بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM..



Air adalah keperluan tubuh yang amat penting. Membawa masuk oksigen pernafasan, membersih segenap kotoran dalaman, ginjal dan melancarkan pencernaan. Selain menyegarkan tubuh dengan lebih bermaya segar.

Fungsi air juga sebagai penjaga suhu tubuh melalui buahan, sayuran yang tinggi kandungan air melebehi 90 %

Air sebagai penawar kepada orang tua

Biasanya dua perkara yang menyebabkan kurang cairan dalam tubuh mereka kerana

1.       1  Kurang rasa dahaga
2.     .  2.    Terdapat gangguan pada fungsi penyedut cairan

Kajian perubatan mengatakan Orang Tua juga perlu minum air secukupnya untuk keperluan tubuh walau tidak lagi beriadah atau berkerja keras.

Apakah minum air  setelah makan atau sebelum makan?

Tidak menjadi masalah makan berulam minum jika tidak berlebihan. Minum yang berlebihan menyebabkan perut kembung keran kecelaruan sari-sari makanan tika proses penghadaman.

Cara minum air sebaiknya tika perut kosong pada awal pagi. Justeru air segera mengalir ke seluruh tubuh, membersih darah dan ginjal memproses air kencing yang membawa batu-batu kecil, sisa-sisa racun selepas menyaring makanan.



Sumber Petikan buku …Berubat dengan air…Hassan bin Ahmad Hassan Humam  

14 comments - "BERUBAT DENGAN AIR...."

abuikhwan delete icon 4 August 2016 at 07:25

Assalamualaikum kak, semoga sihat sejahtera hendaknya.
Terima kasih atas perkongsian info. Al-quran menjelaskan bahawa semua hidupan berasal daripada air. Teringat kata-kata, biar terputus letrik tapi jangan terputus bekalan air..." membuktikan betapa pentingnya air kepada hidupan.hehe

Maria Firdz delete icon 4 August 2016 at 08:02

Perkongsian yang bermanfaat...

raihanah delete icon 4 August 2016 at 09:08

minum air camtu memang baik kak PI, disamping tu air kosong pun kena ambil banyak juga.

Kakzakie Purvit delete icon 4 August 2016 at 09:18

Untuk hidup kita perlu air. Jangan kata kita pokok dan binatang pun sama.
Tapi kakak ni kan PI kalau dlm office ni bila khusyuk buat kerja lupa minum
Nanti bila ternampak mug baru minum..

Husna Rahman delete icon 4 August 2016 at 09:57

suka sharing ni.. =)
3 hari xmakan boleh lg nak survive enen sminggu pun mampu lg tp klu xde air ..allahu seksanya!!

ujie othman delete icon 4 August 2016 at 11:13

byk masalah kesihatan boleh pulih/dicegah dgn bykkan minum air kosong. Tapi selalu lupa minum byk2, kecuali bila air mmg letak kat depan mata. :)

Mummydearie delete icon 4 August 2016 at 11:30

Saya tengah berusaha ni mencukupkan minum air kosong 8 gelas sehari sebabnya saya ni kurang sikit bab ni. Pagi-pagi dah pekena teh tarik. Nak buat detox macam kat atas tu, selalu aje tak istiqomahlah, kak!

paridah delete icon 4 August 2016 at 12:04

kak pun kurang juga bab minum ni MD...tq

nohas delete icon 4 August 2016 at 12:16

air penting tuk kesihatan...berusaha utk minum air ikut berat badan..

paridah delete icon 4 August 2016 at 14:24

wah bagus info tu nohas...tq

Khir Khalid delete icon 4 August 2016 at 17:54

T kasih atas perkongsian ini kak PI... info yg bermanfaat buat peringatan semua.

Mazlan Othman delete icon 4 August 2016 at 23:25

Wkmsalam.
Info yang bagus.Tk.

dear anies delete icon 5 August 2016 at 12:26

sy ni jenis krg minum air... bla sakit tekak je br byk minum air haahah

Nor Azimah delete icon 7 August 2016 at 15:39

saya ada beberapa tuppeware isi air kosong utk memudahkan saya minum air. Jika minum guna gelas rasa tak puas. Kalau berjalan pun saya suka bawak air kosong.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”