بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM

MENERIMA PANDANGAN DAN NASEHAT


Pic google images.
Bagaimana kita mahu menanggapi semua tu? Mestilah perlu berfikir terlalu banyak kali dulu sebelum menerimanya. Berdasarkan fakta dan apa saja alasan yang dikaitkan kelihatannya sangat meyakinkan untuk tidak menolaknya. Tapi hasilnya tidak menjanjikan juga seperti yang kita harapkan melainkan nasehat yang berkenaan agama Islam yang syumul anutan kita dan diperolehi daripada ulama  berilmu tinggi.
Tambah kini kita terdedah pelbagai info yang meminta kita berfikir tentang kesahihan tanpa bias dengan maklumat   dan kita suka dengar semata.  Terlalu banyak info yang diterima minda kadang membuat kita stress fikirkannya.

Pening kepala juga fikirkannya. Harus curiga menerima pandangan dan nasehat yang tulus murni demi kesesuaian diri kita juga. Nasehat dan pandangan diri pemberinya mungkin terbaik untuk dirinya namun tidaklah sebegitu dengan kita. Seperti nasehat tentang ubat-ubatan, cara pemakanan, cara kehidupan social dll yang terpaksa diperhalusi keputusannya kerana berkait langsung dengan kehidupan kita.
Apakah kita perlu menongkah arus atau follow the flows jer…penentunya hak kita yang diletak di jemala minda yang tinggi. Setelah berfikir keras, hati kita pasti menyetuinya.

Tak perlu nak jadi seperti kata bidalan MENDENGAR KATA ENGGANG MAKAN BUAH BELOLOK, MENDENGAR KATA ORANG TERJUN MASUK LUBUK. Merbahaya tu…
Percayalah pada kemampuan diri sendiri menentukan apa saja kemahuan kita. Pandangan dan nasihat orang lain boleh juga diterima tapi banyak yg perlu dikesampingkan saja…

Pendapat PI saja ni…

Arti dari peribahasa Enggang lalu ranting patah adalah Suatu sebab yang secara kebetulan meninggalkan akibatnya.  Peribahasa Enggang lalu ranting patah merupakan peribahasa berbahasa Indonesia yang dimulai dengan huruf E.  Peribahasa Enggang lalu ranting patah dapat anda gunakan dalam kehidupan sehari-hari, baik dalam bentuk lisan maupun tulisan sebagai suatu perumpamaan yang mempunyai arti Suatu sebab yang secara kebetulan meninggalkan akibatnya.

26 ulasan - "Mendengar kata enggang..."

PeRdU cINta delete icon 6 Mac 2016 1:29 PTG

Betul...Kita boleh dengar tapi kena tapis banyak kali kak pandangan orang...

paridah delete icon 6 Mac 2016 3:10 PTG

YELA PC KITA PUN ADA HAK MENILAINYA...TQ

Jari Manis delete icon 6 Mac 2016 6:00 PTG

betul..jgn terima bulat2

Jari Manis delete icon 6 Mac 2016 6:01 PTG

asalam kak PI..lama x singgah sini layout dah lain cantik

Nooriah Abdullah delete icon 6 Mac 2016 6:22 PTG

selamat petang P
setuju sngt apa2 pun kena lah tapis dulu jgn terima bulat2

Zaitun delete icon 6 Mac 2016 7:25 PTG

Memang betul kita boleh dengar tp harus ditapis dulu sebelum menerimanya.

Pha Is delete icon 6 Mac 2016 8:40 PTG

pertama kali dengar kata bidalan tu..

mrhanafi delete icon 7 Mac 2016 1:43 PG

memang sedap la bunyinya bidalan ini begini

iryanty ismail delete icon 7 Mac 2016 4:44 PG

assalamualaikum kak..baru pertama kali dengar bidalan ni

saniah ibrahim delete icon 7 Mac 2016 11:59 PG

Masa budak2'dulu mak selalu marahkan kami gunakan bidalan ni...hihii nakal suka ikut ckap kawan buat kerja bodoh.

Raihanah Ahmad delete icon 7 Mac 2016 2:37 PTG

slm kak. betul tu, apa2 hal kena selidik dulu setiap yang disampaikan kepada kita

Mrs. A delete icon 7 Mac 2016 5:32 PTG

Dah lama tak dengar bidalan ini.
Setuju denagn pendapat kak PI.
Pernah terjadi pada orang yang Mrs. A kenal dia tanya pendapat seseorang yang sangat dihormati tak perlulah terima kerja tu. tapi tengok sekarang apa dah jadi macam menyesal pun ada.

Khir Khalid delete icon 7 Mac 2016 10:11 PTG

Pandangan org mmc macam2.. nasihat juga begitu... tapi terpulang kita sendiri menerima yg mana satu buat diri sebaiknya...

paridah delete icon 7 Mac 2016 10:56 PTG

terima dgn pertimbangan JM...tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:00 PTG

wsalam tulah JM lama xsinggah sini sebenarnya layout tu blogger BM tolong buatkan...harap kak mmg xreti heh..heh..tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:02 PTG

selamat mlm noor...jgn nls berfikir juga kan...tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:04 PTG

yela zai dgr tu boleh nk terima fikir dulu...tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:06 PTG

perbidalan kita indah n pelbagai pha is...tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:08 PTG

orang dulu 2 bijak menyusun nasihat cuma dgn perbidalan saja...tq mrhanafie

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:10 PTG

wsallam yeke yan tambah satu info tntg perbidalan...tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:13 PTG

heh..heh..mak ayah kita mmh bijak menggunakan perbidalan dlm mendidik anak2 saniah...tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:14 PTG

benar tu raihanah teliti dulu kebenarannya...tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:18 PTG

itulah sbbnya MrsA kan silap menerima pandangan kita yg menyesal...kak selalu juga terkena heh..heh..tq

paridah delete icon 7 Mac 2016 11:20 PTG

yelah dik KK pandangan org xsemestinya disetujui hati kita walau sebaik mana...tq.

Fidah Shah delete icon 8 Mac 2016 9:03 PG

Pendapat dan pandangan orang tak semuanya sama. Begitu juga dengan nasihat. Harus di fikir2 kan dan ambil yang mana sesuai.

paridah delete icon 8 Mac 2016 12:10 PTG

betul tu fidah pendapat org r yg berupa nsht perlu fikirkan banyk kali...tq.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”