Tuesday 21 May 2013

KEK BUAH

AIKK....ADA RESEPI PULAK KAT DALAM BLOG NI? KATA BUKAN BLOG MASAKAN....SEBENARNYA KEK BUAH INI SANGAT-SANGATKU MINATI...KEBETULAN ADA YANG SHARE RESEPI KAT FACEBOOK JADI AKUPUN COPY PASTE DAN SHARED KAT SINI. MUNGKIN DAPAT MEMBANTU KAWAN-KAWAN YANG BERMINAT UNTUK MEMBAKE KEK INI....

Sunday 


Kek Buah Bakar

Resepi Lilydvalley dari myresipi.com
Adunan utk 1 loaf

150g mentega
120g gula perang (saya guna gula halus,gula perang xde stok)
160g tepung gandum/cake/superfine (saya guna tepung gandum) *
1sk baking powder *
3 biji telur
1sk orange paste
3sb orange juice (saya guna sunquick)
150g buah campuran

- rendamkan buah campuran dgn orange juice - ketepikan
- ayak bhn2 bertanda * - ketepikan
- pukul mentega + gula hingga kembang
- masuk telur satu persatu sambil pukul sebati
- masukkan tepung berselang seli buah sambil kaup balik dengan senduk (tp saya masuk tepung dulu,kaup balik sebati baru masukkan buah dan kaup balik sekadar rata,jgn terlalu lama nanti buah turun)
- masuk dlm acuan loaf (saya guna loyang 6x6) yg telah dilapik kertas
- bakar 40-50 min @ 170C
- sejukkan
- simpan dlm peti ais terlebih dahulu supaya mudah utk dipotong dan kek x hancur

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist