بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

LEBAH DAN BUNGA


Pic google images.

Permaisuri yang menguasai koloni menitahkan kaumnya
saling berkerjasama mencari nectar bunga-bunga.
Sambil merangsang pendebungaan
yang menghasilkan putik putik buah-buahan.
Segera pula pulang ke sarang untuk pengumpulan.
Nectar yang manis daripada bunga-bunga harum,
bergizi tidak bisa mahupun beracun.
Dipilih daripada bunga bunga terbaik,
tanjung, siantan, kenanga, mawar tercantik.
Terhasillah madu teramat manis unik.
Kesukaan baginda Rasullullah.
Ikutilah amalan sunnah
rezeki anugerah Allah
yang mengandungi beribu kebaikan kesihatan
untuk kehidupan.
Sebaik-baik pilihan menjadi suapan
biarlah yang perlu lagi halalan thoiyiban.

PARIDAH ISHAK
SELAYANG UTAMA
16 JAN 016


18 ulasan - "LEBAH DAN BUNGA................"

Nor Azimah delete icon 15 Februari 2016 11:02 PTG

Madu, makanan sunnah, byk khasiat yg tk perlu diragui lagi.
Sesungguhnya tidak ada suatu pun ciptaan Allah yg sia2, hatta seekor kuman pun

abuikhwan delete icon 16 Februari 2016 8:28 PG

Assalamualaikum kak,
Allah khususkan satu surah di dalam al-Quran yang bernama 'surah lebah'. Resmi lebah, mencari yang baik untuk menghasilkan yang baik. Tentu bahagia dan mendamaikan kehidupan di dunia ini sekiranya setiap insan mencari yang baik untuk menghasilkan yang baik....

Husna Rahman delete icon 16 Februari 2016 11:19 PG

Kenapa makanan manis seperti madu tidak membahayakan kesihatan?
.
Pemanis semulajadi dalam buahan dan madu adalah mudah dicerna dan diproses oleh tubuh berbanding dengan gula yang dihasilkan oleh karbohidrat.

hebat kurnian Allah.nice sharing kak..thanks

Kakzakie Purvit delete icon 16 Februari 2016 12:18 PTG

Rumah kakak di kampung atas siling lebah ni membina rumah dia PI
Sampai meleleh menitik dari siling rumah. Panggil org pandai ambil madunya. Dia kalau ambil madu ada pantang jgn berbual. Dia kena diam - so kita semua diam. Betul walau lebah tu merayap kat badannya tapi tak kena sengat. Ngeri tau tengok.

Kakzakie Purvit delete icon 16 Februari 2016 12:18 PTG

Heee... kakak boleh cerita itu pulak
Yg pasti madu memang ubat terbaik
Campur dlm lemon minum pun sedap:)

Zaitun delete icon 16 Februari 2016 1:05 PTG

Minum madu elok dijadikan amalan, sunnah.

paridah delete icon 16 Februari 2016 4:45 PTG

hmm benar tu nor...ciptaan Allah memenafaatkan hamba2-Nya...tq

paridah delete icon 16 Februari 2016 4:53 PTG

Wsalam...betapa berkhasiatnya madu n amat penting dlm pemakanan kita sehingga Allah mengkhususkan satu surah di dalam al quran...mengajar kita mencari yg baik utk menghasilkan yg baik...tksh dik ustaz abu ikhwan

paridah delete icon 16 Februari 2016 5:25 PTG

yela zai madu makanan sunnah terbaik...tq

paridah delete icon 16 Februari 2016 5:28 PTG

xpa kakzakie pengalaman menarik ramai nk tahu tu..tq

paridah delete icon 16 Februari 2016 5:33 PTG

yeke...kwsan rumah kakzakie mesti banyak bunga kesukaan lebah utk membuat madu kot..sbb nk mudah bersarang saja di siling rumah n memberi rezki kpd keluarga kakkzakie...tq

paridah delete icon 16 Februari 2016 5:34 PTG

hmm betul tu husna...tq

Dunia Zumal delete icon 16 Februari 2016 9:04 PTG

Manis2 madu lebih sihat dari manisnya gula...

paridah delete icon 17 Februari 2016 5:27 PTG

SUKAKAN MANIS PILIH MADU LBH SELAMAT KAN ZUMAL...TQ

senyuman yang pergi delete icon 17 Februari 2016 11:39 PTG

syahdu nian, sampai-sampai lebah menjadi inspirasi, hehe

paridah delete icon 18 Februari 2016 11:32 PG

TKSH SENYUMAN YG PERGI INSYA ALLAH.

Khir Khalid delete icon 18 Februari 2016 11:19 PTG

Tertulis dalam Al Quran Al Karim ttg keistimewaan dan kehebatan madu juga lebah... tiada keraguan ttgnya... Subhanallah...

paridah delete icon 21 Februari 2016 10:51 PG

HMM BENAR TU DIK KK..ADA SURAH LEBAH DLM ALQURAN MENUNJUKAN LEBAH KEHIDUPNNYA DAN MADUNYA SGT PENTING KPD KITA...TQ DIK KK.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”