بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Anak belibis di tepi lurah,
Diwaktu pagi bermain leka;
Mulut manis kecindan murah,
Ke mana pergi orang pun suka.
Pantun di atas mengambarkan sifat yang harus kita bawa
jika kita hendak mencari ramai sahabat. Sebenarnya tidak-
lah terlalu sukar untuk kita mendapatkan kawan atau sahabat.
Yang pentingnya kita mesti pandai membawa diri dan mensesuaikan keadaan. Memanglah sukar untuk kita
mendapatkan kawan jika kita bersifat sombong dan takbur.
Sifat riak dan meninggi diri juga adalah amat tidak disukai oleh
ramai orang.
Dalam mencari sahabat atau kawan kita kenalah berhati-
hati. Namun janganlah terlalu memilih sangat. Cukuplah sekadar
sahabat yang kita dapat itu jujur dan ikhlas orangnya. Janganlah sekali-kali memilih sahabat kerana harta kekayaan, pangkat atau paras rupanya. Carilah sahabat yang setia dalam perhubungan.
kalau boleh carilah sahabat yang sayang kepada kita. Bak kata peribahasa:
"Sayang ibu sayang sahaja
Sayang ayah menurut kata
Sayang saudara sama berharta
Sayang sahabat sama binasa.
Kerap juga terjadi kita dengan mudah memutuskan saliturrahim. Perbuatan ini amatlah dimurkai Allah. Lainlah kalau kawan itu jenis "Talam dua muka", "Gergaji bermata dua","Menikam kawan dari belakang', "Menggunting dalam lipatan", Pepat di luar rencong di dalam', "Telunjuk lurus kelingking berkait', atau "Mulut kita disuap pisang, punggung kita dcucuknya onak" maka sahabat yang sedemikian eloklah kita sisihkan sahaja jauh-jauh.
Apabila kita telah mendapat sahabat yang sesuai, sealiran dan sejiwa, jagalah ikatan persahabatan itu supaya tidak longgar dan terputus.Adalah teramat malang jika sahabat baik yang telah kita perolehi itu kita abaikan. Kita sisihkan jauh dari kehidupan kita
Kalau boleh biarlah kita menjadi payung untuknya berteduh dari hujan dan panas. Begitu jugalah sebaliknya. Persahabat yang jujur dan ikhlas itu teramat indah. Oleh itu jagailah ia dengan sebaik mungkin.
Sedikit coretan untuk kita renungkan bersama. Fikir-fikirkanlah.

9 ulasan - "SAHABAT KITA.."

Anisayu Nastutik delete icon 9 April 2016 1:02 PTG

Pantunnya indah
Sangat baik maksudnya
Jika punya senyum murah
Tentu dapat sahabat dimana-mana...

Khir Khalid delete icon 9 April 2016 1:15 PTG

Puitis dan penuh isi maksud nasihat yg membimbing ke arah kebaikan... subhanallah...

Kamsiah Yusoff delete icon 9 April 2016 4:19 PTG

BERTUAHLAH MEREKA YG DIKURNIAKAN SAHABAT SEJATI..SANGGUP MENGHARUNGI SUSAH BERSAMA..

Nor Azimah delete icon 9 April 2016 5:41 PTG

Arwah mak saya sgt peramah dan murah senyum, kalau dia bercakap dgn org, saya selalu ingat org tu dia dh kenal lama, bila saya tya katanya baru kenal, sifat baik mak saya ni sayangnya tk turun ke saya, saya penyegan dgn org yg saya tk kenal.

Nor Azimah delete icon 9 April 2016 5:41 PTG

Arwah mak saya sgt peramah dan murah senyum, kalau dia bercakap dgn org, saya selalu ingat org tu dia dh kenal lama, bila saya tya katanya baru kenal, sifat baik mak saya ni sayangnya tk turun ke saya, saya penyegan dgn org yg saya tk kenal.

Fidah Shah delete icon 9 April 2016 7:18 PTG

Kata nasihat yang baik..moga kita sentiasa menghargai anugarah sebuah persahabatan

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN delete icon 9 April 2016 10:52 PTG

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

iryanty ismail delete icon 10 April 2016 6:16 PTG

sahabat sama2 susah senang payah dicari ...yan sendiri sedang belajar jadi sahabat yang baik

Puan Wawa delete icon 14 April 2016 9:24 PTG

Betul tu, kita nak kawan ramaintk boleh sombong.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”