Thursday 12 January 2023

PERKONGSIAN ILMU: SURAH 2: AL BAQARAH (LEMBU BETINA) AYAT: 38 – 41

 ASSALAMUALAIKUM




CERTOT: Sanah Helwah Adikku sayang.
Syukur Alhamdulillah, pagi ini menerima berita gembira certot karyaku, bertajuk “Sanah Helwah Adikku Sayang” menang Sayembara ESVA 20/2022. Certot yang bertemakan: Tahun Baharu.
Terima kasih Prof. Irwan Abu Bakar, admin E-sastera Vaganza Asean yang menganjurkan pertandingan ini. Tahniah sahabat-sahabatku Ida, Paridah Ishak , mendapat naib johan dan Along Sanggar Nurimas tempat ketiga.
Pasti semua peserta tergesa-gesa nak mengarang certot. Tarikh pertandingan 31/12/22. Tarikh tutup 1/1/23. Aduhlaaaa. Last minit dapat ilham: 1/1/23 Ulang tahun kelahiran adikku Norrafeah Tulip Putih Aku rakamkan secebis kisahnya
“Tahniah mama, dapat johan Certot. Eh.. Certot ini apalah ya..” Amla Mat Rawi puteri kedua, menulis dalam status muka bukunya.
“Ingatkan cetot..!” Aku senyum sendiri, membaca komen adiku Nor Azwanah dalam fb itu.
Bahasa Jawa “cetot” maknanya “cubit”. Aku hampir lupa perkataan Jawa ini. Hahaha
CERTOT daripada singkatan rangkai kata CERITA KONTOT! Lebih pendek daripada cerpen.
Malam ini aku bertemu dengan adik-adikku dalam majlis ilmu. Terima kasih sahabat-sahabat yang turut menyertai majlis ilmu dalam google meet ini.
PERKONGSIAN ILMU:
SURAH 2: AL BAQARAH (LEMBU BETINA)
AYAT: 38 – 41
MUKA SURAT: 7
Ayat 38: Hikmah diturun Nabi Adam as ke dunia, adalah untuk menjadi makhluk yang diuji. Golongan yang selamat adalah yang mengikuti petunjuk daripada Allah. Segala kejadian yang menyebabkan Nabi Adam dan Siti Hawa dikeluarkan dari syurga itu adalah sebagai alasan sahaja untuk menetapkan kita hidup di dunia. Semua anak Nabi Adam kena duduk di dunia dulu kerana dunia adalah tempat ujian. Allah kata dalam ayat ini bahawa petunjuk itu dari ‘Aku’. Maknanya, kena pastikan bahawa petunjuk itu dari Allah – dari Al-Qur’an dan dari sunnah Nabi. Bagi mereka yang ikut petunjuk dari Allah, tidak ada ketakutan untuk mereka itu, sama ada di dunia atau di akhirat. Dan di hari akhirat nanti, kita juga akan ada perasaan takut apabila berhadapan dengan Allah nanti di Mahsyar. Seorang yang beriman tidak akan sedih. Kerana mereka akan rasa tenang dan gembira sahaja dengan apa yang Allah berikan kepada mereka dan mereka redha dengan apa yang Allah suruh mereka lakukan. Dan mereka juga tidak akan berdukacita kerana kena tinggalkan dunia kerana dunia itu memang tempat sementara sahaja.
Ayat 39: Ancaman Ukhrawi bagi golongan yang mendustakan ayat-ayat Allah. Tentang manusia yang degil. Mereka ini engkar dengan hidayah. Dan apabila disampaikan dengan perkara yang benar, mereka kata ianya dusta. Mereka akan jadi pemegang geran neraka dan tidak akan masuk ke syurga. Bukan tinggal sekejap tapi kekal di neraka buat selama-lamanya. Iaitu mereka engkar dengan Al-Qur’an dan buat syirik kepada Allah. Mereka enggan untuk taat kepada arahan Allah dalam wahyu. Ada orang mukmin yang akan masuk neraka untuk sementara kerana mereka telah melakukan dosa. Tapi mereka akhirnya akan keluar dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga. Ada orang yang namanya Muslim tapi dia juga melakukan syirik kepada Allah. Mereka itu akan kekal dalam neraka. Mereka tidak akan dapat keluar dari neraka. Walaupun mereka dulu semasa di dunia mengaku Muslim. Apatah lagi kalau orang itu adalah orang kafir, memang akan terus tinggal di neraka.
Ayat 40 – 141: Menceritakan kedegilan dan kesombongan Yahudi. Ayat-ayat tentang perangai Yahudi ini diturunkan awal-awal lagi semasa Nabi baru tiba di Madinah. Supaya masyarakat Arab Madinah boleh mengenali sifat tipu, tamak dan mengubah kandungan kitab Taurat. Mereka juga golongan yang paling kuat makan riba kerana mereka yang mengamalkan sistem riba.
Ayat 40: Golongan Yahudi yang pertama. Mereka kufur dengan nikmat Allah. Bani Israil, yang juga dipanggil: golongan Ahli Kitab. Ayat ini berbentuk pujukan kepada Ahli Kitab untuk kembali kepada syariat. Dalam bahasa Yahudi, ‘isra’ bermaksud hamba dan ‘il’ bermaksud Allah. Maka, perkataan ‘Israil’, maksudnya ‘Hamba Allah’. Allah mengingatkan Bani Israil di zaman Nabi Muhammad saw tentang nikmat-nikmat yang pernah diberikan kepada mereka. Banyak juga yang disebut dalam Al-Qur’an sebagai contoh: mereka diselamatkan dari cengkaman Firaun; mereka diberi makan manna dan salwa; dan lain-lain lagi. Ajaran dalam Taurat adalah ajaran Tauhid. Mereka sudah lama tahu tentang kedatangan Nabi Akhir Zaman itu. Maka bila Nabi sudah datang, hendaklah mereka taat dan mengikut baginda. Mereka diingatkan supaya takut kepada Allah ‎supaya mereka ikut mana yang benar. Jangan takut dengan manusia, tetapi takutlah dengan Allah.
Ayat 41: . Sifat kedua para pendeta Yahudi mengubah ayat-ayat Taurat yang asal untuk kepentingan dunia. Ayat ini sekarang, mengajak orang-orang Yahudi beriman kepada Al-Quran. Dan untuk beriman dengan Al-Quran, hendaklah mereka beriman dengan Nabi Muhammad saw, kerana Al-Quran itu diturunkan melalui Nabi Muhammad saw. Bagi golongan Yahudi dan Nasrani, mereka berkata mereka percaya kepada Allah. Tetapi mereka tidak mahu menerima Nabi Muhammad saw. Al-Quran itu membenarkan apa yang ada dalam Kitab Taurat. Orang Yahudi tidak boleh terima Nabi Muhammad saw kerana baginda datang dari bangsa Arab. Allah berpesan kepada mereka supaya jangan mereka menjadi yang mula-mula engkar dengan Al-Quran. Kerana bila mereka engkar, akibatnya pengikut-pengikut mereka akan menjadi kufur juga. Mereka bukan menanggung dosa diri mereka sahaja, tetapi dosa pengikut-pengikut mereka sekali. Allah melarang tukar agama dengan menolak ayat Al-Quran untuk upahan dan habuan dunia yang sedikit. Jual beli itu bermaksud ‘tukar’ atau ‘ubah’.
Ayat 42: Ini adalah sifat ketiga Pendeta Yahudi. Allah melarang campurkan yang benar dengan yang salah. Tetapi amalan mereka ada yang diambil dari Taurat, ada yang mereka reka sendiri. Contohnya, dalam masyarakat kita dalam upacara tahnik . Apa yang Nabi ajar adalah menggunakan buah kurma. Melakukan tahnik itu sudah betul, tetapi dicampur pula dengan perbuatan yang salah. Perbuatan ini dinamakan talbis. Iaitu mencampurkan yang benar dengan yang bathil. Pendeta Yahudi itu tahu yang apa yang mereka amalkan itu adalah salah. Ini menunjukkan mereka menyembunyikan kebenaran. Dalam Islam, tidak boleh sembunyikan ayat-ayat Al-Quran.

6 comments:

  1. terima kasih atas tazkirah berkenaan pada hari Jumaat yg mulia ini...

    ReplyDelete
  2. kadang sy terfikir kenapa lembu? kenapa bukan (surah) unta sedangkan unta lbh banyak di padang pasir (ketika wahyu diturunkan)... soalan sy tiada kaitan dng cerita samiri ya kak ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tksh anies apa yg ada dalam fikiran kita tidak sama apa Allah tahu rahsia segalanya wallahuaklam

      Delete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist