بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
MANISNYA GULA

Kalau makanan yang dicicipi manis terasa kemain berseri wajah. Tapi kalau tawaq hebeaq kata orang utara tentu menjuih bibir. Tak berkenan langsung. Macam filem Ahmad Albab lakonan P. Ramlee yang mengenakan mertuanya tanpa masukan garam dan gula dalam makanan yang kelihatannya sangat enak dihadiahkan sempena hari jadi mertuanya.


Betapa pentingnya perasa manis dalam kehidupan kita. Tapi jangan diambil berlebihan kerana bimbang memudaratkan kesihatan kita. Gula kasar yang putih bersih itu sebenarnya telah diproses dengan bahan kimia. Elok menggunakan perasa manis semula jadi seperti gula kabung, manisan nipah dll demi menjaga kesihatan,

26 ulasan - "GULA YANG MANIS"

nohas delete icon 12 Oktober 2016 11:50 PG

sekrg ni guna stevia...

Mang Lembu delete icon 12 Oktober 2016 12:20 PTG

hanya ada gula yang manis kalaupun ada yang pahit pasti namanya bukan gula

Kakzakie Purvit delete icon 12 Oktober 2016 12:50 PTG

Tapi yg biasanya kita ni PI selagi belum kena tak beringat - sebab sedap kan
Hmm... bila dah terkena barulah cari alternatif yg boleh membantu.

Nooriah Abdullah delete icon 12 Oktober 2016 1:26 PTG

dirumah sentiasa ada gula merah, gula kabong, gula melaka P
mudahan lah tidak memudaratkan ahli keluarga isnya Allah

paridah delete icon 12 Oktober 2016 4:50 PTG

ya guna stevia lbh selamat...tq nohas

paridah delete icon 12 Oktober 2016 4:52 PTG

betulllah tu ML hanya gula yg manis...tq

paridah delete icon 12 Oktober 2016 4:59 PTG

yela kakzakie mesti berhati-hati dgn apa yg nk suap ke mulut demi kesihatan

paridah delete icon 12 Oktober 2016 5:03 PTG

wah bagus tu noor perisa manis semula jadi jika xdiambil berlebihan tentu xmemudaratkan...tq noor

Gee Lion delete icon 12 Oktober 2016 6:13 PTG

Saya pun dah kena kencing manis selepas bersalin hari tuh.
Jadi sekarang dah banyak control makan.

Mas delete icon 12 Oktober 2016 6:28 PTG

kurngkn mnis dlm mknn mniskan wajah dgn senyumnn..hee..:)

paridah delete icon 12 Oktober 2016 9:28 PTG

MASA MENGANDUNG RAMAI YG KENA KENCING MANIS GEE TAPI AKAN OK STLH BERSALIN..HATI2 JAGA KSHTN GEE...TQ

paridah delete icon 12 Oktober 2016 9:31 PTG

WAH MANISNYA SENYUMAN MAS

Warisan Petani delete icon 12 Oktober 2016 9:44 PTG

Gula memang manis, tapi ramai orang menderita kerananya.
Berpada2lah.

Pha Is delete icon 12 Oktober 2016 10:32 PTG

kurangkan gula dalam minuman/masakan, tmbahkan manis dalam senyuman...

Fiu S delete icon 13 Oktober 2016 7:34 PG

macem aku donk manis ,,,hehe

salam sukses . ^_^

Atie Yusof delete icon 13 Oktober 2016 7:37 PG

Berpada2 dlm menggunakan gula dlm makanan/minuman..semuanya demi kesihatan :)

raihanah delete icon 13 Oktober 2016 9:07 PG

alhamdulillah saya berjaya takde diabetes. memang lega sangat

SalbiahM delete icon 13 Oktober 2016 1:09 PTG

iya..gula kena ada, tapi jangan berlebih amaunnya..Madu pun bagus juga

Etuza Etuza delete icon 14 Oktober 2016 4:34 PTG

ambil berpadah2

paridah delete icon 18 Oktober 2016 10:00 PG

TKSH PHAIS..SENYUM MANIS HATI SENANG.

paridah delete icon 18 Oktober 2016 10:01 PG

YA FIU S MMG MANIS LAMA XSINGGAH YA..TQ

paridah delete icon 18 Oktober 2016 10:07 PG

YA ATIE DEMI KSHTAN BIAR KHDUPAN MANIS BERTERUSAN...TQ

paridah delete icon 18 Oktober 2016 10:09 PG

TKSH WP ELAKAN MANIS YG MEMUDARATKAN.

paridah delete icon 18 Oktober 2016 10:10 PG

SYUKUR HANA INSYAALLAH..TKSH

paridah delete icon 18 Oktober 2016 10:11 PG

YA SAL GULA N MADU PUN JGN AMBIL BERLEBIHAN...TQ

paridah delete icon 18 Oktober 2016 10:13 PG

TKSH CIKGU ETUZA..BENAR TU AMBIL BERPADA-PADA.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”