Saturday 25 January 2020

ASSYURA AKHIR

ASSALAMUALAIKUM

PERKONGSIAN ILMU:
BAHAGIAN AKHIR SURAH 42: ASY-SYU'ARA (Mesyuarat) Ayat:
45 - 53.
"Ana pimpin bacaan ayat 45 hingga akhir..."
"Baik Cikngah..." Puan Rahana akur dengan permintaanku.
Suara Puan Rahana yang lantang dan jelas, memimpin bacaan kami petang itu di Surau Sri Aman.
Selesai bacaan secara bertalaqqi, Aku memulai tafsir.
"Ayat 45: Merupakan Ancaman Akhirat. Orang2 zalim kerana syirik, akan melihat seksaan dipanggang atas api neraka. Mereka tunduk, takut dan malu. Orang2 bersalah, tak berani pandang wajah orang lain kerana malu. Ketika itu orang- orang yang beriman sempurna berkata: Orang2 yang derhaka kepada Allah dan keluarga mereka juga derhaka kepada Allah, pada hari kiamat mereka rugi. Mereka kekal dalam azab neraka."
"Ya Allah takutnyaa..." Kedengaran suara-suara sayu.
"Ayat 46 pula, Allah SWT beritahu tiada siapa yang boleh tolong mereka dalam neraka. Hanya Allah SWT sahaja boleh tolong. Sesiapa yang Allah SWT sesatkan, tiada petunjuk dan hidayah daripada- NYA."
"Ayat 46, Oleh itu wahai hamba-hamba terimalah seruan tauhid. Terima al Quran. Sembah Allah SWT dan minta tolong hanya kepadaNYA. Orang-orang berdosa tidak mampu menafikan dosa- dosanya. Semua tercatat dalam buku amalan dan semua akan dihitung."
"Ayat 48, Allah SWT menjelaskan tugas Nabi Muhammad saw menyampaikan wahyu yang diperintahkan, semua sekali. Kalau mereka tidak terima, tak apa..."
"Ayat ini juga menganjur kan supaya kita berdakwah kerana dakwah itu sunnah."
Mereka hanya mendiam kan diri. Mendengar bait-bait tazkirahku. Aku menyambung tafsir, masih ayat 48.
"Orang-orang yang syirik apabila dapat nikmat dunia mereka gembira. Tidak bersyukur. Apabila mereka ditimpakan musibah kerana dosa-dosa yang mereka lakukan. Pasti mereka putus asa, kecewa dan tidak sabar."
"Ayat 49 pula, Dalil Aqli. Dalil yang dapat dilihat untuk kita berfikir. Kita dapat lihat bukti2 yang besar: Allah SWT jadikan Langit dan Bumi. DIA menciptakan apa yang dikendakiNYA."
"Ada orang, Allah SWT beri anak-anak perempuan sahaja. Seperti Nabi Lut as dan Nabi Shuib as. Ada orang diberi anak lelaki sahaja. Seperti Nabi Ibrahim..."
"Anak2 Ana lelaki sahaja..." Kata Puan Maimunah.
"Tak apa, dapat anak perempuan Express. Boleh menantu perempuan.." Balas Puan Rohana.
"Ha...ha..." Semua tertawa.
Begitulah kelas kami. Perlu gurau-senda, supaya tidak mrngantuk. Petang2 begini biasanya sedap tidur kan....
"Ayat 50..." Aku menyambung tafsir dalam tawa yang masih tersisa.
"Ada orang Allah kurniakan anak lelaki dan perempuan, seperti Nabi kita saw. Ada orang mandul, tak ada anak, seperti Nabi Yahya dan Nabi Isa. Semuanya dengan kehendak Allah SWT."
"Ayat 51, Cara2 wahyu diturunkan; Syariat kepada semua Nabi, manusia terima wahyu daripada Nabi masing-masing."
"Cara 1: Allah SWT beri ilham kepada Nabi.
Cara 2: Di sebalik dinding. Contoh Nabi Musa as terima wahyu hanya mendengar suara Allah SWT, tanpa melihat wajah Allah SWT.
Cara 3: Allah SWT utus Malaikat Jibril, yang menjelma rupa manusia lelaki sampaikan wahyu. Cara ini paling banyak untuk sampaikan wahyu."

2 comments:

  1. sungguh hebat perkongsian ini...

    saya cukup teruja

    ReplyDelete
  2. TKSH MRHANAFIE CATATAN SEORANG GURU JUGA PENULIS YG KINI MNGAJAR AGAMA PULA

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist