بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...


PAJERI SELALU MENJADI PILIHAN MAJLIS KENDURI DI KAMPUNG PI...YANG SELALU DIMASAK IALAH PAJERI NENAS ATAU TERUNG...SEDAP SANGAT RASANYA.
RESEPI UNTUK SEDIAKAN PAJERI NI SAMA SAJA WALAU APA JENIS BUAH DAN SAYUR YANG JADI PILIHAN KITA.

BUAH GAJUS KALAU DIMAKAN SEGAR AGAK KELAT RASANYA TAPI SETELAH DIMASAK PAJERI RASA KELATNYA HILANG...

RESIPI PAJERI BUAH GAJUS/TERUNG/NANAS/KEDONDONG@AMRA/EPAL HIJAU

Bawang merah
Bawang putih
Halia
Kulit kayu manis
Buah pelaga
Bunga lawang
Bunga cengkih
Bahan di atas ditumis

Bila dah naik wangi, masukkan rempah daging dan kerisik yang dibancuh dengan air

Bila rempah dah garing, masukkan tiga suku cawan gula, garam dan setengah keping asam gelugur
(Kalau pajeri nanas, tak perlu letak asam keping dah)

Bila nampak rempah dah berkaca, bolehlah masukkan santan

Bila mendidih, masukkan buah gajus atau terung

Perlahankan api dan tunggu sehingga masak.

Untuk pajeri nanas, amra atau epal, masakkan buah tersebut dengan gula terlebih dahulu.


Image may contain: food

21 comments - "PAJERI GAJUS..."

Mrs Fuzy sweetsourleyra delete icon 5 April 2017 at 23:11

Payah nk dapat buah gajus ni..kegemaran sy selain pajeri nenas dan terung pastilah pajeri kedondong...mmg win antara yg lain.

Normala Saad delete icon 5 April 2017 at 23:37

Dua bulan lepas banyak orang jual buah gajus/janggus ni ditempat saya. Suka juga buat pajri ni tapi selalunya buah tu dihiris nipis tanpa putus terus.

nohas delete icon 6 April 2017 at 00:19

tak pernah makan pajeri gajus ni..kecur ailio malam2 ni..

nadhie wueen delete icon 6 April 2017 at 02:26

macam sedap saje :) saye suka gajus

abuikhwan delete icon 6 April 2017 at 08:22

Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
Lama sunguh tak tengok buah ni. kalau di kampung saya ia digelar 'jambu golok'. saya belum pernah lagi dengar pajeri gajus, ni first time. kalau pajeri nenas tu biasa amat. masa kecil-kecil dulu buah ni makan macam tu aje sambil dicicah dengan garam kasar. la ni tak tertelan dah...

raihanah delete icon 6 April 2017 at 09:00

lama tak tengok buah ni kak, selalu makan gajus je

Fidah Shah delete icon 6 April 2017 at 09:01

Kalau makan dengan nasi panas..sedap nih

Mrs. A delete icon 6 April 2017 at 09:55

Seumur hidup Mrs. A belum pernah rasa makan pajeri gajus lagi.
Kalau buah gajus dimakan gitu aje rasanya kelat-kelat, oh kalau dah jadi pajeri kelatnya hilang ye k.PI.

dorsett pink delete icon 6 April 2017 at 12:02

saya tak pernah makan ni

paridah delete icon 6 April 2017 at 15:21

TKSH MRS FUZY GAJUS JARANG DIJUAL..PAJRI KEDONDONG XPRNAH RASA LAGI

Nick Nashram delete icon 6 April 2017 at 16:52

first time tengok pajeri gajus ni.rasanye manis-manis ke?

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 6 April 2017 at 18:06

sedap sangat...

Khir Khalid delete icon 6 April 2017 at 18:16

Nampak sedap ni.. tak pernah rasa lagi kak PI :)

paridah delete icon 6 April 2017 at 21:41

TKSH MALA...WAH PANDAI MSK PAJRI GAJUS YA

paridah delete icon 6 April 2017 at 21:47

TKSH NOHAS NAKTAHU RASANYA CUBALHMSK PAJRI NI

paridah delete icon 6 April 2017 at 21:49

TKSH NADHIE SEDAP NI

Pha Is delete icon 6 April 2017 at 21:50

1st time saya dengar gajus buat pajeri.. yg saya tahu nenas je..

paridah delete icon 6 April 2017 at 22:03

WASALAM DIK USTAZ TKSH DOANYA...SAMALAH KITA DULU2 GAJUS TU WALAU KELAT RASANYA SEDAP JE..LA NI HEH..HEH..KALAUBUAT PAJRI MMG SEDAP

paridah delete icon 6 April 2017 at 22:06

TKSH HANA CUBA BUAT PAJRI PULA

Siti Yang Menaip delete icon 16 April 2017 at 18:13

ni first time tengok hidangan ni.. gajus kacang tu tahu tapi tak tahu buahnya makan jugak hehehe..

dear anies delete icon 18 April 2017 at 13:57

wow... smpi seketul gituuuu

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”