بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM....

SEGARKAN MONDAY BLUES SAMBIL BANYAK-BANYAK BERISTIGFAR, TASBIH, ZIKIR DI DALAM HATI ATAU DISEBUT PERLAHAN...NESCAYA HATI JADI TENANG.
DAN TELUSURILAH KISAH MASYARAKAT YANG SERING DI ULANG CERITA INI DALAM DIALOG PAHANG YANG UNIK TERBAIK.

Kisah ini sudah lama saya dengar dari cerita seorang tua tapi dalam Bahasa Melayu.Tentu berbeza bunyinya bila dikisahkan oleh orang Pahang.Jom kita baca macam mana bunyinya dalam loghat Pahang.
*ANOK KOME KEJE DREBOR JE...*


Majid, seorang pemuda yang masih bujang, pendiam dan amat pemalu. Pada hari raya yang lalu, Majid telah berkunjung ke rumah rakannya. Dalam perjalanan menuju ke rumah rakannya, Majid telah terpandang seorang gadis yang dikenalinya semenjak sekolah lagi. Hatinya telah terpikat, dan berhasrat untuk memperisterikannya.
Majid telah menyuarakan hajatnya kepada kedua orang tuanya, dan menunjukkan lokasi rumah gadis tersebut supaya senang kedua ibubapanya hendak pergi meminang nanti. Selepas itu, Majid pun pulang ke bandar dan meninggalkan urusan tersebut kepada orang tuanya.
Selang beberapa hari, kedua orang tua Majid telah mengunjungi rumah gadis tersebut untuk tujuan merisik. Setelah beberapa lama bersembang, bapa gadis tersebut pun bertanya kepada ibu bapa Majid…
Bapa Gadis : Yang sebenornyer, amende ke hajat aokme berdua ni datang ke rumoh kome yak buruk ni?...
Bapa Majid : Ye la.. dari tadi beborok, tak nyer kabor mender hajat yer.. Ha, moknyer.. Ace kabo ke hajat si Majid te…
Emak Majid : Gini la.. yang sebenornyer, anok bujang kome te, dah terbekenan dengan anok dara aokme.. jadinyer kome ni nok la nanyer, dah ander ke orang yang punya? Kala belum ander, kome nok la merisik-risik…
Emak Gadis : Ooo.. kesohnyer, kome ni pun tok kenei lagi dengan anok deme te… Mende kerjanyer?....
Emak Majid : Ntoh.. keh ni tk berapa reti nok nyebut base omputih.. keknye base Melayunyer.. dia kabo keje drebo jer…
Emak Gadis : Oooo.. Drebo jer..(Mencebek selalu).. Gini la.. yak sebenornyer, anok kome te.. sebenornyer, dah ander orang meminang.. (Dah setat buat pedooh…) Budok jantan te keje opisboi kat Pejabat Tanoh te…
Bapa Gadis : Ha’ah.. (Menyokong..) Kome pon mintok maah la yer, mendenyer aokme ni pon tok tau yak anok kome te dah ander yak mintok… Kiranyer takde jodoh la.. Nok goner kan yer….
Bapa Majid : Ye la.. Mengkala dah gitu, kome pon tak buleh la nok buat mende.. Mende anok kome pon tok setarah dengan anok aokme.. Nanti la kome kabo ke anok bujang kome nanti…
Emak Gadis : Ye la.. memang tok setarah lalu... Anok kome kerani pejabat loyar.. anok deme drebo...
Lalu kedua ibu bapa Majid pun memohon untuk berundur. Selesai bersalaman, sedang mereka menuruni tangga, emak gadis tersebut pun bertanya…
Emak Gadis : Drebo mende anok aok te?.. Lori Balok ke Lori Bijih…?
Emak Majid : DREBO KAPEITEREBANG!!! (Sambil masuk ke dalam kereta..)..
Dari jauh terdengar suara gadis tersebut meraung kat dapur. Kedua ibubapanya menepuk dahi masing-masing…

FB NORMALA HASAN

10 ulasan - "ANOK KOME KEJA DREBO JER..."

Kakzakie Purvit delete icon 15 Ogos 2016 11:17 PG

Padan muka! itulah jgn pandang hina dreber bukan sebarang dreber
Macam anak buah kakaklah ni PI dia selalu kalau org tanya dia kerja dreber tapi anak dia tak boleh terima cepat aje jawab. "Walid kerja pilotlah.." budak kan biasalah :)

dear anies delete icon 15 Ogos 2016 1:00 PTG

drebar tu manusia juga!!

At-Tarmizi delete icon 15 Ogos 2016 2:14 PTG

jangan pandang rendah kepada kerjaya dan rezeki orang lain =(

Nooriah Abdullah delete icon 15 Ogos 2016 3:41 PTG

kannn lain kali jgn pandang rendah pada orang walaupun dreba apa pun kannn..

Jie Susanos delete icon 15 Ogos 2016 3:44 PTG

huhu..marah betul kak zakie lepas baca cter ni..

Mazlan Othman delete icon 15 Ogos 2016 4:03 PTG

Drebar kapal terbang?
Nyosal den.

paridah delete icon 15 Ogos 2016 4:22 PTG

tulah Mazlan kan dah nyosal heh..heh..tq

Abam Kie delete icon 15 Ogos 2016 8:31 PTG

x apalah x leh jadi bini drebar kapal terbang pun..cikgu kan ada?

paridah delete icon 15 Ogos 2016 9:31 PTG

heh..heh..jodoh masing2lh tu cikgu...tq

Khir Khalid delete icon 17 Ogos 2016 2:31 PTG

Jngn suka2 nak menghakimi org tak tentu pasal... kan dah kena hehee.. :D

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”