap artifak di Muzium Negara.
Beliau berkata, Muzium Negara mempunyai 420,665 artifak namun hanya kira-kira 3,000 berada di ruang pameran.
"Selain ruang pameran yang terhad, pihak muzium mempunyai sebab-sebab lain untuk tidak mempamerkan artifak berkenaan.
"Sebahagian daripadanya ada yang pernah dipamerkan pada pameran-pameran sementara dan bertema,'' katanya.
Bagaimanapun katanya, sepanjang proses perolehan sesuatu artifak, pihak muzium berdepan pelbagai cabaran terutama dalam menentukan keaslian sesuatu artifak.
Salah satu daripada langkah terpenting adalah melalui penyiasatan secara terperinci khususnya terhadap maklumat yang diterima.
"Kita tidak boleh membuat pembelian atau penerimaan secara sembarangan kerana pendaftaran artifak juga perlu mengambil kira maklumat dan fakta yang betul.
"Selain penyelidikan, kita juga menggunakan khidmat pihak ketiga yang pakar dalam sesuatu bidang,'' katanya


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131019/re_07/Khazanah-warisan-ribuan-tahun#ixzz2i7pH0oDl
© Utusan Melayu (M) Bhd 

2 comments:

  1. samalah kita...tp cerita-cerita sejarah ni mmg aunt minat sangat....tq nohas

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist