Thursday 15 September 2016

MELONTAR JAMRAH....

ASSALAMUALAIKUM.....



Sebentar lagi kami semua jemaah yang melakukan nafar thani akan melontar untuk kali terakhir dan meninggalkan Mina. Ingin saya sampaikan sekilas sejarah melempar kerikil ke Jumrah.

Ketika Nabi Ibrahim Alaihissalam sedang memenunaikan perjalanan haji datanglah kepda nya iblis di Jamratul Aqabah. Lalu dilemparnya dengan tujuh batu kerikil hingga setan itu musnah ke tanah. Kemudian datang pula syaitan di depannya di jumrah kedua. Di lemparnya lagi dengan tujuh buah batu kerikil demikian juga yang berlaku hinga ke jumrah ketiga.Semuanya di lempar dengan batu kerikil.
Melempah jumrah adalah wajib haji. Jika seseorang meninggalkannya, hajinya sah tapi wajib membayar dam.
Ketika Rasulullah Saw melontar jumrah, beliau berpesan:
Lemparlah dengan batu sebesar biji kacang. Janganlah kalian melampaui batas dalam agama kerana sesungguhnya orang orang sebelum kalian binasa kerana mereka melampaui batas dalam agama.
Waktu melempar jumrah pada hari Nahar tasyriq pertama dan kedua, di sunnahkan mulai waktu dhuha sampai terbenam matahari. Sedangkan di hari tasyik ketiga lontaran mulai di lakukan dari tergenlincirnya matahari hingga waktu terbenamnya.
Setelah selesai melontar cari tempat yang aman sambil mengadap kiblat berdoa:
Allaahummaj’alhu hajjan mabruuran wadzanban maghfuuran
Ya Allah..
Jadikan hajiku mabrur dan di ampunkan dosa dosaku
Doa setiap selesai melontar tidak dibatasi dengan doa di atas semata bolih di tambah dengan doa doa yang kita yakini baik berbahasa arab maupun bahasa kita sendiri

CORETAN USTAZAH NURBAYA USMAN

12 comments:

  1. Wkmsalam.
    Semoga tetamu2 Allah mendapat haji yang mambur.

    ReplyDelete
  2. INSYAALLAH BERSAMA KITA DOAKANNYA...TKSH WP

    ReplyDelete
  3. Asalamualikum Kak PI.Subahanallah..Allahu akbar, nampaknya Allah telah memilih Kak PI naik Haji. Semoga mudah melakuknanya ya. Boleh tak doakan etuza dan isteri sihat, bahagia di murahkan rezeki ke Mekah suatu masa. Tolong doakan anak2 Etuza 7 ornag rajin jaga solat, solat tanpa di suruh ya. Mohon doakan dengan ikhlas.Terima kasih ya..infor ini.

    ReplyDelete
  4. Semoga mendapat haji mabrul ya. Amiin

    ReplyDelete
  5. sudah hampir ke penamat kerja haji..semoga tetamu2 Allah mendapat haji mabrur..

    ReplyDelete
  6. CIKGU ETUZA KAK KONGSI INFO DARI USTAZAH NURBAYA USMAN YG SDG MEMIMPIN KELUARGA DIRAJA SAUDI MENGERJAKAN HAJI N KINI SUDAH SELESAI IBADAHNYA...KAK BELUM BERPELUANG KE SANA LAGI TAPI KAK SENTIASA DOAKAN KAWAN2 TERMASUK CIKGU N FAMILI SENTIASA SHT WALAFIAT, MURAH REZKI N BERBHGIA DIDUNIA N AKHIRAT...AMIIN.

    ReplyDelete
  7. KERJA HAJI SEMAKIN USAI NAMPAKNYA N BERSAMA KITA DOAKAN JEMAAH MEMPEROLEH HAJI MABRUR..TQ NOHAS.

    ReplyDelete
  8. AMIIN..INSYAALLAH CIKGU ETUZA..TKSH

    ReplyDelete
  9. Semoga semua jemaah ibadah haji beroleh haji yg mabrur... aamiin...

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist