بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

DI MUSIM KERING ELNINO NI KEPADA PENGGEMAR ORKID HARUS ELAKANNYA DARIPADA TERDEDAH KEPADA KEPANASAN MELAMPAU AGAR KESEGARAN DAN KESUBURANNYA TIDAK TERGANGGU.

Beberapa hal yang perlu diperhatikan agar anggrek kita rajin berbunga, adalah sebagai berikut :
• Pilih bibit unggul baik anggrek spesies ataupun hibrida, kalaupun bibit botolan atau kompotan beli dari nursery, pilihlah spesies atau bahkan silangan yang sudah ternama sebagai anggrek yang rajin berbunga.
• Ketahui sifat-sifat alaminya terutama sifat-sifat fisika habitat aslinya seperti sinar matahari, kelembaban (humidity), penghawaan (aerasi) yang tepat, kalau toh anggrek anda hibrida, ketahui sifat dasar genusnya dengan banyak membaca media. Umumnya anggrek epifit alami tidak suka terpapar sinar matahari penuh anda bisa gunakan paranet untuk meredam paparan sinar mentari, menyukai kelembaban nisbi (RH) sedang antara 60-85%, serta menyukai penghawaan yang baik mengingat pada habitat alaminya mereka menempel di pohon tinggi dan teduh dengan temperatur yang tidak ekstrim.
• Kalau koleksi anda ada beberapa genus, buat beberapa area yang berbeda untuk genus yang berbeda untuk memilah sesuai lingkungan aslinya dan cara merawatnya.
• Gunakan media yang menyerap air seperti media pakis dan pecahan bata, bila intensitas menyiram lebih sedikit anda bisa gunakan spagnum moss namun jarak antar pot lebih renggang.
• Gunakan pupuk terlarut dalam air yang lebih baik kalau dikabutkan, sebaiknya pada pagi hari, ingat saat anggrak ankan berbunga (dewasa) gunakan pupuk makro yang bernilai Phospat (P) lebih tinggi dari Nitrogen (N) umumnya dipasaran dikemas dengan kemasan warna merah, hal sebaliknya akan membuat anggrek malas berbunga.
• Jangan menyiram air terlalu banyak dan jangan terkena hujan, karena sensitif terhadap jamur dan sebaliknya juga jangan sampai anggrek kekeringan.
• Gunakan fitohormon seperti auksin atau sitokinin untuk mempercepat pembesaran dan pembungaan, kalau toh anda tidak ada hormon buatan atau anda ragu dengan takran, gunakan air kelapa. saat anggrek dewasa dan siap berbunga guanakan hormon giberelin, kalau tidak punya anda bisa pakai vetsin MSG (mono sodium glutamate / mono potassium glutamate). Bahkan beberapa petani yang memberikan redardant berupa paclobutrazol pada tanaman yang sudah dewasa dan berkecukupan nutrisi.
• Penyungkupan tanaman dewasa juga bisa mempercepat pembungaan.
Gabungan dari bibit unggul, ketekunan, lingkungan yang tepat dan cara merawat akan membuat anggrek rajin berbunga, syukur kalau ada diantara anda yang mau menambahi "jurus" merawat tanaman.
Sedikit catatan:
Anggrek bulan putih (phalaenopsis amabilis) adalah bunga pesona bangsa Indonesia.
Beberapa genus paling populer dari anggrek epifit (menumpang tumbuh pada tumbuhan besar) adalah:
• Dendrobium; anggrek dengan batang tumbuh tegak dan tidak bercabang (monopodial) serta dapat mengeluarkan tangkai bunga baru di sisi-sisi batangnya.
• Phalaenopsis; (Moth orchid) berciri titik tumbuh yang terdapat di ujung batang, pertumbuhannnya lurus ke atas pada satu batang. Bunga ke luar dari sisi batang di antara dua ketiak daun (simpodial) mempunyai batang tumbuh (rhizome) kadang disebut juga Anggrek bulan.
• Dorithris; simpodial yang mirip phalenopsis namun daun dan bunganya lebih kecil.

16 ulasan - "MENGGALAK ORKID/ANGGERIK BERBUNGA..."

babYpose delete icon 22 Mac 2016 11:55 PG

Menanam bila berilmu lebih mudahkan tak tertanya-tanya kenapa tak jadi la tak bunga la :)

Nooriah Abdullah delete icon 22 Mac 2016 1:43 PTG

Orkid ni mmg best P ditanam lagipun taham lama jugak bunga nya, tpi kadang2 kita kurang arif tentang penjagaan nya, boleh guna info P ni thanks P tunggu mood rajin nak menggodek semula orkid lama2 tu hehe

Zaitun delete icon 22 Mac 2016 3:08 PTG

Klau ada ilmu memang mudah untuk mendapatkan orkid yang cantik dan sentiasa berbunga. Kak Zai peminat orkid sbb bunganya tahan lama.

Kakzakie Purvit delete icon 22 Mac 2016 3:14 PTG

Kakak cuba baca pelan-pelan tapi banyak perkataan yg kakak kurang fahamlah PI
Teringin juga nak dpt pokok bunga orkid yg meriah dgn bunga tapi kecewa selalunya.

paridah delete icon 22 Mac 2016 3:31 PTG

Hmm betul tu cari sikit ilmu asas jer BP...tq

Dunia Zumal delete icon 22 Mac 2016 3:45 PTG

Terima kasih atas perkongsian akak

Fida Z Ein delete icon 22 Mac 2016 3:51 PTG

Assalamualaikum Puan PI...

Bulan Jan lalu ada pi buat pengesahan varieti tanaman...pastu dapat orkid pelbagai warna...suka sangat tengok bunga2 orkid yang macam-macam bentuk....

Raihanah Ahmad delete icon 22 Mac 2016 4:06 PTG

baru bincang dgn kawan tadi nak buka nurseri orkid

Mrs. A delete icon 22 Mac 2016 4:13 PTG

Mrs. A kurang minat menanam sebab bila tanam jarang yang hidup.
Lagipun selalu dengar cerita orkid susah nak hidup susah nak jaga.
Tak tahulah benar ke tidak tu?

paridah delete icon 22 Mac 2016 5:23 PTG

WSALAM FIDA...TKSH SUDI BACA N3 KAK YG SEDERHANA NI KAK BUKAN PAKAR TANI MCM FIDA HEH..HEH..

paridah delete icon 22 Mac 2016 5:25 PTG

WAH BAGUS IDE TU HANA..SLMT BERBISNIS ORKID GDLUCK...NANTI KAK CARI NURSERI HANA...

paridah delete icon 22 Mac 2016 5:29 PTG

PADA KAK ORKID NI XSUSAH NK TANAM MRS A..ASAL MINAT SAJA N JGN DEDAHKAN PADA MATARI MESTI LINDUNG2 SIKIT TAPI ORKID PAGAR XNGAPA...TQ

Muhammad Khairuddin Lim delete icon 22 Mac 2016 8:29 PTG

nice sharing

iryanty ismail delete icon 23 Mac 2016 6:02 PG

orkid susah nak jaga ...beli mahal..tapi cantik

Puan Wawa delete icon 23 Mac 2016 12:40 PTG

wahhh, cantiknya orkid berbunga.. thanks kak PI sharing..")

Khir Khalid delete icon 23 Mac 2016 4:49 PTG

Sejuk mata, tenang hati bila melihat bunga...

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”