Monday 11 July 2022

KAK CIK

 ASSALAMUALAIKUM



KAK CIK

 

Kebetulan pulang menghadiri kenduri kahwin sepupuku Syafikah anak makcikku di Dulang Kechil, adik-adikku yang turut bersama mengajakku dan anak-cucu menziarahi sepupu yang tinggal di perkampungan nelayan Sungai Udang. Bukan ke rumahnya tapi sekadar singgah di gerainya di tepi jalan. Kak Cik berniaga cendol, nasi lemak dan kuih-muih masakannya. Melihat kegigihan ibu tunggal dengan anak tunggal berniaga mencari rezeki, gugur air mataku. Tambahan pula rindu bermukim lama lantaran sekian tahun tidak bersua. Kak Cik bertongkat menghampiri aku di kereta. Manis senyumannya menyapa aku bertanya khabar. Aku walaupun kenyataannya bisu tapi sekali terantun suaraku menyebut “anak!” Kak Cik menangis tersedu-sedu. Aku kehibaan. Turut menangis.

“Abang Long anak Kak Cik dah meninggal adik Pidah. Eksiden jatuh motor.”Kak Cik bersuara sebak bersambung tangisannya. Terharu sungguh aku. Menyesal pula aku cuba bercakap. Sedangkan aku tahu juga bahawa Kak Cik telah kehilangan anak lelakinya dua tahun lalu. Kak Cik dan dua lagi adiknya memanggilku adik Pidah walaupun aku lebih berusia daripada mereka. Arwah mak ndak Yah, emak saudaraku mengajar sepupu-sepupuku sebutan begitu untuk mengeratkan kemesraan ukhuwah yang sekian lama terjalin.     


3 comments:

  1. Semoga roh mereka mereka yang telah pergi mendahului kita ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

    ReplyDelete
  2. Innalillahi wainnalillahi rojiun. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Aamiin.

    ReplyDelete
  3. Semoga Allah permudah urusan seharian kak cik

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist