بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

SEMOGA SIHAT WALAFIAT SEMUA BERHARI MINGGU DENGAN CERIA...HARI INI KITA BELAJAR NASAK-MASAK PULA YA...LAGIPUN DAH LAM JUGA KITA TINGGALKAN KELAS MASAK KAT BLOG PI NI KAN...SAMBIL BELAJAR BOLEH TERUS SEDIAKAN HIDANGAN TENGAHARI.

Ikan Bakar Sambal Sedap

 

Bahan-bahannya

3 batang serai
3 biji bawang merah
1 - 2 helai daun kunyit
3 biji bawang putih
udang kering (dikisar bersama)
asam jawa
2 inci kunyit hidup
garam
gula
serbuk perasa secukup rasa
20 - 25 lada kering (dikisar berasingan)
2 inci halia
ikan pari secukupnya
Cara Membuat Sambal:

#1: pertama tumiskan bahan kisar tadi sehingga wangi dan garing. kemudian, masukkan cili yang telah di kisar dan tumis hingga muncul minyaknya. selanjutnya, masukkan air asam jawa dan kacau hingga rata.
#2: selepas Perasakan tumisan tadi dengan gula, garam, dan serbuk perasa secukup rasa. setelah mendidih terus masukan sedikit air dan tunggu hingga masak. selepas masak bagikan sambal ke 2 bahagian.
Cara Membakar Ikan:
Bahan-bahan:
- sambal ikan bakar
- alumunium foil
- daun pisang
Cara Membuatnya:
#1: pertama siapkan kuali leper dan panaskan kuali terlebih dahulu. lepas tu ambil separuh sambal ikan yang telah diasingkan tadi. sediakan juga daun pisang dan Aluminium foil untuk membalut ikan.
#2: letakkan ikan diatas daun pisang lepas tu siramkan sambal ikan di atasnya. tetapi jangan lupa balutkan alumunium foil dengan rapi. kemudian letakan di atas kuali lemper dab bakar sampai masak dengan api perlahan.
#3: jika ikan sudah masak terus saja pindahkan ikan bakar di atas pinggan hidangan. kemudian tuangkan sisa sambal ke atas ikan tersebut.

Resepi blog blogopsi.com 

11 ulasan - "IKAN BAKAR SAMBAL SEDAP..."

PeRdU cINta delete icon 26 November 2016 11:18 PG

Aroma daun pisang tu..subhanAllah :)

Nooriah Abdullah delete icon 26 November 2016 11:26 PG

sedapnya P kalau ikan bakar macam ni mengancam selera ni

Irda Garmin delete icon 26 November 2016 11:28 PG

selamat menjamu selera kak,...ikan bakar dengan nasi panas...sedapnyaa..

Nik Ainaa delete icon 26 November 2016 2:23 PTG

pisang tu penting mendambahkn uump lagi. hehe boleh try ni

paridah delete icon 26 November 2016 9:45 PTG

TKSH PC SEDAP TU MKN DGN NASI PNS

paridah delete icon 26 November 2016 9:47 PTG

TKSH NOOR...MSKN NOOR PUN SEDAP2 SEMUANYA

paridah delete icon 26 November 2016 9:49 PTG

TKSH IRDA..RAJIN2 PANGGANG IKAN JIMAT MINYAK HEH..HEH..

paridah delete icon 26 November 2016 9:52 PTG

TKSH NIK AINA..AROMA DAUN PISANG MENGHARUMKAN IKAN PANGGANG.

Khir Khalid delete icon 27 November 2016 6:22 PTG

Fuhhh... ikan bakar mmg selera sgt... sedap! :)

Jari Manis delete icon 27 November 2016 8:27 PTG

letak daun pisang tu yg best..aroma tu fuhh bangkit selera

dear anies delete icon 1 Disember 2016 11:48 PG

sedapnya la haiiiii

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”