Friday 27 September 2019

IMPI JELITA

ASSALAMUALAIKUM


Cerpen
Oleh
Paridah Ishak

IMPI JELITA

Kusyuk aku menulis nota tugasan tanpa kupedulikan sahabatku menyoal begitu begini. Belum  mahu kuberikan jawapannya. Kubiarkan kan dulu sahabatku itu menunggu buah butir yang akan tersusun membentuk frasa yang diharapkannya.
            Dia mempersoalkan keputusanku menolak hasrat hati seorang lelaki ingin menjalinkan  hubungan lebih serius denganku. Padanya lelaki itu  sempurna serba-serbinya. Seorang yang kacak, bergaya, kaya   dan miliki firma guamannya sendiri. Telah berjaya dalam hidup. Pendapatnya, kelak tentunya aku akan hidup senang-lenang.
Dia bertanya lagi, mengapa tidak kuterima lamaran  lelaki jutawan seorang kontraktor binaan yang   pernah kuceritakam kepadanya. Sungguh aku menolak tuah kerana dengan bersuamikan seorang jutawan tentu akan hidup bermandikan wang ringgit yang menimbun banyaknya. Anggapannya begitulah.
            Sahabatku itu kujeling sekilas.Nota tugasan yang sedang kusiapkan arahan pensyarah Dr. Nordin kukesampingkan. Monologku menyusun frasa.
‘Kau tak payah nak susah-susah faham aku, Lin. Aku  sendiri pun kadang tak faham diri aku sendiri tapi bolehlah aku cerita sedikit setakat yang aku faham tentang diri aku ni.’
Aku pun tidak teragak mulai bercerita sedikit kisahku yang mana aku suka.
            Azalina menadah telinganya. Lagaknya seolah dapat membaca fikiranku. Deria dengarnya memang berfungsi dengan baik selama ini walau mendengar detakan jantungnya yang berdegup perlahan itu. Teruja hendak mendengar jawapan yang akan kuberikan.
Padanya penolakan lamaran Fadli tidak sewajarnya kulakukan. Selalunya siswi-siswi sepertinya dan kawan-kawanku yang sudah graduat atau bakal tamat pengajian akan segera memilih pasangan hidup kerana tidak mahu digelar andartu/anak dara tua atau andalusia/anak dara lanjut usia.
Sedang dia sendiri belum ada calon suaminya yang sanggup menantinya dengan sabar  menamatkan pengajian peringkat sarjana yang sedang diikutinya bersamaku, Fadli, Nurhani amira, Fatah, Linda syida dan ramai lagi yang lain. Itu merisaukannya juga memikirkannya luahnya kepadaku.Sedang aku sering ditaksir ramai lelaki yang meminatiku namun kuabaikan. Membuatnya sukar memahami pendirianku.
            Aku tidak pilih sidia-sidia yang kaya-raya tu bukan sebabnya aku tak suka jadi kaya-raya segera.Memang aku nak sangat hidup dilimpahi kesenangan. Cuma aku rasa  aku pun boleh cari kekayaan tu dengan usaha aku sendiri. Tak payah nak bergantung hidup dengan kekayaan orang lain. Lagipun aku tidak boleh terima kalau suami aku kata lepas berkahwin nanti  duduk saja di rumah.tidak usah nak berkerja.Sedangkan emak aku yang miskin tu dah melabur banyak duit untuk pengajianku.masakan tidak boleh  berkerja membantu emakku.Dibuatnya jodoh tidak panjang dengan sidia...ditinggalkannya kita, macamana kita nak hidup kalau tak bekerja.Susah nak hidup di zaman sekarang yang terlalu banyak dugaan dan cabarannya. Masa hadapan tidak dapat ditelah citranya
            Alasan aku berikutnya mudah saja. Sebab aku tidak cintakan mereka. Aku akan pilih seorang sidia yang baik, berbudi bahasa,bertanggungjawab, hormat orang tua. Walaupun tidak kaya, tidak mengapa..Kebaikan hati sangat penting bagiku. Lagipun aku dah ada si dia yang sangat cintakan aku!.
            Sedang kawan yang melayani bualanku  masih cuba menghadami kata-kataku. Mungkin apa yang kuperkatakan sedang dipertimbangkan kebenarannya. Tapi tersengih pula seraya bertanya cuba mengorek kebenaran yang disangsikan.
Dia menduga-duga siapakah calon pilihanku itu.
            ‘Adalah.Tak bolehlah nak heboh-heboh selagi belum dirasmikan apa-apa ikatan. ‘Sebenarnya akupun masih mencari-cari calon yang aku berkenan Lin.’  Tersenyum aku menatap wajahnya diserbu keliru.
            Moga apa yang kurencanakan menjadi kenyataan, sahabatku itu berdoa lirih.. Kadangkala memang amat payah menolak takdir Justeru jodoh pertemuan itu Allah yang atur., menurut Azalina.
            Dan kita tidak boleh semata-mata pasrah tanpa usaha walau sedikit Lin. Setelah kita berusaha barulah kita bertawakal kepada Allah. Tidak  hanya menyerah bulat-bulat..Allah penentu takdirnya.Tapi tidak salah juga untuk kita merancang apa yang kita kehendaki. Kata setuju hatiku. Aku tidak pula memaksa sahabatku itu atau sesiapa bersetuju   dengan fikiranku.

             Harap keputusan kuambil ini tepat. Tapi sahabatku itu kasihan kepada Fadli kelihatan, monyok saja selepas kutolak lamarannya.Sudah kurang bercakap seperti dulu.Kalau tidak  bukan main riuh lagi mulut dia bersembang dengan kami.
            Aku cuba fahami kondisi Fadli . Agaknya jodoh kami memang ttdak ada kot.Nak dibuat macam mana!.Kalau ada jodoh aku dengan peguam itu tentu tergerak hati aku untuk menerimanya. Fadli seorang lelaki budiman dan sering tolong aku dalam selesaikan tugasan kuliah. Tapi mengenangkan dia pernah kata isteri pilihannya hanya akan duduk di rumah saja melaksanakan tanggung-jawab sebagai suri rumah semata, Itu yang buat aku rasa berat hati. Aku rasa lelaki sebaik dia tidak susah nak pilih calon isteri menurut kriteria yang disukainya. Tapi bukan aku.
            Menjadi suri rumah sepenuh masa pun apa salahnya kalau suami mampu menyediakan apa saja keperluan isteri dan keluarganya. Tugas isteri tanggungjawabnya, menjaga suami dan anak-anaknya. Sudah fitrahnya begitu, tegas sahabatku. Fakta  hujahannya  tidakku ragu.
            Pendapat Azalina memang langsung tidak salah.Tapi sebagai isteri sepenuh masa kebergantungan kehidupan kita hanya kepada suami kita.Langit tu kata orang tidak selalu cerah.Ada tikanya mendung juga.Hidup pun ibarat roda.Kadang ke atas kadang ke bawah. Nasib masa depan,  tidak kita tahu coraknya. Dibuatnya suami  itu ditimpa musibah yang tak diingini, di mana lagi  nak bergantung.Hilang sudah tempat bersandar masalah. Mentelah pula masa tu anak-anak pula keliling pinggang. Kalau tidak bekerja siapa yang nak tolong kita sara kehidupan?          
Sambil mengenangkan wajah emakku yang berkabut disapa mendung  yang berarak di langit kehidupannya. Azamku ingin menyapu mendung itu segera. Sahabatku mengatakan aku terlalu berfikir jauh.
Padaku memang perlu berfikiran jauh Lin; hidup kita ni bukan untuk sehari dua walau ajal maut kita tidak tahu bila akan menjemput kita. Seperti kata alim ulama; beramal ibadat seolah kita akan mati esoknya dan berusaha seolah kita akan hidup selamanya. Dunia dan akhirat perlu seiring sejalan biar ada keseimbangannya.
            Azalina menyetujui fikiranku. Tidak usah terburu-buru hendak cari jodoh selepas tamat pengajian.Yang penting kerja dulu. Hidup selesa sikit dan bantu mak ayah kita. Begitu yang sepatutnya.Jangan terlalu memilih pekerjaan yang disukai semata.
            Sebenarnya akupun belajar dari pengalaman hidupku dan emakku Lin. Aku Nampak saja riang seolah tiada masalah yang mendepani lorong kehidupan yang kulalui namun menyimpan pelbagai rahsia kesukarannya yang tidak pernah kuceritakan kepada sesiapa. Rahsia kehidupan peribadi patut disimpan sebaiknya.
            Tapi aku suka pula bercerita kepadanya kenangan lampau cinta monyet ketika bersekolah menengah dulu.. Mengenangkannya membuat aku tersenyum sendiri. Aku berkawan baik dengan rakan sekelasku kerana    kami sering bersama menyertai acara sukan dan lain-lain kegiatan persekolahan. Dalam erti kata sebenarnya tidaklah bercinta pun. Cuma aku yang perasan, dilambung perasaan.                                                                                                                                                                                                                                                                 
            Emakku menyedari sikapku yang dilihatnya melamun sendiri dan sambil lewa mengulang kaji pelajaranku. Aku sepatutnya tidak wajar bersikap begitu kerana aku                                bercita-cita menjadi seorang doktor. Cita-cita memang tidak akan tercapai sekiranya aku hanya berangan  dan ralit melamun saja tanpa ada usahanya
Apa yang kita cita-citakan mesti dibentuk sejak awal lagi. Belajar  malas, Cita-cita bukan main tinggi lagi. Umur masih muda  tapi sudah pandai bercinta...mula tak ingat dunia...asyik berangankan boyfriend . Belajar pun main-main.Dibuatnya boyfriend awak tu  cemerlang dalam exam dan masuk universiti tinggallah awak, terkontang-kanting menyesal tidak sudah.Sebelum terlewat mulalah gigih belajar tolong diri sendiri mencapai kejayaan. Emak menyergahku.Membuatku terkapa-kapa.
Aku sedar diri; menjernihkan fikiran..Wajah seseorang yang mengawang di layar minda sirna bayangnya. Betul juga kata emak itu. Kalau aku gagal exam alangkah malunya.Sedangkan aku dan dia sering bersaing di dalam exam untuk mendapat tempat pertama di dalam kelas.Tapi bila aku tahu dia sukakan aku entah kenapa hatiku bagai terawang-awang kesukaan amat dan mulai mencuaikan komitmenku terhadap pelajaran.
            Bodohnyalah aku.Tak boleh jadi begini. Aku  mesti bangkit menggapai cita-cita impianku. Masakan membiarkan dia seorang ke universiti sedangkan aku tertinggal di sini kerana kebodohan kusendiri.Aku menegarkan semangatku yang mulai lumpuh kerana tekanan perasaan.Gangguan-gangguan yang melemahkan tumpuanku terhadap pelajaran berusahaku tepis.Kejayaan dalam peperiksaan penting kudamba.
            Ujar emakku,sebelum masuk dewan exam tu buatlah sunat israk dulu. Berdoalah semoga Allah permudahkan semua urusan sepertimana sinar mentari menyeluruhi alam ini. Solat hajat buatlah banyak kali. Setiap malam bangun solat tahajud, solat taubat, solat hajat akhiri dengan solat witir mohon agar Allah memperkenankan hajat yang diinginkan sebelum-sebelum tu. emakku juga akan bacakan yasin untukku dan mendoakan ketenanganku tika menjawab soalan. Dan perolehi kejayaan.
            Demikian kisah emak dan aku pada suatu musim peperiksaan.
Selesai peperiksaan tingkatan tiga dapat keputusannya cemerlang juga.Aku dapat sambung belajar di sekolah Teknik di Kuantan.Kononnya nak ikut saranan cikgu kelas aku agar berhijrah sikit untuk luaskan pandangan dan fikiran daripada suasana biasa di daerah pedalaman ke bandar pulak.
            Azalina masih mengorek kisah hubunganku dengan Syahrin rakan sekelasku seterusnya. Jadi kenangan sajalah Lin!.Dengar kabarnya dia berpindah ke Johor bersama keluarganya.Ayahnya seorang pegawai tinggi kerajaan.Bukan sebarangan orang juga. Sedang aku cuma orang kampung biasa. Tidak sekufu pipit bersama enggang kata emakku. Kena terima hakikat itu.                    
Aku dengar cakap emakku bahawa kalau nak capai cita mesti bersungguh-sungguh.Tidak boleh main-main sambil lewa. Dan sibuk nak bercinta di usia muda. Masih sekolah lagi pulak tu. Terbarailah semua cita-cita aku sudahnya.
            Tapi kenapa aku tidak ambil jurusan perubatan selepas matrikulasi dulu dan pilih Kejuruteraan sains kimia pula jadi persoalan kepada Azalina..Kalau aku bercita-cita hendak jadi doctor tentu bidang perubatan yang akan kupilih. Kalau  tidak tentu aku sudah jadi doktor bersama dengan Izzairi yang juga minati juga aku dulu.
            Wah!Kautahu juga Izzairi minat aku ya Lin! Tapi aku anggap dia tu kawan saja Lin! Dia lelaki kacak yang diminati ramai rakan sepengajian. Anak seorang tokoh korporat terkenal Malaysia. Sekali lagi aku berpegang dengan nasihat emakku bahawa pipit dan enggang tidak sekufu. Dan tidak boleh terbang seiringan. Realiti hidup tidak berlaku persis kisah dongeng Cinderella.
Mulanya memang semangatku berkobar-kobar nak jadi doktor.Paling tidakpun pharmasis.Tapi lepas matrikulasi kena pindah universiti pula. Sebab universiti tempat aku buat matrik tidak ada pula kursus itu. Aku pilihlah apa saja bidang ada kaitan dengan subjek yang aku belajar di matrikulasi. Malas nak menyusahkan diri pindah-randah universiti sehinggalah tamat ijazah pertama. Bila sambung buat sarjana dapat pula jumpa dengan kawan-kawan kita yang lain datangnya dari universiti berbeza. Macam Suna dari USM, Fatah dan Hani dari UMS
Azalina  menyeringai sengihnya. Masih seronok bercerita tentang Izzairi yang
di Mesir, sambung pengajian di sana. Tidak lama lagi akan tamat pengajin dengan gelaran pakar sakit puan. Mungkin aku akan mendapat pertolongan kala aku hendak melahirkan  bayiku kelak. Azalina menduga nakal. Aku tertawa sedikit.
            Tidak .ada maknanya aku nak bersalin dengan dia Lin! agaknya bersalin dengan bidan kampung saja kot. Itupun kalau ada rezeki nak bersalin.
Aku termenung memikirkan tuah Izzairi dapat belajar di luar negara? Ijazah yang dibawa balik tentu dipandang dan senang mendapat pekerjaan setelah graduat.
            Tapi kalau bidang pengajian yang hendak dituntut tu ada di universiti dalam negeri, buat apa nak susah payah ke sana. Buang masa saja.Besar kos pengajiannya. Apalagi duit yang ada sedikit saja.Ditambah pula dengan kedudukan ringgit kita yang jatuh merudum nilainya mutakhir ini.Menurut pakar ekonomi era kemelesetan setelah minyak di pasaran dunia turun harga.Itu kata yang pakar. Kadang yang mengaku pakar tu tak tahu manapun. Mengapalah aku susah payah memikirkan semua itu. Izzairi anak orang berada. Walau ekonomi negara merudum tidak akan memberi kesan kepada kewangan keluarganya. Lainlah aku yang marhaen dan papa kedana.
             Aku dulu dapat juga tawaran sambung buat sarjana di Korea tapi aku tolak.Sebab mengenangkan emakku yang tinggal seorang di sini.Sedang adik-adik aku juga masih belajar lagi. Emak akupun bukannya berapa sihat sangat.Kesian juga nak tinggalkan dia. Kalau di sini setiap minggu aku boleh pulang jenguk emak aku.
Aku memang seorang anak yang baik dan bertanggung-jawab terhadap keluarga. Puji sahabatku. Kalau aku ke Korea tentu dapat bermain salji dan sedap makan kimchi hingga terlupakan  gulai dan sambal tumis . Entahkan tersangkut pula dengan pakwe Korea yang jambu macam artis KPOP tu. Aku  tertawa sedikit dengan lelucon spontan Azalina itu.
            Aku kan anak sulung Lin! Hanya pada aku, emak dan adik-adik aku bergantung harap. Aku bukan macam kau dan kawan-kawan kita yang lain yang kebanyakannya datang dari keluarga yang berada. Macamkau ibubapa kerja guru.Sedang emak aku cuma petani biasa. Bukan petani yang kaya-raya macam kat Eropah tu. Petani kat Malaysia yang kais pagi makan pagi.
            Kalau malas nak mengais tak makanlah jawabnya. Sebab tu aku sanggup buat kerja tutor bantu Dr. Nordin semasa buat ijazah dulu. Lepas grad macam-macam kerja aku buat nak biayai belanja aku belajar.Sampai kerja kat supermarket pun aku buat. Kau cuma belajar saja kan Lin! Tak payah nak fikir apa-apa. Tiap bulan dapat wang saraan dari mama dan papa kau.Kadang-kadang abang dan kakak kau yang dah berjawatan besar semuanya turut menghulur belanja.
Sedang aku nak harap siapa kalau aku tidak tolong diri aku sendiri.Mujur juga ada PTPTN. Pandai-pandailah bajet apa yang perlu agar mencukupi. Tapi sesekali dapat juga harapkan pertolongan kau yang baik hati tak lokek membelanja makan selalu. Terima kasih banyak Lin!

TAMAT

8 comments:

  1. wow cerpen yang banyak pengajaran.. nice

    ReplyDelete
  2. TKSH AZ SUDI MEMBACA...CERPEN NI DH TERBIT DALAMSEBUAH ANTOLOGI CERPEN

    ReplyDelete
  3. TKSH WP SEKADAR MENGISI MASA INSYAA ALLAH

    ReplyDelete
  4. Bnyk pengajaran dlm penceritaan.. t kasih berkongsi kak PI

    ReplyDelete
  5. This is exactly what I was looking for. Explore photo and video images on Instagram, latest posts and popular posts about Pictame.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist