بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم



"Cantik sungguh bunga-bunga orkid kak ni yer...rajin betul dia berbunga..."
Aku tidak membalas komen Zai itu, cuma tersenyum kesukaan.

"Kak tahu, Hamid selalu terjumpa orkid yang sedang berbunga cantik berjurai-jurai kat celah-celah pokok hutan atau pokok getah dalam kebun dia..."
Hamid yang Zai maksudkan itu adalah suaminya.
"Tapi Hamid tak ambil bawa balik pun..."
"Sayangnya! Kenapa Hamid tak ambik? Zai tak nak kot...Kalau tak nak ambil bagi kat kak..."
"Bukan saya dan Hamid tak suka orkid kak tapi takut orkid tu menangis..."
"Orkid menangis? Kau biar betul Zai..."sahutku kehairanan. Tak percaya le pulak.
"Yer kak orkid menangis nak balik ke tempatnya...seram pulak saya nak cerita..."
Kenapa agaknya boleh terjadi begitu?
"Ceritalah Zai..."
"Adik Hamid yang selalu datang ke rumah saya bercerita gitu...dia terjumpa orkid kat kebun dia, cantik sangat dia nampak, apalagi dia pungkis le bawa balik. Malamnya dia mula tak senang duduk bila terdengar suara halus
macam orang menangis kat laman rumah dia. Puas dia telek cari, rupanya orkid tu yang menangis kak...malam tu juga dia gi hantar balik ke kebun dia..."
Aku termangu sejurus. Memang aku biasa terdengar cerita-cerita aneh sebegitu. Dan aku juga tidak berani hendak mengambil tumbuh-an aneh cantik yang kutemui di hutan atau pinggir jalan yang berdekatan dengan hutan. Bimbang ada penunggunya yang mengikut pulang.

4 ulasan - "Orkid menangis....????"

anymz delete icon 6 Mac 2012 7:54 PTG

memang percaya dgn cerita2 begitu..pernah terkena sekali tapi bukan orkid....:)
tq sudi singgah dapur saya..

paridah delete icon 7 Mac 2012 7:13 PTG

tq anymz...citer2 bgitu mmg biasa berlaku...xboleh jg kalau xpercaya apalagi anymz sndr dh trkena...

Irfa delete icon 6 April 2012 3:02 PTG

saya penah dengar citer mcm tu.
mgkin sbb orkid itu dikenali nama anggerik hutan

paridah delete icon 7 April 2012 9:33 PG

yelah irfa keanehan cerita sebegitu telah wujud sekian lama...

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”