Tuesday 27 June 2023

PUISI GURINDAM

 ASSALAMUALAIKUM


(C) YOUTUBE


PUISI GURINDAM

 

PENGENALAN GURINDAM

Gurindam adalah genre puisi tradisional yang terdiri dari serangkap dua baris atau dalam bentuk kalimah. Selalunya tiap rangkap mengutarakan sesuatu persoalan dan dikuti dengan jawapan atau kesimpulan kepada persoalan yang ditimbulkan.

Gurindam serangkap dua baris terbina dalam rima akhir a-a., dan serangkap baris dalam rima a-b-a-b, serta gruindam rangkap bebas.

(1) Contoh gurindam serangkap dua baris:

Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.

(2) Contoh gurindam serangkap empat baris:

Tiada siapa yang besar,
Tiada siapa yang tinggi,
tetap sama sedasar,
tidaklah berbeza lagi.

(3) Contoh gurindam bebas:

Pangkalnya sama dipupuk,
pucuknya sama digentis,
buahnya sama ditarik,
ke bukit sama didaki,
ke lurah sama dituruni,
ke laut sama direnangi.

Isi Gurindam 12

Pasal Satu

Barang siapa tiada memegang agama,
Sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.

Puisi ini terikat 2 baris. Mengemukakan nasihat dan pengajaran , kebenaran yang ingin disampaikan. Ayat baris  satu dan dua berkesinambungan. Tapi tiada sampiran seperti pantun.

Bilangan suku kata yang digunakan tertakluk pada perkataan yang digunakan. Biasanya lapan hingga 16 suku kata. Rima akhir adalah rima sempurna atau rawak.

Gurindam dua belas adalah susunan gurindam karya Raja Ali Haji  1847.

Gurindam ini terdiri dari 12 pasal sebagai kategori Syi’r Al-Irsyadi  bererti syair petunjuk kerana gurindam ini mengandungi petunjuk serta nasihat agar boleh meraih hidup yang diredai Allah SWT.

Barang siapa mengenal yang empat,
Maka ia itulah orang yang ma’rifat*.

Barang siapa mengenal Allah,
Suruh dan tegahnya* tiada ia menyalah*.

Barang siapa mengenal diri,
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri*.

Barang siapa mengenal dunia,Tahulah ia barang yang terpedaya*.

Barang siapa mengenal akhirat,
Tahulah ia dunia mudarat*.

http://nettik.net/pengertian-dan-contoh-gurindam-12/

Raja Ali Haji sendiri pernah memberi definisi terhadap gurindam. Beliau menyebut “Adapun gurindam itu iaitu perkataan yang bersajak juga pada akhir pasangannya tetapi sempurna perkataanya dengan syarat dan sajak yang kedua itu seperti jawab” (Abu Hassan Sham, 1993, p. 90). Gurindam jenis ini dipanggil gurindam terikat.

 

Menurut pendeta Zaaba, bentuk penulisan gurindam hampir sama dengan puisi genre seloka namun lebih menjurus pada penyampaian nasihat, pemerian falsafah, keagamaan dan pendidikan.

Za‟aba telah memberikan suatu definisi lain untuk gurindam. Beliau berpendapat bahawa “Perkataan gurindam itu daripada bahasa Sanskrit menerusi bahasa Tamil; ertinya biasa difahamkan rangkap yang telah menjadi bidalan‟atau sebutan yang biasa pada orang ramai, ataupun sesuatu pepatah berangkap disebutkan berpadan dengan tempatnya”. Dalam kaedah karang-mengarang Melayu yang dikatakan gurindam itu ialah; suatu jenis syair melarat yang tiada tetap sukatnya atau rangkapnya, isinya mengandungi fikiran-fikiran yang bernas dengan bahasa yang riang dan suka sebagai nyanyian.(Abu Hassan Sham, p. 90). Definisi ini sesuai dengan suatu bentuk gurindam yang tidak bersukat atau gurindam tidak terikat yang mempunyai bilangan suku kata yang tidak tetap dan rima akhirnya tidak tersusun (Zurinah Hassan, 2012, p. 34). Contoh gurindam tidak terikat adalah seperti berikut:

Awak tua bandar terbuka

Emas habis dagangan mudah

Kerbau kambing sesak di padang

Itik angsa tenang di kuala

Merpati lindungan langit

 

Ibu tangga emas bertitik

Batuan sawa mengulur

Penuh sesak hamba sahaya

Ada yang empat senama

Ada yang lima senama

Dilaung di rumah di tanah menyahut

Dilaung di tanah di rumah menyahut (Dipetik daripada Hikayat Malim Deman)

 

Dalam puisi Melayu klasik, gurindam terbahagi kepada dua jenis, iaitu gurindam terikat dan gurindam tidak terikat. Gurindam terikat perlulah mempunyai dua baris berima serangkap a-a; baris pertama sebagai syarat dan baris kedua sebagai jawab, berisi nasihat, pedoman dan panduan, dan mengandungi pemikiran dan falsafah yang tinggi. Ia juga mengandungi teks yang jelas, tepat, dan tidak kabur, walaupun bahasa yang digunakan diperindah dengan penggunaan metafora dan simile (Zurinah Hassan, p.

 

𝐏𝐄𝐑𝐀𝐓𝐔𝐑𝐀𝐍 𝐁𝐄𝐑𝐊𝐀𝐑𝐘𝐀 :

·         (1) pastikan guna huruf kecil kecuali nama khas

·         (2) pastikan huruf besar di awal baris satu saja

·         (3) pastikan mengikut ejaan standard DBP

·         (4) pastikan disiplin tatabahasa gurindam dipatuhi.

·         Serangkap puisi gurindam terpapar umpamakan ikatan berirama atau karmina oleh kerana hilangnya sifat nasihat yang yang membezakan gurindam dari bentuk puisi lainnya

·          

·         AYAT GURINDAM "Dugaan hidup amat mencabar" ~> ayat ini dalam bentuk penyataan kerana ia memberitahu situasi yang mencabar tentang 'dugaan hidup' - tiada permasalah disasarkan secara khusus. Tukarkan ayat ini kepada ayat gurindam begini: "Andai dugaan hidup mencabar" ~> Ia akan jadi ayat gurindam dengan adanya permasalahan tentang hidup yang akan jadi mencabar, justeru berikan penyelesaiannya di ayat #2. "musibah datang hati bersabar" ~> Ayat #2 menjadi pasif kerana hati hanya *bersabar apabila *musibah datang. Tukarkan ayat ini kepada ayat gurindam penyelesaian begini: "tempuh musibah harus bersabar" ~> ayat #2 meletakkan penyelesaiannya *harus bersabar apabila *musibah melanda diri seseorang itu.

 

·          

·         DUA BARIS BELUM TENTU GURINDAM. EMPAT BARIS BELUM TENTU PANTUN Kalau nak mengusik tulislah seloka. Kalau nak bermain tulislah pantun. Kalau nak berkisah tulislah syair. Kalau tulis gurindam isinya nasihat agama. Kalau tulis nazam isinya hukum hakam. Kalau tulis teromba isinya adat resam, tepatnya pepatih. Semua puisi tradisional ada tujuan tersirat. Malah ada yang menuju makrifat. Puisi tradisional itu ada sifatnya yang tertentu. Jenisnya lebih dua puluh satu. Estetikanya dijaga sejak dahulu. Jangan disamakan semuanya. Jangan terkeliru dengan bentuk dan rima. Misalnya gurindam, belum tentu gurindam jika dua baris serangkap. Sebab dan akibat dalam gurindam mestilah lengkap. Baris pertama apa, baris kedua apa, itu perlu jelas belaka; Pegang agama sekuat hati, Pegang ia sampai ke mati. Kuatkan iman di dalam dada, Kuat beribadat setiap masa. Bentuknya memang gurindam. Ada rima dan ada nasihat. Tapi tidak menepati prinsip sebuah gurindam seperti tradisinya. Memang ada istilah gurindam melarat. Tapi ianya perlu diperjelas juga. Supaya tidak mengelirukan penulis muda. Semua puisi tradisional itu terikat. Gurindam Raja Ali Haji sebagai bukti. Juga syair-syair karangan Hamzah Fansuri. Semua nilai perlu dipelihara dan dikekalkan. Di tangan penulislah tanggungjawab itu terletak. Kehebatannya bukan menghasilkannya dengan jumlah yang banyak. Tapi sejauh mana sastera lisan ini dihormati oleh penulis sendiri. Masuklah ke dalam falsafah dan prinsip puisi tradisional itu. Tulislah ikut tradisi kepengarangan orang dulu-dulu. Hasilnya sangat bermutu. Supaya bila dibaca oleh anak cucu, mereka tidak keliru, sebaliknya dapat membina peribadi yang jitu.

 

·         GURINDAM bukan gurindam kalau tiada nasihat /pedoman dan rangkaian sebab dan akibat.

·          

·         Ayat baris #1 hendaklah mempunyai matlamat atau syarat apa perkara yang disasarkan, seeloknya bukan ayat penyataan. Ayat baris #2 hendaklah mempunyai kaedah penyelesaian atau jawapan kepada ayat baris #1, juga bukan dalam bentuk penyataan.

·          

·         Sikap membazir kalau amalkan, akhirnya nanti hidup tertekan. Huraian: Jika seseorang itu suka membazir akibatnya suatu masa nanti hidupnya tertekan kerana ketidakcukupan wang atau terpaksa meminjam daripada orang lain. Biasakan menyenak gurindam yang ditulis dengan membuat huraian sendiri. Jika.........akibatnya......... supaya jelas pertautan sebab dan akibat. sikap sombong memakan diri, rakan taulan semuanya lari. Sikap sombong memakan diri mirip ayat akibat Lebih sesuai jika diubah kepada Sikap sombong membangga diri

 

·         LAGU GURINDAM

Gurindam juga dinyanyikan mengikut ritma tertentu dalam persembahan teater atau filem. Boleh rujuk nyanyian Roslan Madun melagukan gurindam dua belas @youtube.


2 comments:

  1. Susahnya juga ya nak fahamkan puisi gurindam ni.
    Selamat hari raya Aidil Adha Kak PI

    ReplyDelete
    Replies
    1. tksh MRSA ya kena belajar juga salam Aidil adha maaf zahir batin

      Delete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist