Wednesday, 5 April 2017

PAJERI GAJUS...

ASSALAMUALAIKUM...


PAJERI SELALU MENJADI PILIHAN MAJLIS KENDURI DI KAMPUNG PI...YANG SELALU DIMASAK IALAH PAJERI NENAS ATAU TERUNG...SEDAP SANGAT RASANYA.
RESEPI UNTUK SEDIAKAN PAJERI NI SAMA SAJA WALAU APA JENIS BUAH DAN SAYUR YANG JADI PILIHAN KITA.

BUAH GAJUS KALAU DIMAKAN SEGAR AGAK KELAT RASANYA TAPI SETELAH DIMASAK PAJERI RASA KELATNYA HILANG...

RESIPI PAJERI BUAH GAJUS/TERUNG/NANAS/KEDONDONG@AMRA/EPAL HIJAU

Bawang merah
Bawang putih
Halia
Kulit kayu manis
Buah pelaga
Bunga lawang
Bunga cengkih
Bahan di atas ditumis

Bila dah naik wangi, masukkan rempah daging dan kerisik yang dibancuh dengan air

Bila rempah dah garing, masukkan tiga suku cawan gula, garam dan setengah keping asam gelugur
(Kalau pajeri nanas, tak perlu letak asam keping dah)

Bila nampak rempah dah berkaca, bolehlah masukkan santan

Bila mendidih, masukkan buah gajus atau terung

Perlahankan api dan tunggu sehingga masak.

Untuk pajeri nanas, amra atau epal, masakkan buah tersebut dengan gula terlebih dahulu.


Image may contain: food

21 comments:

  1. Payah nk dapat buah gajus ni..kegemaran sy selain pajeri nenas dan terung pastilah pajeri kedondong...mmg win antara yg lain.

    ReplyDelete
  2. Dua bulan lepas banyak orang jual buah gajus/janggus ni ditempat saya. Suka juga buat pajri ni tapi selalunya buah tu dihiris nipis tanpa putus terus.

    ReplyDelete
  3. tak pernah makan pajeri gajus ni..kecur ailio malam2 ni..

    ReplyDelete
  4. macam sedap saje :) saye suka gajus

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Lama sunguh tak tengok buah ni. kalau di kampung saya ia digelar 'jambu golok'. saya belum pernah lagi dengar pajeri gajus, ni first time. kalau pajeri nenas tu biasa amat. masa kecil-kecil dulu buah ni makan macam tu aje sambil dicicah dengan garam kasar. la ni tak tertelan dah...

    ReplyDelete
  6. lama tak tengok buah ni kak, selalu makan gajus je

    ReplyDelete
  7. Kalau makan dengan nasi panas..sedap nih

    ReplyDelete
  8. Seumur hidup Mrs. A belum pernah rasa makan pajeri gajus lagi.
    Kalau buah gajus dimakan gitu aje rasanya kelat-kelat, oh kalau dah jadi pajeri kelatnya hilang ye k.PI.

    ReplyDelete
  9. TKSH MRS FUZY GAJUS JARANG DIJUAL..PAJRI KEDONDONG XPRNAH RASA LAGI

    ReplyDelete
  10. first time tengok pajeri gajus ni.rasanye manis-manis ke?

    ReplyDelete
  11. Nampak sedap ni.. tak pernah rasa lagi kak PI :)

    ReplyDelete
  12. TKSH MALA...WAH PANDAI MSK PAJRI GAJUS YA

    ReplyDelete
  13. TKSH NOHAS NAKTAHU RASANYA CUBALHMSK PAJRI NI

    ReplyDelete
  14. 1st time saya dengar gajus buat pajeri.. yg saya tahu nenas je..

    ReplyDelete
  15. WASALAM DIK USTAZ TKSH DOANYA...SAMALAH KITA DULU2 GAJUS TU WALAU KELAT RASANYA SEDAP JE..LA NI HEH..HEH..KALAUBUAT PAJRI MMG SEDAP

    ReplyDelete
  16. TKSH HANA CUBA BUAT PAJRI PULA

    ReplyDelete
  17. ni first time tengok hidangan ni.. gajus kacang tu tahu tapi tak tahu buahnya makan jugak hehehe..

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist