بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM....



Pic google images

SERUMPUN LALANG

Berumpun lalang tegak mendongak
Dari tanah menghunus tombak
Melukakan kaki terpijak
Sukar terelak
mercik darah
perrih..
Daunnya keras kejung
Menghiris pantang terguris
Tanpa maaf lagi sinis

Putih bunganya bersepora benihnya merata
Membawa semangat juangnya berpijak di bumi nyata
Di desa desa di kota kota
Sayang lalang menjulang
Tiada yang berani halang

Walau menjolok mata memandang
Namun gertakan pawana nan berhembus kiri kanan
Melentokan diri kadang kiri kadang kanan
Menyandar kekuatan


PARIDAH ISHAK
7/4/2016
SELAYANG UTAMA

20 comments - "SERUMPUN LALANG..."

Fifi Fizah delete icon 7 April 2016 at 10:02

hebat nya sis berkarya. :)

Kakzakie Purvit delete icon 7 April 2016 at 10:06

Namun sering kita dinasihatkan
usah menjadi seperti lalang
tidak punya pendirian kerana mudah goyah
indah dipandang tetapi sering dimusnahkan
walau hakikatnya lebih tidak berguna
daunnya boleh menajamkan gunting

Kak Nieyl delete icon 7 April 2016 at 11:08

singgah pagi...♥
suka baca..walaupun kdg² tak berapa nak memahami...walaupun dulu amek kelas sastera..hihih

aryan azra delete icon 7 April 2016 at 11:37

cantilah bebunga lalang yang memutih macam tu.

trbaik PI

saniah ibrahim delete icon 7 April 2016 at 11:45

Suka baca puisi PI....penuh makna.
Lalang mudah tumbuh subur tanpa dibaja .

Zaitun delete icon 7 April 2016 at 14:27

Ada ketikanya kak Zai kurang faham puisi PI, dalam maksudnya.
Cantik bunganya tapi tidak daunnya boleh melukakan.

Husna Rahman delete icon 7 April 2016 at 15:27

tersurat & tersirat..keunikan puisi...sy pun suka berpuisi tp hanya utk bacaan sndiri je..more to luahan perasaan..hihi (bkn jiwang ye)

Nor Azimah delete icon 7 April 2016 at 15:43

Afa faham, ada tak faham..

paridah delete icon 7 April 2016 at 16:14

YEKE NOR..MAKNANYA FHMLAH TU KAN...TQ NOR

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 7 April 2016 at 16:51

hebat...tahniah

paridah delete icon 7 April 2016 at 21:49

TAKLAH FIFI INSYA ALLAH BIASA2 SAJA...TQ

paridah delete icon 7 April 2016 at 21:50

HEH..HEH..XDELAH MKL INSYA ALLAH BIASA2 SAJA...TQ

paridah delete icon 7 April 2016 at 21:53

PUISI GUBAHAN BAHASA NAN INDAH HUSNA TQ

paridah delete icon 8 April 2016 at 17:48

xpayah susah payah nk fhm puisi zai...kdg maksud penulis simple saja tapi ada yg kata berat sgt..xmengapa zai xjadi kesalahan pun..tq.

paridah delete icon 8 April 2016 at 17:53

lalang ni kalau tumbuh berakarumbi diracun berkali-kali baru pupus kakzakie...kalau dibiarkan menyemakan mata memandang. daunnya boleh menajamkan gunting ya baru tau tksh infonya.

paridah delete icon 8 April 2016 at 17:56

Tksh nieyl sudi baca sajak simple ni..mmg ramai pelajar sastera yg xminat sastera kan.

paridah delete icon 8 April 2016 at 17:58

Bunga lalang putih gebu cantik kan yan...
tksh yan insyaAllah biasa2 je tu.

paridah delete icon 8 April 2016 at 18:00

Tksh saniah kdg2 dtg ilham utk bersajak heh..heh..tq

Khir Khalid delete icon 9 April 2016 at 13:27

Lalang itu ada keindahannya klu pandai menghargai melihat... tapi jngn jadi orang yg diibaratkan spt lalang huhu.. :)

paridah delete icon 10 April 2016 at 15:54

LALANG PUN TUMBUHAN ALAM YG BOLEH DIMENAFAATKAN...TAPI KATA PEPATAH MELAYU JGN JD SPT LALANG YG XTETAP PENDIRIAN KAN..HEH..HEH..TQ DIK KK.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”