بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

ASSALAMALAIKUM



SESAL 

Apa di bangsal telah dipindah,
susun barangan hingga terlelap;
apa disesal yang telah sudah,
mohon ampunan jika tersilap.



Asal bertangguh merabai sisa,
gagal meragi lagi menampi;
menyesal sungguh mengabai masa,
ditinggal pergi rugi ratapi.

Galah didiri  jala direntang,
redah terusan sisal dipunggah,
jagalah diri kala berpantang
tak endah pesan sesal tak sudah .


Cermat sipahi meruas kolam ,
lirih suaranya tangan mengukur;
nikmat Ilahi seluas alam,
raih rahmat-Nya dengan bersyukur.


Kini puteri belajar gasing,
bosan sendiri hala belukar;  
dinihari dan fajar menyingsing,
lukisan hari mula terlakar.

15 comments - "SESAL..."

PeRdU cINta delete icon 18 December 2017 at 13:55

Sesal kemudian tidak berguna namun boleh bangkit perbetulkan mana sewajarnya..

dear anies delete icon 18 December 2017 at 13:58

jagalah diri kala berpantang
tak endah pesan sesal tak sudah.

sesuai sgt ditujukan pd yg msl berpantang ;-)

Diana Rashid delete icon 18 December 2017 at 14:56

Kosong sudah ruang di bangsal
Susun barang biar tak hilang
perkara yang lepas menjadi sesal
di masa depan usah diulang

Banyak juga benda yang saya sesalkan.kadang orang kata nak ulang masa lalu untuk ubah apa yang disesalkan tu.tapi saya pilih lebih baik teruskan hidup dan tak kan ulang kesalahan lama.

Mrs. A delete icon 18 December 2017 at 15:28

Mrs. A pun ada sesal jugak.
Tapi betullah bak kata pepatah dah tiada gunanya.
Pengajaran yang sangat berguna memang tak nak ulang lagi.

Fatin Shahrizam delete icon 18 December 2017 at 21:57

Dah sesal tiada guna lagi. Indah karyanya. Saya follow dekat sini. Salam kenal dari utara ^^

paridah delete icon 19 December 2017 at 09:18

TKSH PC YA PERBETULKN KESILAPN USAH SESAL SAJA

abuikhwan delete icon 20 December 2017 at 07:16

Assalamualaikum kak, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik..
Terima kasih akak, bilah-bilah kalimat yang disusun yang terkandung pelajaran. Puitis...
Setiap dari kita mengimpikan kekuatan dalam melayari kehidupan ini. Kita sentiasa mahukan kekuatan untuk menampal kelemahan dan kesilapan yang sering memayuti diri setiap masa. Tanpa pertolongan dan kasih sayang-Nya tidak mungkin kekuatan itu kita miliki. Kita hanyalah hamba-Nya yang amat lemah.Mudah-mudahan kita diberikan ruang dan kesempatan untuk memperbaiki kesilapan masa lalu...

paridah delete icon 20 December 2017 at 11:32

TKSH ANIES ORG LA XKISAH PUN SOAL PNT LRG KAN BILA SAKIT SESAL DULU MLS BRPNTNG.

paridah delete icon 20 December 2017 at 11:37

TKSH DIANA...USAH DIULNG KESILAPN LALU BETUL TU

paridah delete icon 20 December 2017 at 11:39

TKSH MRS A SALAH SILAP LALU JADIKN PENGAJARAN.

paridah delete icon 20 December 2017 at 11:41

TKSH FATIN SUDI JADI FOLLOWER KARYAKU... SALAM KENAL

paridah delete icon 20 December 2017 at 11:46

WSALAM..TKSH USTAZ DOANYA ..MOGA USTAZ WALAFIAT SEKELUARGA...PANTUN KAK ILHAM-NYA INSYAA ALLAH...SEGALANYA BERGANTUNG EHSAN-NYA SUBHANALLAH.

Warisan Petani delete icon 20 December 2017 at 12:29

Kata orang' sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tak berguna lagi'

paridah delete icon 20 December 2017 at 22:24

TKSH WP YA BIDALAN WARISAN LAMA GITULAH

Fidah Shah delete icon 21 December 2017 at 14:58

Apa disesal perkara yang sudah...
Moga menjadi pengajaran di masa hadapan

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”