ASSALAMUALAIKUM
PUISI GURINDAM
PENGENALAN GURINDAM
Gurindam adalah genre
puisi tradisional yang terdiri dari serangkap dua baris atau dalam bentuk
kalimah. Selalunya tiap rangkap mengutarakan sesuatu persoalan dan dikuti
dengan jawapan atau kesimpulan kepada persoalan yang ditimbulkan.
Gurindam serangkap dua
baris terbina dalam rima akhir a-a., dan serangkap baris dalam rima a-b-a-b,
serta gruindam rangkap bebas.
(1) Contoh gurindam
serangkap dua baris:
Apabila banyak
berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.
(2) Contoh gurindam
serangkap empat baris:
Tiada siapa yang
besar,
Tiada siapa yang tinggi,
tetap sama sedasar,
tidaklah berbeza lagi.
(3) Contoh gurindam
bebas:
Pangkalnya sama
dipupuk,
pucuknya sama digentis,
buahnya sama ditarik,
ke bukit sama didaki,
ke lurah sama dituruni,
ke laut sama direnangi.
Isi Gurindam 12
Pasal Satu
Barang siapa tiada memegang agama,
Sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Puisi ini terikat 2 baris. Mengemukakan nasihat
dan pengajaran , kebenaran yang ingin disampaikan. Ayat baris satu dan dua berkesinambungan. Tapi tiada
sampiran seperti pantun.
Bilangan suku kata yang digunakan tertakluk
pada perkataan yang digunakan. Biasanya lapan hingga 16 suku kata. Rima akhir
adalah rima sempurna atau rawak.
Gurindam dua belas adalah susunan gurindam
karya Raja Ali Haji 1847.
Gurindam ini terdiri dari 12 pasal sebagai
kategori Syi’r Al-Irsyadi bererti syair petunjuk kerana
gurindam ini mengandungi petunjuk serta nasihat agar boleh meraih hidup yang
diredai Allah SWT.
Barang siapa mengenal yang empat,
Maka ia itulah orang yang ma’rifat*.
Barang siapa mengenal Allah,
Suruh dan tegahnya* tiada ia menyalah*.
Barang siapa mengenal diri,
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri*.
Barang siapa mengenal dunia,Tahulah ia barang
yang terpedaya*.
Barang siapa mengenal akhirat,
Tahulah ia dunia mudarat*.
http://nettik.net/pengertian-dan-contoh-gurindam-12/
Raja Ali Haji sendiri pernah memberi
definisi terhadap gurindam. Beliau menyebut “Adapun gurindam itu iaitu perkataan
yang bersajak juga pada akhir pasangannya tetapi sempurna perkataanya dengan
syarat dan sajak yang kedua itu seperti jawab” (Abu Hassan Sham, 1993, p. 90).
Gurindam jenis ini dipanggil gurindam terikat.
Menurut pendeta Zaaba, bentuk penulisan gurindam hampir sama
dengan puisi genre seloka namun lebih menjurus pada penyampaian nasihat,
pemerian falsafah, keagamaan dan pendidikan.
Za‟aba telah memberikan suatu definisi
lain untuk gurindam. Beliau berpendapat bahawa “Perkataan gurindam itu daripada
bahasa Sanskrit menerusi bahasa Tamil; ertinya biasa difahamkan rangkap yang
telah menjadi bidalan‟atau sebutan yang biasa pada orang ramai, ataupun sesuatu
pepatah berangkap disebutkan berpadan dengan tempatnya”. Dalam kaedah
karang-mengarang Melayu yang dikatakan gurindam itu ialah; suatu jenis syair
melarat yang tiada tetap sukatnya atau rangkapnya, isinya mengandungi
fikiran-fikiran yang bernas dengan bahasa yang riang dan suka sebagai nyanyian.(Abu
Hassan Sham, p. 90). Definisi ini sesuai dengan suatu bentuk gurindam yang
tidak bersukat atau gurindam tidak terikat yang mempunyai bilangan suku kata
yang tidak tetap dan rima akhirnya tidak tersusun (Zurinah Hassan, 2012, p.
34). Contoh gurindam tidak terikat adalah seperti berikut:
Awak tua bandar terbuka
Emas habis dagangan mudah
Kerbau kambing sesak di padang
Itik angsa tenang di kuala
Merpati lindungan langit
Ibu tangga emas bertitik
Batuan sawa mengulur
Penuh sesak hamba sahaya
Ada yang empat senama
Ada yang lima senama
Dilaung di rumah di tanah menyahut
Dilaung di tanah di rumah menyahut
(Dipetik daripada Hikayat Malim Deman)
Dalam puisi Melayu klasik, gurindam
terbahagi kepada dua jenis, iaitu gurindam terikat dan gurindam tidak terikat.
Gurindam terikat perlulah mempunyai dua baris berima serangkap a-a; baris
pertama sebagai syarat dan baris kedua sebagai jawab, berisi nasihat, pedoman
dan panduan, dan mengandungi pemikiran dan falsafah yang tinggi. Ia juga
mengandungi teks yang jelas, tepat, dan tidak kabur, walaupun bahasa yang
digunakan diperindah dengan penggunaan metafora dan simile (Zurinah Hassan, p.
𝐏𝐄𝐑𝐀𝐓𝐔𝐑𝐀𝐍 𝐁𝐄𝐑𝐊𝐀𝐑𝐘𝐀 :
·
(1) pastikan guna huruf kecil kecuali nama khas
·
(2) pastikan huruf besar di awal baris satu saja
·
(3) pastikan mengikut ejaan standard DBP
·
(4) pastikan disiplin tatabahasa gurindam dipatuhi.
·
Serangkap
puisi gurindam terpapar umpamakan ikatan berirama atau karmina oleh kerana
hilangnya sifat nasihat yang yang membezakan gurindam dari bentuk puisi lainnya
·
·
AYAT
GURINDAM "Dugaan hidup amat mencabar" ~> ayat ini dalam bentuk
penyataan kerana ia memberitahu situasi yang mencabar tentang 'dugaan hidup' -
tiada permasalah disasarkan secara khusus. Tukarkan ayat ini kepada ayat
gurindam begini: "Andai dugaan hidup mencabar" ~> Ia akan jadi
ayat gurindam dengan adanya permasalahan tentang hidup yang akan jadi mencabar,
justeru berikan penyelesaiannya di ayat #2. "musibah datang hati
bersabar" ~> Ayat #2 menjadi pasif kerana hati hanya *bersabar apabila
*musibah datang. Tukarkan ayat ini kepada ayat gurindam penyelesaian begini:
"tempuh musibah harus bersabar" ~> ayat #2 meletakkan
penyelesaiannya *harus bersabar apabila *musibah melanda diri seseorang itu.
·
·
DUA
BARIS BELUM TENTU GURINDAM. EMPAT BARIS BELUM TENTU PANTUN Kalau nak mengusik
tulislah seloka. Kalau nak bermain tulislah pantun. Kalau nak berkisah tulislah
syair. Kalau tulis gurindam isinya nasihat agama. Kalau tulis nazam isinya
hukum hakam. Kalau tulis teromba isinya adat resam, tepatnya pepatih. Semua
puisi tradisional ada tujuan tersirat. Malah ada yang menuju makrifat. Puisi
tradisional itu ada sifatnya yang tertentu. Jenisnya lebih dua puluh satu.
Estetikanya dijaga sejak dahulu. Jangan disamakan semuanya. Jangan terkeliru
dengan bentuk dan rima. Misalnya gurindam, belum tentu gurindam jika dua baris
serangkap. Sebab dan akibat dalam gurindam mestilah lengkap. Baris pertama apa,
baris kedua apa, itu perlu jelas belaka; Pegang agama sekuat hati, Pegang ia
sampai ke mati. Kuatkan iman di dalam dada, Kuat beribadat setiap masa.
Bentuknya memang gurindam. Ada rima dan ada nasihat. Tapi tidak menepati
prinsip sebuah gurindam seperti tradisinya. Memang ada istilah gurindam
melarat. Tapi ianya perlu diperjelas juga. Supaya tidak mengelirukan penulis
muda. Semua puisi tradisional itu terikat. Gurindam Raja Ali Haji sebagai
bukti. Juga syair-syair karangan Hamzah Fansuri. Semua nilai perlu dipelihara
dan dikekalkan. Di tangan penulislah tanggungjawab itu terletak. Kehebatannya
bukan menghasilkannya dengan jumlah yang banyak. Tapi sejauh mana sastera lisan
ini dihormati oleh penulis sendiri. Masuklah ke dalam falsafah dan prinsip
puisi tradisional itu. Tulislah ikut tradisi kepengarangan orang dulu-dulu.
Hasilnya sangat bermutu. Supaya bila dibaca oleh anak cucu, mereka tidak
keliru, sebaliknya dapat membina peribadi yang jitu.
·
GURINDAM
bukan gurindam kalau tiada nasihat /pedoman dan rangkaian sebab dan akibat.
·
·
Ayat
baris #1 hendaklah mempunyai matlamat atau syarat apa perkara yang disasarkan,
seeloknya bukan ayat penyataan. Ayat baris #2 hendaklah mempunyai kaedah
penyelesaian atau jawapan kepada ayat baris #1, juga bukan dalam bentuk
penyataan.
·
·
Sikap
membazir kalau amalkan, akhirnya nanti hidup tertekan. Huraian: Jika seseorang
itu suka membazir akibatnya suatu masa nanti hidupnya tertekan kerana
ketidakcukupan wang atau terpaksa meminjam daripada orang lain. Biasakan
menyenak gurindam yang ditulis dengan membuat huraian sendiri.
Jika.........akibatnya......... supaya jelas pertautan sebab dan akibat. sikap
sombong memakan diri, rakan taulan semuanya lari. Sikap sombong memakan diri
mirip ayat akibat Lebih sesuai jika diubah kepada Sikap sombong membangga diri
·
LAGU
GURINDAM
Gurindam juga
dinyanyikan mengikut ritma tertentu dalam persembahan teater atau filem. Boleh rujuk
nyanyian Roslan Madun melagukan gurindam dua belas @youtube.
Susahnya juga ya nak fahamkan puisi gurindam ni.
ReplyDeleteSelamat hari raya Aidil Adha Kak PI
tksh MRSA ya kena belajar juga salam Aidil adha maaf zahir batin
Delete