بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

SYAIR PENANGAN DURIAN


Musim durian sudahlah tiba ,
dusun di pinggir berhutan rimba,
kini dikunjungi seakan berlumba,
menebas semak membersih reba.

Di dalam pondok tiada ragu.
siang dan malam duduk menunggu,
gugur durian bak berlagu,
satu persatu dikutip regu.

Sukanya hati mengumpul durian,
hasil dusun pusaka warisan,
jadi jualan atau santapan,
makmur rezeki titipan Tuhan.

Durian berduri halus kasar,
ada yang manis ada yang tawar,
kalau mengenal rupa di luar,
mudah memilih tanpa gusar.

Raja Kunyit durian termahal,
kuning isinya berulas kenyal,
daerah Raub tempat berasal,
pilihan penggemar tanpa kesal.

Makan durian penuh selera,
seluruh badan panas terdera,
petua lama atasi lara,
air di pangsa minum segera.



21 comments - "SYAIR PENANGAN DURIAN...."

Kamsiah Yusoff delete icon 29 September 2016 at 12:23

hehe pasal durian pun boleh jd syair ya..

Kakzakie Purvit delete icon 29 September 2016 at 12:30

Baunya menerjah lubang hidung
keinginan sudah tidak tertanggung
terus saja duduk bertenggung
sedapnya menikmati durian kampung

Warisan Petani delete icon 29 September 2016 at 14:10

Wkmsalam. Pandainya mengarang syair.
Musim durian dh berakhir.
Tunggu bulan Disember nanti, season terakhir.

paridah delete icon 29 September 2016 at 15:00

heh..heh...suka2 je khamsiah...tq

paridah delete icon 29 September 2016 at 15:02

tq kakzakie pandai bersyair

paridah delete icon 29 September 2016 at 15:10

xlah pandai sgt Wp suka2 saja tapi kisah durian ni mmg dekat dgn kita...tq

nohas delete icon 29 September 2016 at 15:20

dusun durian ayah dah lama tak gi..huhu..

Atie Yusof delete icon 29 September 2016 at 15:54

Indahnya syair durian.. terbaekk lah kak PI... hihi

nadhie wueen delete icon 29 September 2016 at 16:33

Sedapnya la durian tu lagi2 yg besar2 tu :D

Khairul Bariah delete icon 29 September 2016 at 16:58

sedapnya durian si raja buah
berkumpul di dusun makan berkelah
kini musimnya berlalu sudah
jika dikenang tentunya indah

paridah delete icon 29 September 2016 at 22:27

kalau tak jenguk dusun xdapatlah kutip hasilnya nohas rugi tu heh..heh..tq

paridah delete icon 29 September 2016 at 22:28

heh..heh..xdelah atie saja suka2 je.

paridah delete icon 29 September 2016 at 22:30

durian ada tarikannya kan nadhie bagi yg gemar..tq

paridah delete icon 29 September 2016 at 22:33

wah hebat khairul bariah bersyair indah sekali...tq

Etuza Etuza delete icon 29 September 2016 at 23:49

Bakat yang terserlah,,,di sana musim durian pula ya...ada jg sini

paridah delete icon 30 September 2016 at 10:40

SUKA2 JE CIKGU ETUZA...YA DISINI DURIAN SEDANG BERMUSIM...TQ

Mrs. A delete icon 30 September 2016 at 10:58

Mungkin sebab itu durian digelar raja buah kot.
Bila musim jer... kebun yang semak sanggup ditebus-tebas bagi terang

paridah delete icon 30 September 2016 at 11:16

HMM RAJA BUAH MMG MENGUASAI PERMINTAAN TU...TQ MRSA.

Khir Khalid delete icon 1 October 2016 at 13:49

Wahh puitis... teringin pulak nak makan durian hari ni.. :) :)

Dunia Zumal delete icon 3 October 2016 at 11:10

Aduhai teringat durian

Mas delete icon 6 October 2016 at 21:19

tergoda!

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”