بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAKUM...

PENGAJARAN DARIPADA HAIWAN...

BANGAU DAN RUMPUT BERGURINDAM


PIC GOOGLE IMAGES

+ Bangau oh bangau kenapalah kurus sangat,
hidup pun tidak bersemangat.

-         Macam manalah aku tak kurus melidi,
rezeki disembunyi rumput yang tinggi

+ Rezeki tak datang bergolek melayang
Usaha sedikit barulah senang.

Selak akan rumput yang panjang
nampaklah ikan berenang-renang

-         Hai rumput hidup mu setempat,
subur sentiasa tidak melarat.

Rezeki yang banyak di dalam bumi
akar menjalar menyerap mencari.

Rezeki untukku belum lagi timbul
Di sinilah menantinya menjengul.

-          Hanya duduk saja di belakang kerbau
Tanpa usaha asyik berkalau

nasihat diberi diabaikan
banyak pula alasan
moga tak mati sebab tak makan.


PARIDAH ISHAK
SELAYANG UTAMA 
3 FEB 2016.

20 ulasan - "BANGAU DAN RUMPUT..."

Cikna delete icon 3 Februari 2016 11:33 PG

Teringat lagu bangau oh bangau...;-)

Dunia Zumal delete icon 3 Februari 2016 11:37 PG

Bangau ni malas yer

Kakzakie Purvit delete icon 3 Februari 2016 11:43 PG

Tak terjangkau dek akal kakak ni bila membaca gurindam PI ini
Kakak teringat lagu bangau oh bangau
Jadikan renungan bersama.
Satu garapan cantik PI - kakak suka:)

Zaitun delete icon 3 Februari 2016 1:34 PTG

Kak Zai pun tak berapa faham tapi masih ingat lagu bangau oh bangau.

seraa rose delete icon 3 Februari 2016 2:12 PTG

maksud yg mendalam.. sapa rajin dia dpt hasilnya..

Cilembu thea delete icon 3 Februari 2016 6:14 PTG

sebuah filosofi yang dalam antara bangau dan rumput di tengahnya ada kerbau

Nick Nashram delete icon 3 Februari 2016 6:21 PTG

rezeki ada depan mata tapi kalau tak usaha tak jadi jugak kan :)

Nor Azimah delete icon 3 Februari 2016 8:32 PTG

Maksudnya mendalam. Begitulah kita sepatutnya berhikmah dalam menegur yang salah, yang ditegur pun moga sama bijaknya mencungkil maksud tersirat.

iryanty ismail delete icon 4 Februari 2016 9:46 PTG

haha gurindam ni memang lama takdengar....

jangan salahkan sesiapa

paridah delete icon 4 Februari 2016 9:58 PTG

lagu bangau yg kisahkan betapa mudahnya alasan direka...tq cikna.

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:00 PTG

bangau bukan malas kot tapi cara habitatnya dh gitu kot...tq zumal.

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:02 PTG

gurindam suka2 jer kak zakie tksh banyak menyukainya.

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:04 PTG

heh..heh..xpyh faham sgtlah zai...org sastera cara mrk berfikir susah juga nk fhm..tq

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:06 PTG

xmndlam sgt seraa mudah saja nk fahaminya...tq.

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:07 PTG

ka man lagi ada flosofi pula ya CT..tksh.

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:09 PTG

hmm rezki depan matapun kena usaha mencapainya...tq cikgu nick nashram.

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:11 PTG

hmm bukan senang juga nk menegur ni kena pandai berkias ibarat juga...tq nor azimah.

paridah delete icon 4 Februari 2016 10:12 PTG

gurindam dua baris saja berima sama dgn maksudnya..tq yanty.

Qaseh Vee delete icon 5 Februari 2016 7:55 PTG

ibarat makanan depan mata tapi suruh org suap ... ermmm

paridah delete icon 8 Februari 2016 12:12 PTG

HEH..HEH..AGAKNYALAH TU KOT QV...TQ

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”