بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Mari kita tenung gambar ini.



Mahu tulis apa dalam akhbar dan majalah mengenai Mat Sabu?
  • Berita 
  • Berita rencana
  • Berita rencana bersama analisis
BERITA

Berita merupakan pelaporan peristiwa. Sifatnya ringkas dan ditulis untuk bacaan segera.
"Mat Sabu menggoreng ikan di rumahnya."
BERITA RENCANA
Pelaporan yang lebih panjang sifatnya. Akan memfokuskan kepada penyampaian lebih lanjut.
"Mat Sabu menggoreng ikan di rumah meraikan kumpulan kerja parti Amanah. Sebagai tanda terima kasih sepanjang bekerja kuat pada waktu pilihanraya, mereka berkumpul dan menganggap bla bla bla."
BERITA RENCANA ANALISIS

Pelaporan yang lebih panjang. Mengandungi ciri-ciri arkib dan pendapat penulis.
"Mat Sabu menunjukkan sisi kepimpinan gaya keluarga dengan meraikan kumpulan kerja parti Amanah yang bekerja kuat sepanjang pilihanraya. Ini bukan perkara baharu, sebelum ini individu seperti ...... pernah melakukan hal yang sama. Ini juga simbolik kepada bla bla bla."
Pengkategorian ini berbeza mengikut mazhab pelaporan media. Asasnya lebih kurang sama.
Kita ambil tahu perbezaan agar masuk melalui pintu yang betul.
Belajar lagi pada hari Sabtu ini, 26 Mei 2018.
Bengkel Menulis Rencana Akhbar, Majalah dan Online. Hanya pada bulan Ramadan sahaja kelas ditawarkan pada diskaun hampir 80% ya.
Klik di sini bit.ly/tulisrencana
Klik di sini bit.ly/tulisrencana
Klik di sini bit.ly/tulisrencana
Kursus-kursus lain pada diskaun Ramadan sebanyak 80%.

Sabtu, 2 Jun 2018 Menulis Buku Pertama klik bit.ly/umumramadan
Ahad, 3 Jun 2018 Membina 1000 pembaca buku pertama klik bit.ly/seribupembaca
 EMEL ZAMRI MOHAMAD

21 comments - "MAT SABU MENJADIKAN ANDA PENULIS..."

Sheila Adziz delete icon 23 May 2018 at 10:30

rumahnya ke kak PI.... mcm rumah kita gak tu.... hehehe... selamat menulis kak PI

dear anies delete icon 23 May 2018 at 10:30

banyak tu diskaunnya

Kak Wawa delete icon 23 May 2018 at 12:23

wahh, banyak cara menulis..")

PeRdU cINta delete icon 23 May 2018 at 12:32

sebenarnya untuk menulis atau berkarya,banyak sumber ya Kak PI..

Faiz Zakaria delete icon 23 May 2018 at 13:23

nak kena keluarkan isi tersirat la kan..

nohas delete icon 23 May 2018 at 13:25

mcm2 yg boleh ditulis...no. 2 & 3 mmg ada gaya reporter..

paridah delete icon 23 May 2018 at 16:27

tksh shiela..ya rmh menteri pertahanan ni rumah teres kat syah alam

paridah delete icon 23 May 2018 at 16:30

TKSH ANIES YEKE..MUNGKIN

paridah delete icon 23 May 2018 at 16:33

TKSH KAK WAWA YA BNYK CARANYA

paridah delete icon 23 May 2018 at 18:53

TKSH PC..YA BNYK SUMBERNYA DAN PERLU KREATIF

paridah delete icon 23 May 2018 at 18:55

TKSH FAIZ...YA KELUARKAN APA YG MINDA FIKIRKAN

paridah delete icon 23 May 2018 at 18:58

TKSH NOHAS YA GAYA PENULISAN REPORTER NI

abuikhwan delete icon 23 May 2018 at 20:20

Assalamualaikum kak, salam ramadhan. Moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
Terima kasih atas perkongsian. Rupanya ada macam-macam gaya penulisan. Kita (saya) yang tak pandai menulis ni, ucma tahu tulis je..hehehe.

ZULHILMI TEMPOYAK delete icon 23 May 2018 at 21:42

hahahaha... inilah orang kt persepsi.

setiap orang nak explain dari sudut berbeza

paridah delete icon 24 May 2018 at 19:17

WSALAM TKSH USTAZ MOGA SHT SJHTRA KLUARGA...YA MNULIS PUN ADA SKIL TRTENTU..KREATIF MNGOLAHNYA..KAK MAIN TLS JE JUGA HEH..HEH..

paridah delete icon 24 May 2018 at 19:21

TKSH ZULHELMI..YA TLSN MENURUT PERSEPSI N PERLU MNLIS IKUT CARA GENRE PNLSAN YGDIPILIH

Khir Khalid delete icon 26 May 2018 at 11:26

Bagus ada kursus macam ni.. tambahan lagi dgn diskaun menarik.

paridah delete icon 27 May 2018 at 22:37

TKSH DIK KK YA BAGUS CARI ILMU KDIAN TLS2

Fidah Shah delete icon 29 May 2018 at 11:04

Untuk menulis, harus belajar teknik yang betul.

paridah delete icon 30 May 2018 at 10:35

TKSH FIDAH..SAMBIL BLJR N RJN MNULIS

Mrs. A delete icon 31 May 2018 at 12:16

Nice sharing K.Pi.
Menarik.
Kalau nak belajar pasti ada jalannya.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”