بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM…


Pemanfaatan susu basi untuk perangsang bunga

Susu basi memiliki kandungan beberapa unsur micro yang dapat membantu pertumbuhan tanaman seperti zat besi,kalsium, asam amino, dan bakteria labato bacilus bakteri labato bacilus dapat membantu peresapan unsur hara khususnya peresapan unsur fosfor yang dapat membantu merangsang pertumbuhan bunga dan beberapa unsur micro lain yang dapat membantu pertumbuhan batang dan pembungaan akan tetapi susu dapat mengundang hama semut, maka dari itu saya mengunakan minuman yakuld atau susu bayi non glokusa 2 sendok makan untuk 1 liter air.
Berikut cara pembuatan susu untuk perangsag bunga:

Cara pertama:

Bahan :
1. 100 ml air leri kelinci
2. 1 botol yakuld atau susu bayi
3. 3 buah jamur tiram
4. 4 batang kayu manis

Cara pembuatanya :
1.      Rebus kayu manis dan jamur tiram yang sudah di haluskan selama 10 minit
2. Setelah dingin di saring lalu masukan yakuld dan air leri kelinci 
dan siap di gunakan

Cara ke 2:
Bahan:

1. 11 kulit pisang 
2. 4 batang kayu manis
3. 3 buah jamur tiram
4. 2 sendok makan susu bayi non glokusa
cara pembuatanya:
haluskan semua bahan lalu merebusnya 15 mInit setelah dingin di saring dan siap di gunakan. aplikasi ini untuk orkid dewasa siap berbunga

SUMBER HADI PERAWATAN PONDOK ANGGERIK FB.

20 comments - "SUSU BASI PENGGALAK ORKID BERBUNGA..."

Kak Nieyl delete icon 15 February 2016 at 12:15

Oooo...ek?
baru tahu....

notie delete icon 15 February 2016 at 12:22

100ml air leri kelinci tu apa. Kalau jamur tiram tu tahu cendawan tiram. Nak cuba bagitahu akak supaya boleh bungakan orkid yang tak mahu berbunga-bunga.

Kakzakie Purvit delete icon 15 February 2016 at 12:31

Leri kelinci tu apa pulak PI? Kakak dok memikir sebab orkid kakak tanam semua liat betul nak berbunga. Dah buat yg org ajar guna bawang tapi tetap tak menjadi. Nak buat susu basi tak sempatnya susu basi hihi.... macam sayang pulak nak dibasikan. Cendawan pulak mahal:)

Norhayati Mohd Isa delete icon 15 February 2016 at 12:43

Bagus tips Kak PI ni..
Mcm kakzakie juga nak tanya Leri Kerinci tu apa kak..
Susu kat umah ni sentiasa habis diminum.. hahaha

AMIIZAA delete icon 15 February 2016 at 15:54

kak bergentel2 bunganya....cantik:)
baru tau petua pakai susu tu...tq kak share tips:)

Nooriah Abdullah delete icon 15 February 2016 at 19:26

nak jugak buat ni P tpi ada yg tk faham la pulak kena cari kamus indon dulu lah ni

paridah delete icon 15 February 2016 at 21:20

xyah susah noor kan ada bibik di rumah tanya jer heh..heh..gunakan tips kedua yg lbh mudah tu..tq

paridah delete icon 15 February 2016 at 21:22

ya amiiza cuba mana tips yg mudah...tq

paridah delete icon 15 February 2016 at 21:25

cuba tips yg kedua tu kakzakie...rebus jer semua bahan tq

paridah delete icon 15 February 2016 at 21:28

heh..heh kak pun xtahu air leri kelinci tu apa yati...air najis arnab kot...tq

paridah delete icon 15 February 2016 at 21:29

cubalah notie mana2 tips yg mudah difahami...tq

paridah delete icon 15 February 2016 at 21:31

hmm gitulah nieyl...tq

Fidah Shah delete icon 15 February 2016 at 21:41

Kalau ada pokok okid nanti saya cuba :)

paridah delete icon 15 February 2016 at 22:02

cubalah fidah ..kumpul ilmu orkid dulu...tq

Nor Azimah delete icon 15 February 2016 at 22:59

Tak pernah tanam orkid, rasa cam susah je.

Teruja gak tgk orkid org lain, tapi tulah, hrmmm..

Dunia Zumal delete icon 16 February 2016 at 21:06

Selama nie tak pernah dengar tips camni... terima kasih akak PI

Khir Khalid delete icon 18 February 2016 at 23:21

Tips yg baru saya tahu. T kasih atas perkongsian ilmu ni kak PI... saya mmg suka bunga, tapi bukan mat bunga tau hihii... :)

paridah delete icon 20 February 2016 at 22:10

TAK SUSAH SGT NOR..TAPI NK MULAKAN SUSAH SIKIT HEH..HEH..TQ

paridah delete icon 20 February 2016 at 22:11

TIPS DRPD PENGUSHA ORKID YU ZUMAL...TQ

paridah delete icon 20 February 2016 at 22:13

SHARING IS CARING HEH..HEH...PEMINAT BUNGA BIASANYA SEORANG YG TENANG N LEMBUT HATINYA DIK KK..TQ

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”