بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015



Putu kacang.

Putu kacang ni sejak dari PI kecil hingga dah tuamerga (istilah orang Kedah) ni adalah kuih kegemaran PI di hari raya. Kalau bertamu ke rumah kawan-kawan/jiran/sedara mara kuih inilah yang diintai mata. Nampak saja cepat tangan menyambarnya dibawa ke mulut.  Kadang citarasa putu kacang yang dihidangkan tidak menepati selera tapi makan sajalah sebab dah minat sangat walau keras kedekung lantaran terlebih gula lah tu. Heh..heh tak baik tu mengomplen hasil karya orang lain.

Putu kacang ni bahan asasnya serbuk kacang hijau dan gula halus saja. Murahkan modalnya. Mengikut cara orang dulu-dulu membuatnya dengan menggoreng kacang hijau terlebih dahulu. Kemudian menumbuknya untuk membuang kulitnya. Setelah itu kacang hijau ditumbuk hingga jadi serbuk halus dan ditapis dengan tapisan tepung. Bukan tapisan kelapa ya.

La ni sudah ada serbuk kacang hijau yang dijual di pasaran. Tak payah nak susahpayah menumbuk atau memesinnya.

Kacang hijau disatukan dengan gula halus yang dibasahkan dengan sedikit air sebelum diterap dengan acuan. Dah siap diterap dijemur sekejap di bawah panas mentari. Elok keringnya bolehlah disimpan dalam bekas bertutup kemas

Antara kuih lama dan baru kesukaan PI di hari raya adalah seperti foto di bawah ini...sedap semuanya tu..






22 ulasan - "#Cabaran20Hari Puasa/ Raya 2015-13 KUIH RAYA PALING BEST."

Qaseh Vee delete icon 9 Julai 2015 5:50 PTG

saya juga suka kuih ni ... memang ada yg keras kematu PI ... heheheee ... dodol tu memang legend .

Khir Khalid delete icon 9 Julai 2015 7:19 PTG

Dulu pernah beli yg bentuknya cantik2 tapi bila makan hancur mcm tepung.. ada yg rupa tak cantik, tapi sedap.. mmg sedap.. :)

Dunia Zumal delete icon 10 Julai 2015 1:51 PG

Lama tak makan putu kacang dan putu beras...

Nora Karim delete icon 10 Julai 2015 6:33 PG

Dlm byk2 gambar tu terliur tgk dodol... emmm sedapnya....!

Jari Manis delete icon 10 Julai 2015 8:06 PG

akak....semia kuih ni JM pn suka...taste kita sama lah hihihi

Jari Manis delete icon 10 Julai 2015 8:07 PG

kalau kak Paridah baca message ni..pls email alamat kepada JM ye..email ke sini jarimanis4ever@gmail.com

ada something nk pos ..kalau boleh before jam 3.00 petang yek

Sue Bee delete icon 10 Julai 2015 10:07 PG

Kuih klasik ni mmg sedap PI..

paridah delete icon 10 Julai 2015 11:42 PG

hmm kuih2 lama mmg sedap sue...tq.

paridah delete icon 10 Julai 2015 11:45 PG

ok dgn segera kak emel JM heh..heh..tq.
susah2 saja JM..terima kasih banyak.

paridah delete icon 10 Julai 2015 11:46 PG

yeke..suka kuih2 lama ya...tq JM.

paridah delete icon 10 Julai 2015 11:48 PG

dodol mana boleh tinggal nora karim...feveret kak juga tu...tq

paridah delete icon 10 Julai 2015 11:59 PG

kuih lama sedap tu zumal...tq.

paridah delete icon 10 Julai 2015 12:02 PTG

itulah kan putu kacang kalau nak beli kena pilih penjual yg kita dh biasa kita beli baru puas hati...tq khir khalid.

paridah delete icon 10 Julai 2015 12:04 PTG

heh..heh..nasib rezki nk rasa putu kacang gitu kan...tq anies.

notie delete icon 10 Julai 2015 1:05 PTG

wah putu kacang saya panggil kuih koya... rempeyek makan cecah sambal kicap ... walah... dodol... dulu masa aruah bapa ada memang setiap tahun kacau sendiri dari pagi sampai nak buka... punya lama,,,, sebab aruah bapa penat... kacau sekajap lepas tu rehat,,, nanti aruah mak tegur sambung balik kacau... adik lelaki saya masa tu kecil tak dapat nak tolong sangat.... huhuhu memori

aizamia3 delete icon 10 Julai 2015 1:22 PTG

Boleh makan cuma tidak berapa gemar kuih ni.. dodol tu saya suka yang lembut yang baru lepas masak dalam kawah.. ;)

Fidah Shah delete icon 10 Julai 2015 10:18 PTG

Tahun ni, tak mengacau dodol pulak di kampung.
Kuih putu kacang....dah lama saya tak jumpa... :(

paridah delete icon 11 Julai 2015 5:18 PTG

kuih dodol mmg banyak memori buat notie ya...sgt menyentuh hati kan...kuih2 lama ni bahan asasnya mudah saja tapi nk membuatnya makan tenaga yg banyak terutama nk kacau dodol tu..tq notie.

paridah delete icon 11 Julai 2015 5:20 PTG

yeke..selera kita berbeza...dodol yg baru dimasak lembut n sedap...tq aizamia.

paridah delete icon 11 Julai 2015 5:23 PTG

la ni dodol xyah susah2 kacau fidah ...masak jer dlm microwaves 5 minit dh siap heh..heh..
putu kacang ni kat sebelah utara bnyk dijual...tq fidah.

Siti Yang Menaip delete icon 15 Julai 2015 4:05 PTG

memang kuih2 tradisional xkan dilupakan.. dulu tok kuat lagi mmg kacau dodol sendiri..
skrang ni beli sajalah.. ketupat pun kena tempah.. hehe.. tu la x belajar dari tok tak tahu dah
macam mana nak buat..

Mija delete icon 19 Ogos 2015 1:42 PG

Sedapnyaaaa dodollll

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”