Thursday 19 July 2018

KENALI PUISI HAIKU...

ASSALAMUALAIKUM...
                                                         PIC TABIR ALAM(C)

DULU DULU PI MINAT JUGA DENGAN PUISI HAIKU JEPUN NI...NAMPAK MACAM MUDAH SAJA...BAIT CUMA TIGA BARIS...NAMUN SETELAH DIBAWA SAHABAT PI PENULIS NILAMSURI MENYERTAI GRUP HAIKU@FACEBOOK ADMIN SIFU TABIR ALAM BARULAH TAU CARA SEBENAR MENULIS HAIKU PUISI TRADISI JEPUN INI....TIDAKLAH SEMUDAH YANG DIDUGA..SETAKAT MENEPATI FORMATNYA  BAIT 575 SUKUKATA DAN ADA CITRA KIGO YOIN MASIH TIDAK MEMADAI....MESTI MENEPATI MAKSUDNYA SELAIN PUISINYA INDAH.

SEBUAH HAIKU KADANG AMBIL MASA BERBULAN JUGA NAK DISIAPKAN SELAGI SIFU TABIR ALAM YANG KOMITED MEMBIMBING HAIJINNYA BERPUAS HATI.
ALANG-ALANG SABAR MEMANG PI BUKA LANGKAH SERIBU...
BIASALAH MENGADAP SIFU MENADAH ILMU MESTI TEGAR HATI MENERIMA APA SAJA KOMENNYA WALAU ADAKALA MENJERUK RASA....

JUSTERU SETIAP BUKU HAIKU YANG DITERBITKAN SPTA BERKUALITI TINGGI DAN BERJAYA DITEMPATKAN DI PERPUSTAKAN HAIKU DI JEPUN DAN UK
ANTOLOGI HAIKU BERGAMBAR/HAIGA TERBITAN SPTA TERBARU

adisi haiku yang diperkenalkan dan dimasyhurkan oleh guru haiku yang terkenal dalam sejarah Basho, kata musim ialah satu syarat yang perlu untuk dijadikan haiku.  Kata musim ini diambil dari segala tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang hidup mengikut peredaran musim.

Contoh kata musim yang biasa digunakan adalah seperti yang berikut:.

Musim bunga -
sakura, cecair salji, katak, kupu-kupu, burung layang-layang, bajak, semai dan segala tumbuh-tumbuhan yang menghijau di musim bunga..

Musim Panas -
hujan panas, pelangi, guruh, petir, kemarau, reriang, kunang-kunang, semut, lalat dan segala jenis haiwan dan tumbuh-tumbuhan yang hidup di musim panas..

Musim Gugur -
kambang Oktober, kabus, epal, anggur, kentang, buah berangan, padi, lalang, pepatung dan belalang serta beberapa serangga lain..

Musim Sejuk -
tahun baru, bayu utara, salji, arang, air beku, sungai beku, hujan salji dan segala fenomena alam yang terdapat di musim sejuk.

Walaupun negara-negara tropika seperti Malaysia tidak mengalami pengedaran musim, ini tidak bermakna haiku dari kawasan begini terhad dari segi pemilihan kata musim.  .Pokok getah dalah antara satu contoh kata musim yang boleh digunakan dalam cuaca tropika di Malaysia.

Selain tumbuh-tumbuhan, beberapa jenis serangga dan burung juga diiktiraf sebagai kata musim di negeri tropika.Contohnya Hari Raya Aidilfihri, Hari Raya Aidil Adha, Hari Krismas, Hari Deepavali, hari raya Cina, Hari Kebangsaan, Hari Ibu, Hari Kanak-Kanak, Hari Easter, Hari Valentine dan lain-lain hari yang dirasmikan sebagai satu perayaan pada sesuatu kaum.
SIFU TABIR ALAM

9 comments:

  1. setiap musim ada gambaran tersendiri..Subhanallah, ciptaan Ilahi..

    ReplyDelete
  2. Setiap tempat ada keistimewaannya yang tersendiri

    ReplyDelete
  3. TKSH NOHAS YA MUSIM PUN ADA CERITANYA YG PASTI

    ReplyDelete
  4. TKSH FIDAH YA KEBESARAN ALLAH

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Susah betul ye akak Paridah nak menghasilkan puisi yang indah terutama nak menepati formatnya. Alang-kepalang sabar, rasanya angkat langkah seribu dah..saya la tu. hehehe

    ReplyDelete
  6. wsalam..tksh doa kak utk ustaz juga...yela ustaz mula2 bljr mmg nk angkat kaki tapi dh pndai sikit timbul pula rasa cinta heh..heh..

    ReplyDelete
  7. menarik puisi ini, bahasa yang indah digunakan, tapi saya tak pandai nak berpuisi, baca tu suka

    ReplyDelete
  8. TKSH YAN..PUISI2 MMG CANTIK LUKIS BAHASANYA

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist