بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM....

JENIS JENIS NYAMUK...

Kenali jenis-jenis nyamuk di persekitaran anda

Ada beberapa jenis nyamuk yang biasa berada di sekitar penempatan kita yang penting untuk di kenal pasti. Ianya penting kerana jenis-jenis nyamuk ini mampu membawa penyakit kepada manusia yang berada di sekelilingnya. Antaranya adalah seperti berikut:

Nyamuk Aedes

Tak perlu diperkenalkan lagi jenis nyamuk ini kerana semua orang tahu betapa jumlah kematian disebabkan oleh demam denggi hasil daripada bawaan nyamuk Aedes sedang meningkat naik di negara kita.

Hampir semua daripada kita tahu rupa bentuk nyamuk aedes ini hasil daripada aktiviti penerangan yang agresif dilaksanakan oleh kerajaan agar semua rakyat peka dan berusaha untuk mengawal jumlah pembiakan aedes.

Nyamuk Aedes aktif di waktu pagi dan petang untuk mencari mangsanya bagi dihisap darah. Kawasan pembiakannya pula biasanya ada di persekitaran penginapan kita di bekas-bekas buatan seperti tayar lama, tin kosong, bekas plastik dan lain-lain, yang terlindung daripada cahaya matahari.

Nyamuk Anopheles

Inilah nyamuk yang bertanggung jawab membawa penyakit Malaria. Penyakit ini amat digeruni satu ketika dahulu tetapi agak berkurangan sekarang.

Nyamuk ini aktif di waktu malam untuk menghisap darah dan juga bertelur. Nyamuk anopheles biasanya membiak di kawasan air yang mengalir dan disinari matahari. Sebab itu nyamuk jenis ini ada banyak di kawasan hutan yang mana airnya sentiasa mengalir dan disinari matahari.
nyamuk anopheles

Nyamuk Mansonia

Nyamuk ini merupakan pembawa kepada penyakit Filariasis ataupun biasa dikenali sebagai penyakit untut. Jika anda tidak mahu kaki membengkak seerti kaki gajah, maka berhati-hatilah dengan gigitan nyamuk Mansonia ini dan berusahalah mengawal pembiakannya.

Nyamuk Mansonia biasanya aktif dan bertelur di waktu malam. Dia membiak di kawasan air bertakung kekal yang terdapat tumbuhan aquatik terapung di dalam takungan air tersebut. Ini bagi membolehkan  larva serta pupa melekatkan diri mereka pada tumbuhan aquatik di situ.
Nyamuk Mansonia


Nyamuk Culex

Nyamuk ini merupakan punca bawaan penyakit Filariasis dan juga Ensefalitis. Ensefalitis adalah sejenis penyakit saraf yang menyebabkan berlakunya peradangan akut otak.

Nyamuk Culex ini juga aktif dan bertelus pada waktu malam. Jika ada banyak nyamuk Culex di tempat anda berada, bermakna sistem saliran dan perparitan di kawasan tersebut tidak dijaga dengan sempurna dan tersekat serta tidak mengalir.

Nyamuk Culex membiak di kawasan air perparitan yang kotor dan tidak mengalir di sekitar kawasan perbandaran. Jika kita sering pergi makan atau minum di waktu malam di kawasan Ampang  umpamanya, kedai-kedai makan yang terletak berhampiran parit besar atau sungai ada terlalu banyak nyamuk jenis Culex ini yang mengganggu pelanggan.
nyamuk culex

Demikianlah sedikit maklumat buat anda yang berminat mengetahui jenis-jenis nyamuk yang merbahaya yang ada di persekiran kita. Pastikan anda kenali jenis-jenis naymuk ini berdasarkan suasana persekitaran anda dan hapuskan tempat pembiakan mereka agar jenis-jenis nyamuk ini berkurangan.

Nyamuk zika.
Baru-baru ini dunia kesehatan dikejutkan dengan kabar tentang kemunculan penyakit yang dipicu oleh virus Zika. Di Amerika, seorang bayi yang dipastikan positif terinfeksi virus Zika lahir dengan kondisi kerusakan otak. Begitu pula di Brasil, konon ribuan anak lahir dengan otak kecil gara-gara virus ini.
 
