بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015


Sebagai ibu rumahtangga aktiviti di pagi hari raya teramatlah sibuknya. Sebermula aktiviti yang sibuk tu pada malam raya  dan bersambung pula keesokannya di awal pagi sebelum subuh lagi. Semua persediaan yang direncana perlu teratur sempurna agar nanti tak kelam kabut jadinya.

Jikalau anak-anak tidak membantu memang keletihan sungguh. Sebelum ke masjid untuk solat hari raya fitri perlu pastikan hidangan untuk tetamu telah disajikan di atas meja. Di tempat PI kebiasaannya yang datang beraya setelah selesai solat di masjid adalah anak-anak kecil.

Dalam pada sibuk-sibuk melayan tetamu juadah raya masih sempat dihantar ke rumah jiran-jiran berdekatan.

Agak petang sedikit kunjungan tetanu-tetamu kecil semakin reda dan bolehlah mula meninggalkan rumah untuk beraya di rumah jiran-jiran

10 ulasan - "#Cabaran20Hari Puasa/ Raya 2015-16 AKTIVITI DI PAGI RAYA."

abuikhwan delete icon 12 Julai 2015 7:07 PTG

Assalamualaikum kak,
Kalu zaman budak-budak dulu duk di kampung, memang seronok sangat pagi raya. Macam-macam pe`el perangai yang terjadi sebab berkumpul penuh rumah ayahanda. Biasalah dalam ramai-ramai tu, tetapi seronok bukan selalu dapat berkumpul... sekarang hanya tinggal nostalgia yang tersimpan kemas di dalam lipatan memori...

#Teringat almarhum ayahanda dan bonda...

Dunia Zumal delete icon 12 Julai 2015 7:28 PTG

Rumah Zumal pun macam tu juga, kanak-kanak akan serbu rumah betul2 lepas solat raya...

Cilembu thea delete icon 12 Julai 2015 9:33 PTG

Keramaian lebaran di rumah orang tua tentu menjadi kemeriahan tersendiri di waktuhari raya lebaran, moment yang indah

muhammad nizam delete icon 13 Julai 2015 12:17 PG

waahh meriah.. merah menyala semuanya...

Sue Bee delete icon 13 Julai 2015 6:30 PG

Masa kecik2 dulu, time ni paling seronok dpt duit raya walaupun sekadar syiling :)

Qaseh Vee delete icon 13 Julai 2015 7:46 PG

setiap kali raya tugas saya sama je , hias rumah . bab dapur , my kakak ambil alih . Dah jadi routine sebenarnya ...

Yun Sing delete icon 13 Julai 2015 8:48 PTG

Meriahnya..

Fidah Shah delete icon 14 Julai 2015 1:23 PG

Pagi raya adalah waktu yang sibuk sekali. Juadah harus disediakan sebelum pergi ke masjid (sarapan makanan/juadah raya)
Lepas sembahyang, masa untuk menunggu tetamu datang....lepas tu, kami pula yang berkunjung ke rumah orang...

Khir Khalid delete icon 15 Julai 2015 2:14 PTG

Kat rumah saya mmg bnyk budak2 dtg.. tp simple je.. bila dia dtg, kita hulur salam dgn ang pau.. settle. Dia org ckp "terima kasih Acik" dan pergi rumah lain..tak payah nak minum2 hehee..
Bila buat mcm tu tahun dpnnya makin ramai lagi dtg.. "mudah" kata budak2 tu hahaa.. tak pelah, janji happy.. :D

Siti Yang Menaip delete icon 15 Julai 2015 4:01 PTG

hehehe mesti punya wajib ambil gmbr ramai2.. tapi kalo raya kat penang sendu sikit..
adik bradik ayah x ramai.. spupu spapat pun tak ramai..

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”