بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Orkid Cymbidium

Orkid Cymbidium mungkin orkid tertua ditanam di dunia. Rekod-rekod lama dari masa Confucius pada 500 SM, menemui bukti bahawa orkid ini membesar di China kembali kira-kira 2500 tahun. Ia berasal dari China, Jepun, India, utara sepanjang jalan melalui Himalaya ke Asia Tenggara dan utara Australia.

Cymbidiums atau Cym seks, yang terdiri daripada kira-kira 52 spesies daun luruh sepanjang tahun. Spesies ini secara rasmi disampaikan oleh Olof Swartz pada tahun 1799 Nama berasal dari kumbos perkataan Yunani Cymbidium (= lubang atau rongga) merujuk kepada bentuk bahagian basal bibir. Ia dianggap sebagai orkid separa semula jadi yang tumbuh secara semula jadi ke atas bahan organik massa lembap lembut.

Mempunyai bunga yang dikumpulkan dan setiap bunga mempunyai diameter 5 hingga 10 cm. Bunga berlaku sekurang-kurangnya 15 bunga di musim sejuk. Cymbidiums mempunyai pelbagai warna, hijau, putih, krim, kuning, hijau, coklat, oren, merah jambu dan merah, yang termasuk hitam dan biru dikecualikan. Di samping itu kepada warna-warna asas, anda juga akan mendapati beberapa warna  lain.

http://taman-bunga-orkid.blogspot.my/



Orkid Cymbidium



Bunga orkid Cymbidium
Anggerik Cymbidium




9 ulasan - "ORKID CYMBIDIUM..."

babYpose delete icon 5 April 2016 5:56 PTG

Yang kuning tu cantik, yang minat boleh buat pertandingan kan..

nohas delete icon 5 April 2016 8:33 PTG

lamanya species ni bertahan...cantik bunganya..

paridah delete icon 5 April 2016 9:44 PTG

cymbidium jenis orkid agak mudah ditanam n cantik BP tq.

paridah delete icon 5 April 2016 9:45 PTG

yela nohas spesis orkid asli ni...tq

Fidah Shah delete icon 6 April 2016 12:52 PTG

Cntiknya bunga-bunga okrid.
Asli dan unik

paridah delete icon 6 April 2016 5:48 PTG

jenis orkid asli yg mdah ditanam n fidah...tq

TunSha Ayunie delete icon 6 April 2016 6:33 PTG

Orked... Bunga yang susah nak tengok ianya mati :) so far dulu bela orked lama ia hidup.... Cantik ciptaan Tuhan...

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN delete icon 9 April 2016 8:23 PG

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

paridah delete icon 28 April 2016 4:56 PTG

ORKID MUDAH SAJA DIJAGA SHA TQ

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”