Virus Zika pertama kali ditemukan pada tahun 1947 di tubuh seekor monyet yang hidup di hutan Zika, Uganda. Kasus manusia yang terjangkit virus Zika pertama kali terjadi di Nigeria  pada tahun 1954. Masuknya virus ini ke Asia Tenggara diawali dengan sebuah wabah di Kepulauan Mikronesia pada tahun 2007. Pada tahun 2009, terungkap bahwa virus bisa menular melalui hubungan intim. Meski belum ditemukan obat untuk mengatasi virus ini, kematian akibat virus Zika belum pernah terjadi. Penderita dilaporkan berangsur-angsur pulih setelah 2-7 hari sejak pertama kali menunjukkan gejala terjangkit virus.

Mereka yang tertular virus Zika biasanya akan menunjukkan gejala-gejala, seperti demam, pusing, ruam merah pada kulit, sakit pada persendian, dan mata merah.

Bisa juga diikuti dengan sakit pada bagian belakang mata atau muntah-muntah. Secara sepintas, gejala penyakit akibat virus Zika sangat mirip dengan demam berdarah. Tak heran, karena menurut Dr. Herawati Sudoyo, Ph.D, Deputi Direktur Lembaga Biologi Molekuler Eijkman, virus Zika memang disebabkan oleh gigitan nyamuk. Dan sekelompok peneliti dari University of Bahia, Brasil, berhasil mengidentifikasi nyamuk pembawa virus Zika sebagai Aedes Aegypt dan Aedes Albopictus.
Virus Zika, jelas Herawati, tidak menyebabkan kelainan berat, seperti halnya demam dengue. Infeksi virus ini hanya menimbulkan demam saja, dan skalanya pun menengah. Tapi, tetap saja setiap jenis infeksi virus perlu diwaspadai. Mengenai upaya penanggulangan dan penanganan pasien yang terjangkit virus ini, sama seperti halnya demam dengue.

Meski di Indonesia belum ada laporan mengenai infeksi virus Zika pada bayi dan anak-anak, seperti di Amerika dan Brasil, Anda tetap perlu mewaspadainya, terutama di musim penghujan seperti sekarang ini. “Jika ada pasien yang hasilnya negatif untuk demam dengue, sebaiknya tetap perlu diteruskan dan dicari virusnya apa. Jangan puas dengan hasil yang ada," kata Herawati. Sedangkan mengenai pencegahan, Anda bisa melakukan dengan cara menghindari gigitan nyamuk dan menjaga kesehatan tubuh secara umum
http://www.parenting.co.id/bayi/virus-z




NO COMMENTS:


10 ulasan - "SERANGAN NYAMUK..."

Mrs. A delete icon 6 Februari 2016 5:40 PTG

Nyamuk tu kecik aje tapi penyakit yang dibawanya menakutkan

Qaseh Vee delete icon 6 Februari 2016 5:44 PTG

ada satu jenis nyamuk yang kepalanya ada titik putih . nyamuk ni keluar waktu malam. gigit tak terasa tapi bila nyamuk ni dah kenyang , mak aiii , gatal bebenor bekasnya ... gerammmm .

paridah delete icon 6 Februari 2016 5:54 PTG

HMM NYAMUK YG KECIL TAPI AMAT DITAKUTI BAWAAN PENYAKITNYA...TQ MRS A.

paridah delete icon 6 Februari 2016 5:58 PTG

KENA GIGIT NYAMUK MMG MERISAUKAN APALAGI SEMPAT TENGOK NYAMUK YG KENYANG DH XLARAT TERBANG PENUH DARAH KITA DLM PERUT DIA...NK MARAH JUGA TU...TQ QV.

Bunda_nora delete icon 7 Februari 2016 3:32 PG

Walaupun nampak kecil...tapi kalau dah jadi wabak memang bahaya sangatkan...

paridah delete icon 7 Februari 2016 11:34 PG

betul tu nora walau nyamuk kecil saja serangannya mampu memusnahkan kita.

Fidah Shah delete icon 7 Februari 2016 10:48 PTG

Takutnya...harus berwaspada selalu.

paridah delete icon 8 Februari 2016 10:14 PTG

YELA FIDAH MESTI BERWASPADA SELALU DGN NYAMOK WALAU IA KECIL SAJA...

Etuza Etuza delete icon 8 Februari 2016 11:59 PTG

merbahaya nyamuk ..jom basmi nyamuk yang ada..bersihkan rumah

Khir Khalid delete icon 9 Februari 2016 12:15 PG

Nyamuk ni haiwan yg kecil tp boleh bawa bencana yg besar... nauzubillah..

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”