بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Alssalamualaikum...saja nak buat ingatan kepada yang lupa dan lalai....


Saya tidak pernah dan belum jumpa hadis..
.yang mewajib kan ziarah tanah perkuburan pada pagi subuh hari raya atau selepas solat hari raya...

Yang jumpa Hadis Sabda Rasulullah saw..menyuruh pada umatnya yg bersifat takbur ..riyak ... ujub...bangakan diri..memang disuruh ziarah kubur..untuk tujuan sedar diri supaya sifat mazmumah itu hilang..

Kerana tinggi mana pun pangkat banyak mana harta pun...
tetap masuk dalam kubur bila mati...


Yang mengiring mayat ke kubur ada 3...dua balik satu sahaja yg mengikut dalam kubur...


Yang balik ke rumah adalah keluarga anak2 dan harta benda...


Yang ikut masuk.ke kubur ialah amal badah yg buruk atau yang jahat....


Tidak disuruh bila raya baru nak ziarah kubur..
bila2 waktu pun bolih ziarah..


Yang saya perhatikan bila ziarah kubur pada hari raya sudah jadi pesta maksiat..yang bukan mahram bercmpur gaul....dengan pakaian tak sempurna ..yang tak sepatut dipakai ziarah kubur.....


Kalaulah mayat dlm kubur boleh bercakap atau menjerit....lama dah mereka menjerit..halau balik .!!..sebab keadaan yang datang itu... menyebabkan mayat seksanya akan ditambah oleh malaikat munkar nangkir...


Sebab perbuatan yg hidup menziarah kubur itu dijadikan satu pesta macam perbuatan orang kafir...bawa bunga2..yang tak sampai setengah hari layu dah..


Yang elok bawa pelepah daun kelapa baik lagi..selagi tak layu pelepah kelapa itu berdoa untuk mayat dalam kubur mohon diampunkan dosa2 mereka ...nasib baik laa tak bawa buahan2 !!!...kalau ada yg bawak ..sebijik .perangai org kafir laa.!

Fikir2..renung2...


perkongsian ustaz zainal abidin.

13 ulasan - "ADAB MENZIARAHI KUBUR ..."

tiga lalat delete icon 13 Julai 2015 8:38 PG

salam ramadhan, timekaseh atas ingatan ye kak Pah ;p

selamat hariraya, maaf zahir batin juga

Dunia Zumal delete icon 13 Julai 2015 8:53 PG

Terima kasih atas perkongsian akak PI ^-^

Ipah Kholipah delete icon 13 Julai 2015 9:26 PG

sangat bermanfaat ilmunya mba :) terimakasih ..

paridah delete icon 13 Julai 2015 10:41 PG

SALAM RAMADAN TIGA LALAT SELAMAT RAYA..INSYA ALLAH TU...TQ

paridah delete icon 13 Julai 2015 10:42 PG

SAMA2..INSYA ALLAH...TQ ZUMAL.

paridah delete icon 13 Julai 2015 10:43 PG

INSYA ALLAH..TQ IPAH KHOLIPAH...

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 13 Julai 2015 3:17 PTG

saya ziarah kubur bila-bila masa sahaja.

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 13 Julai 2015 3:17 PTG

Belum pernah lagi bawa pelepah kelapa...selalu bawa daun pandan. nanti saya cuba pelepah kelapa.

nohas delete icon 13 Julai 2015 4:34 PTG

dah jadi adat orang Melayu, ziarah kubur di pagi raya..meriah, tahun lepas ada yg berselfie dkt kubur...

muhammad nizam delete icon 13 Julai 2015 8:14 PTG

cukuplah kematian sebaik-baik pengajaran..

Yun Sing delete icon 13 Julai 2015 8:46 PTG

Nice sharing..

Fidah Shah delete icon 14 Julai 2015 1:20 PG

Peringatan untuk yang hidup.
Hari ni kita ziarah kubur orang...esok-esok......
Moga ada yang mendoakan kita juga..aamiin

Khir Khalid delete icon 15 Julai 2015 2:11 PTG

In shaa Allah.. t kasih atas peringatan ini kak

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”