Friday 31 January 2020

SAMBUNGAN SURAH 36: YASIIN. Ayat: 13 - 19

Assalamualaikum



PERKONGSIAN ILMU: SAMBUNGAN SURAH 36:PERKONGSIAN ILMU: SAMBUNGAN SURAH 36: YASIIN. Ayat: 13 - 19
Syukur alhamdulillah adikku Norafeah dari Sabak Bernam, Selangor datang berkunjung. Cuti2 Raya Cina, anak menantu dan cucu ramai yang balik.
Bacaan Yasiin keluarga kami malam itu, dipimpin oleh Ahmad. Nenek mertua Ahmad dari Marang, Terengganu juga datang sebagai tetamu.
"Salah satu kelebihan Al Quran, sasteranya yang indah dan unik. Allah SWT membawa kisah yang ringkas dan padat. Tujuan kisah sebagai peringatan dan pengajaran. Kitapun suka dengar kisah2 dan cerita2 kan..." Aku memulakan tafsir.
"Ayat 13: Allah SWT memberi contoh satu kisah yang berlaku di sebuah bandar, Antokiah. Allah telah menghantar beberapa orang utusan kepada penduduk bandar tersebut."
"Ayat 14 pula: Allah SWT menceritakan, mula-mula Allah antar dua orang utusan berdakwah kepada penduduk bandar Atokiah. Tetapi penduduk2 bandar itu menuduh utusan2 itu berdusta. Kemudian Allah SWT antar lagi seorang utusan, supaya usaha dakwah itu lebih kuat. Ketiga-tiga rasul itu menegaskan, mereka adalah utusan daripada Allah membawa seruan tauhid."
"Ini menunjukkan bahawa usaha dakwah perlu dilakukan secara berjemaah."
"Patutlah kumpulan dakwah dipanggil Jemaah Tabligh." Adikku, Norafeah bersuara.
Aku mengangguk. Kemudian menyambung tafsir.
"Ayat 15: Tetapi penduduk2 bandar itu tetap tidak percaya. Dengan alasan tidak mungkin Tuhan Yang Maha Pemurah menghantar manusia biasa sebagai rasul. Jadi tak perlulah mereka ikut, manusia biasa sahaja. Mereka mengganggap utusan2 itu pembohong."
"Ayat 16: Tanpa berdebat panjang, utusan2 itu menjawab dengan lemah-lembut: Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahui bahawa kami adalah rasul-rasul yang diutuskan kepada kamu. Tugas kami hanya menyampaikan ajaran wahyu dengan jelas."
"Mama, rasul2 itu tidak termasuk 25 rasul yang wajib kita tahu kan?" Amla melontar tanya
"Ya...Betul!" Jawabku.
"Ayat 17: Utusan2 itu menyatakan, mereka ditugaskan mentabligkan wahyu. Terpulanglah kepada mereka, sama ada mereka mahu menerima atau menolak."
"Seterusnya ayat 18: Allah menceritakan penduduk2 bandar itu telah ditimpa musibah, iaitu kemarau. Penduduk2 tersebut menuduh utusan2 itulah yang membawa musibah. Lalu mereka meminta utusan2 itu memberhentikan dakwah dan mengancam; Jika tidak berhenti berdakwah, mereka akan menyiksa dan merejam utusan2 tersebut hingga mati."
"Ayat 19: Cara Utusan2 atau rasul2 itu men jawab; Allah SWT mendatangkan musibah kerana kedegilan dan kekufuran mereka. Bala itu sebagai peringatan kepada mereka."
"Sebelum Allah SWT hantar utusan, mereka dibiarkan. Apabila Allah telah antar utusan2 memberi peringatan tetapi mereka degil, maka Allah SWT turunkan bala."

14 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian K.PI

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam. Terima kasih atas perkongsian. Sangat bermanfaat 😁

    ReplyDelete
  3. Betul.Indah dan unik..itulah Al Quran.

    ReplyDelete
  4. terima kasih di atas perkongsian..

    ReplyDelete
  5. suka juga dengar tafsir ikut ayat ni.. lebih mendapat pemahaman.
    dan tuntutan juga kita baca dan faham maksud..

    ReplyDelete
  6. TKSH UMI NAZRAH INSYAA ALLAH

    ReplyDelete
  7. TKSH PC INSYAA ALLAH MUKJIZAT TERINDAH

    ReplyDelete
  8. TKSH SITI INSYAA ALLAH TAFSIRAN MEMUDAHKN PEMAHAMAN KITA

    ReplyDelete
  9. TKSH CIKGU ETUZA INSYAA ALLAH

    ReplyDelete
  10. Subhanallah walhamdulillah.. terima kasih atas perkongsian ini kak PI

    ReplyDelete
  11. TKSH DIK KK INSYAA ALLAH MOGA BERMANFAAT

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist