Tuesday 11 September 2018

SALAM MAAL HIJRAH...

ASSALAMUALAIKUM...



Siddiq Fadzil diumum Tokoh Maal Hijrah

KUALA LUMPUR: Presiden Kolej Dar al-Hikmah, Prof Datuk Dr Siddiq Fadzil diumumkan sebagai Tokoh Maal Hijrah 1440H/2018M.
Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Mohamad Nordin Ibrahim, berkata Siddiq dipilih atas sumbangan dalam memartabatkan Islam di peringkat antarabangsa dan nasional yang mendapat pengiktirafan pelbagai pihak.
Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V berkenan mengurniakan anugerah itu kepada Siddiq bersempena Majlis Sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan Tahun 1440H/2018M di Masjid Wilayah Persekutuan di sini, hari ini.
Turut hadir, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa; Menteri Wilayah, Khalid Abdul Samad dan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
Siddiq, 71, yang juga Pengerusi Panel Majlis Perundingan Islam, membawa pulang hadiah wang tunai RM100,000, pingat serta sijil penghargaan, selain RM20,000 sumbangan Yayasan Ubaidi.
Bapa kepada tujuh anak itu turut menyandang jawatan Pengerusi Akademi Kajian Ketamadunan (AKK), Ahli Panel Akademi Pengurusan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM), Pengerusi Institut Darul Ehsan (IDE) dan Pengerusi Kajian Maqasid Shariah IDE.
Ketika ditemui selepas majlis berkenaan, Siddiq berkata, anugerah diterimanya itu turut mewakili perjuangan ilmuan, da'i dan pendidik lain yang sudah mengikhlaskan amalan untuk keredaan Allah.
Katanya, anugerah Tokoh Maal Hijrah itu juga akan terus membakar semangatnya untuk meneruskan perjuangan dalam menegakkan syiar Islam.
"Selagi hayat dikandung badan, saya akan berbuat apa yang boleh, tidak hanya menegakkan syiar, tetapi juga ajaran Islam bersama prinsip dan nilai dasarnya," katanya yang mahu membelanjakan wang tunai diterima untuk amal soleh.
850 dibaca

10 comments:

  1. Salam Maal Hijrah 1440 PI
    Mudah2an kita berhijrah ke arah yang lebih baik

    ReplyDelete
  2. Salam Maal Hijrah, Kaka Pi...

    ReplyDelete
  3. Salam Maal Hijrah moga tahun baru ini membawa banyak kebahagiaan dan rezeki

    ReplyDelete
  4. Salam Maal Hijrah kak PI.. semoga tahun baru ini membawa lebih keberkatan dan kejayaan buat kita semua.. aamiin.

    ReplyDelete
  5. bkn calang2 orang yg terima anugerah ni

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist