بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Syawal mengansur diri. Kehadirannnya disambut dengan penuh kegembiraan. Dan diisi dengan acara-acara untuk memeriahkannya sempena meraikan kejayaan berpuasa di bulan Romadan. Puasanya sebulan jadi perayaannya juga berlangsung selama sebulan juga.

Tidak ada salahnya tentang itu. Meraikannya sambil mengadakan rumah terbuka untuk menjamu rakan-rakan tatkala berkesempatan sangat baik. Justeru mengeratkan silaturahim yang berlaku dalam pertemuan yang dianjurkan itu.

Tetapi pesta makan-makan besar-besaran kerana meraikan Aidilfitri ini memudaratkan juga kot...Seorang jiranku tiba-tiba jatuh tersungkur lantaran kakinya tidak dapat berpijak lagi. Lemah sekali. Katanya mungkin disebabkan tekanan darahnya yang melonjak tinggi justeru menikmati makanan-makanan yang sangat enak di hari raya tanpa kawalan.

Kini jiranku itu terlantar di atas katil sementara menantikan usaha-usaha pengubatan secara tradisi atau memoden memulihkan kesihatannya seperti sediakala.

Aku doakan jiranku itu segera sembuh dari kelumpuhan kecilnya.Lagipun tidak lama lagi keluarganya akan mengadakan kenduri perkahwinan anak perempuannya yang kedua. Tentu saja kudrat suri itu sangat-sangat diperlukan untuk menguruskan kelancaran majlis itu kelak.

Kelumpuhan separa mahupun total memang amat menyusahkan empunya diri dan mereka disekeliling diri itu. Moga jiranku ZAI...yang baikbudi dan ramah itu bersabar dengan takdirnya dan segera pulih cergas seperti sediakala...

6 ulasan - "Secebis kisah 2"

HappyIrfa delete icon 29 September 2011 1:59 PTG

Assalamualaikum..saya dari blog kak Jee.
selamat berkenalan

Along Maklong delete icon 29 September 2011 3:23 PTG

semuga jiran fidah tu sepat sembuh..
dan dipermudahkan segala urusan..
maklong juga dari blog kakjee..
salam perkenalan..

paridah delete icon 29 September 2011 9:22 PTG

terimakasih banyak sudi ke laman akak...waalaikummussalam. selamat berkenalan happyirfa...

paridah delete icon 29 September 2011 9:25 PTG

terimakasih banyak along. kabarnya jiran saya tu semakin ok. salam perkenalan along. moga segala urusan kita dipermudahkan-Nya...

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 27 Mei 2014 9:00 PTG

Bestnya... Sedao

paridah delete icon 18 September 2015 7:11 PG

WAH RAJIN JUGA MKL MENYELAK N3 LAMA YA..TQ

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”