بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Kehidupan manusia di dunia adalah ibarat air laut. Ada pasang surutnya. Ada waktunya airnya tenang dan ada kalanya berombak kecil. Ada masanya pula ia bergelora dan ada ketikanya ia mengganas dan menggila apabila ribut dan taufan melanda.
Sesungguhnya kehidupan kita di dunia ini Allah jadikan berpasang-pasangan. Ada lelaki dan ada perempuan, ada sakit dan ada sihat, ada bahagia dan ada derita atau kesengsaraan dan sebagainya. Ada orang hidup dalam keberuntungan dan ramai pula yang ditimpa malang.
Semua insan yang hidup di dunia ini dambakan keberuntungan dalam kehidupan. Ingin berjaya serta dapat mencapai apa yang dicita-citakan. Dapat memiliki apa yang diimpikan. Namun nasib manusia berbeza-beza. Ada yang berjaya dan ada yang menemui kegagalan.
Ada insan nasibnya begitu malang. Padi ditanam tumbuhnya lalang. Ayam ditambat disambar helang. Kadang-kala malang yang datang bertimpa-timpa. Sudahlah jatuh ditimpa pula dek tangga. Terkadang malang yang datang seolah-olah tidak berkesudahan. Berbukit pula selepas pendakian.
Namun apa pun yang terjadi, haruslah diingati, inilah ketentuan tuhan. Sebagai insan, kita hidup di bawah takdir-Nya. Kalau kita didatangkan malang yang bertimpa-timpa, redha dan pasrahlah akan ketentuan Ilahi. Mungkin ada banyak hikmah yang terselindung di sebaliknya. Usahlah kita diselimuti duka dan nestapa berpanjangan. Jika kita masih diberi kesempatan untuk menghuni dunia yang fana ini, berusahalah untuk mengubah nasib diri kita. Lupakan kisah sedih yang lalu. Dalam melakukan usaha, janganlah hendaknya kita mengimpikan bulan akan jatuh ke riba. Jangan mengharapkan yang bulat akan datang menggolek dan yang pipih akan datang melayang. Kebahagiaan hidup tidak datang dengan sendirinya. Kebahagian hidup perlu dicari dan diusahakan sendiri.
Janganlah pernah mengaku kalah.
Sekian, sedikit pesanan untuk renungan bersama. Fikir-fikirkanlah


21 ulasan - "DUGAAN HIDUP..."

• Ain Cho'in • delete icon 5 April 2016 9:37 PG

Setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Harus kuat and redha menerima Qada' dan Qadar Allah.

saniah ibrahim delete icon 5 April 2016 10:10 PG

Betul tu PI hidup kita ada pasang surut nya.Semua nya berpasangan...moga kita dapat redha dengan apa jua ujian

Kakzakie Purvit delete icon 5 April 2016 10:20 PG

Sebab itulah salah satu rukun iman adalah percaya pada qada' dan Qadar
Kita sebagai hambaNya kena berusaha dan teruskan berdoa. DIA yg satu menentukan segalanya. Kita ni tak ada apa pun sebenarnya..

paridah delete icon 5 April 2016 10:31 PG

gado n gada Allah mempercayainya tabda beriman dgn ketentuan Allah..tq Ain

Anisayu Nastutik delete icon 5 April 2016 10:46 PG

Iya luka dan sedih
Anggap saja itu rasa yang gurih
Sehingga perasaan perih
Jadi terbiasa karena terlatih...

Nooriah Abdullah delete icon 5 April 2016 11:39 PG

kehidupan di dunia mmg begitu lah P suka duka silih berganti, ibarat putaran roda setiap makhlok pasti akan merasa kesenangan dan kesukaran terpaksa redho dgn ketentuan ALLAH .

Mrs. A delete icon 5 April 2016 11:58 PG

Terima kasih atas ingatan dan perkongsian PI.
Benar bagai dikata tu hidup memang penuh dugaan.
Semoga kita tabah dan sabar.

Zaitun delete icon 5 April 2016 12:00 PTG

Umpama roda hari ini diatas esok dibawah pula. Jangan sesekali berputus asa berusahalah in syaa Allah.

Zaitun delete icon 5 April 2016 12:01 PTG

Umpama roda hari ini diatas esok dibawah pula. Jangan sesekali berputus asa berusahalah in syaa Allah.

nohas delete icon 5 April 2016 12:32 PTG

redha dgn takdir Allah...bersyukur jika dpt nikmat, bersabar diatas ujian & musibah...

nurul iman delete icon 5 April 2016 2:20 PTG

Waalikumsalam,
Muantappp iya kurang lebih begitu.

Fidah Shah delete icon 5 April 2016 2:31 PTG

....bersabarlah untuk mendidik hati supaya sentiasa bersabar

kakyon delete icon 5 April 2016 2:42 PTG

sabarlah dengan dugaan yg kita terima..agar kita menjadi insan yg tabah dan redha..

Nor Azimah delete icon 5 April 2016 3:43 PTG

Singgah petang kak PI, baca je, he he

Nor Azimah delete icon 5 April 2016 3:43 PTG

Singgah petang kak PI, baca je, he he

webctfatimah delete icon 5 April 2016 4:05 PTG

Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Paridah Ishak... apa khabar ? Didoakan akak sihat dalam lindungan Allah SWT. Setiap dugaan itu merupakan cara Allah mendidik kita untuk mendekati-NYA. Jika selalu gembira kita pasti lupa dengan-NYA. Lalu Allah datangkan sakit, resah, derita untuk kita kembali tunduk pada-NYA dan bersyukur dengan segala nikmat senang yang pernah dinikmati dahulu. Terima kasih Kak, pesan yang bermanfaat dan mencerahkan minda. Salam manis dari Sarikei, Sarawak. :)

paridah delete icon 5 April 2016 4:14 PTG

tq

paridah delete icon 5 April 2016 4:15 PTG

tq

Obat Tradisional Lupus delete icon 5 April 2016 4:37 PTG

itulah hidup, berputar seperti roda
kadang senang kadang mengalami duka

Norhayati Mohd Isa delete icon 5 April 2016 4:43 PTG

Ujian kehidupan ye kak PI..
Hadapi dengan tabah dan taqwa..
Kita akan berjaya..
InshaAllah..

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN delete icon 9 April 2016 8:23 PG

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”