Monday 23 November 2015

RERAMA HIJAU...

ASSALAMUALAIKUM...

RERAMA HIJAU.
KARYA:
PARIDAH ISHAK. 


Pic google images.
IA hinggap dibahuku sambil mengepak sayap tipisnya yang kecil. Hijau warnanya. Keseluruhannya hijau yang berkemilau. Seakan sebati ronanya dengan kehijauan alam yang sedang melingkungiku nuansanya yang terlalu luas  mandalanya. Inginku sentuhinya lunak agar tidak mengejutkannya namun pantas pula ia berterbangan meninggalkanku dan hinggap pula di dedaunan hijau gelap yang rantingnya melempai menyentuhi kali yang mengalir jernih mencelahi batu-batu besar kecil yang tidak sekata rupa bentuknya dan tidak tersusun. Lanskap alam semula jadi yang indah lagi damai persekitarannya.
Kemana pula hilangmu rarama hijau? Kau yang membawa aku mengikutimu hingga ke sini dan kini kau meninggalkan aku pula. Janganlah begitu! Janganlah tinggalkan aku sendirian di rimba belantara yang asing ini. Temanilah aku aduhai rerama hijau! Walau sebenarnya kau langsung tidak ada kaitan dengan langkah yangku atur untuk mengikutimu hingga ke sini. Barangkali juga kerana hatiku ralit sekali mengarang puisi tentang rimba ini. Puisi yang belum sempat kufikirkan tajuknya ini.
Indah taman rimbaku
menghantar lelah, bermain perah
mengutip merah saga
sesekali terlena, di bawah rendang tembusu.

Aku sering ke rimba ini,
mencari dedaun herba
kembang semangkuk, tongkat ali
menyusuri banir jejawi
bersirat akarnya hingga ke tepian paya.

Keruing, halban, tualang menjulang
nectar bunga, tumpuan lebah dan kelulut
menghimpun manis madu
riang tempua terbang kembali ke sarang.

Pesona flora aneka warna
melayut kemboja, kenanga
harum tanjung menyebar wangi
anggerik menumpang di dahan
meliuk-lambai dalam senyum
beralun membelai bayu.

Denai dan lorong meniti rimba
laluan fauna, kecil dan besar
kembara kehidupan penghuninya
harus kita lestarikan
kerana kita juga
ingin mengongsi rezeki milik-Nya. 

Dan rerama yang mengepak sayap kecilnya mengiringi langkah yangku atur dan tidak

kutahu kemana hala destinasinya.


Rerama terbang membawa indah
warna-warni kepaknya
ke rimbun hutan dara
menghisap madu.

Rerama itu pernah hinggap
di sanggul nostalgiaku
memberi kemilau bahagia
memberi dalamnya luka.

Rerama semakin terbang jauh
ditelan rimba dara
meninggalkan aku di ranjang rindu
dan aku sering menyelak kembali
lembar silam itu.

“Taman herba ini bersambung dengan hutan simpan bersebelahan,  jadi kamu semua jangan dibawa langkah dan tidak sedar hingga lepas ke sana. Mesti sentiasa bersama kumpulan mencari sepesis herba yang ditentukan kepada kamu semua untuk dibuat ujikaji di makmal bila kita pulang ke kampus nanti.” Pesan Prof Madya Dr. Azmir itu kepada semua bakal pharmasis yang mengikuti rombongan untuk melakukan tugasan pharmacognosy mengkaji ubatan herba yang akan menambah kredit dalam cgpa ini memang  sangatku ingati.

Tapi entah kenapa kakiku boleh menyasar jauh mengikuti rerama hijau hingga di tempat keberadaanku kini.

Setelah aku tidak mendengar lagi suara rakan-rakanku yang rabung bertanya itu ini kepada Pak Mahat yang menjadi penjaga kepada taman herba ini mengenai maklumat sepesis herba yang ditemui barulah aku menyedari bahawa aku telah terpisah jauh daripada mereka. Mungkinkah aku telah tersesat? Mungkin rerama hijau ini yang menyesatkan aku kerana aku teruja melihat keindahannya di samping aku taksub mencari tumbuhan herba yang aneka jenisnya yang sudah berada di dalam genggaman tanganku.
Terngiang-ngiang di deria dengarku penerangan pak Mahat tentang kegunaan ubatan secara tradisi tumbuhan ekor tupai, ekor tikus,embun tengahari, ganda suli, geli-geli,gelenggang pasir, gelenggang nasi, gelenggang padang, gepur batu, getam guri dan berjenis-jenis lagi. Ada yang tumbuh merenek. Ada yang tumbuh melata dan menjalar. Ada juga yang merimbun menjadi pohon tinggi berdaun, berbunga cantik seperti siantan, hari ini esok dan semalam, gadis lompat dan pelbagai namanya yang sangat unik, indah dan baru kuketahui hari ini. Begitu kayanya perbendaharaan bahasa Melayu yang meliputi penggunaannya mencakupi seluruh keperluan kita tanpa perlu ada pengulangan kata untuk menjelaskan maksudnya yang berbeza.
“Pokok herba ni apa pula nilai perubatannya?”
“Eh! Ini pokok gandarusa. Gandarusa ni orang dulu-dulu kita gunakannya untuk menghalau hantu?” yakin sekali pak Mahat menuturkan kalimatnya. Khalid, Syafiq, Ariff, Jagjit, Tony, Nathan dan Swee Lin, masing-masing tersenyum sedikit. Mungkin memikirkan bagaimana hendak menulisnya tentang herba gandarusa putih, gandarusa kuning dan gandarusa hijau di dalam kertas tugasan ujikaji yang akan dihantar kepada penyelia tugasan kelak. 
“Nampaknya dah banyak contoh sepsis herba untuk kita gunakan di makmal yang dah kita dapatkan. Bolehlah kita berehat sekejap sementara menunggu Dr. Azmir yang dah hilang entah ke mana tu!” Syafiq mulai melabuh punggungnya di banir pohon jejawi yang merimbun dan akarnya menyelirat hingga ke alur air kecil. Di pohon jejawi ini tempat kediaman sepsis alam halus yang tidak nampak dengan mata kasar; aku teringat cerita atok kepadaku. Melangut ke atas terlihat kepadaku betapa daun-daunnya yang sangat rapat bertautan antaranya sehingga tidak ada jalur cahaya yang mampu menembusinya. Di bawahnya redup sekali dan selesa duduk berehat melepaskan kepenatan yang meresapi tubuh. Rasanya usia pohon jejawi ini sudah sangat tua dan melebehi ratusan tahun.

“Kau nak ke mana pula tu? Duduk saja di sini berkumpul sekali. Tak payah nak berpecah. Bimbang tersesat risau pula. Kita pun bukan biasa dengan tempat ni. Pak Mahat pun dah pergi menyusul Dr. Azmir tu.”
“Aku nak ke belakang pokok ni saja. Mana tahu mungkin terjumpa daun herba yang lebih hebat nilai perubatannya daripada yang kita ada ni. Kau tak dengar kata Swee Lin tadi bahawa herba-herba Melayu ni tidaklah setanding herba-herba daripada negara China seperti ginseng, ganoderma dan yang lain-lain. Hanya biasa-biasa saja. Jadi aku nak cubalah tengok di sebelah sini mungkin terjumpa apa yang aku cari. Pasti hebat penemuanku dan ujikaji yang kita akan buat nanti.”
“Ikut suka kaulah. Tapi jangan pergi jauh.”
‘Iyalah Syafiq.’
Syafiq sudah pasti tidak mendengar suara hati yang menggema dalam ruang kalbuku ini tapi aku yakin kawan rapatku itu memahamiku. Kami memang saling kenal sejak mula mendaftar untuk memasuiki university di Serdang ini dan kebetulan jurusan yang dipilih pun serupa. Ditambah lagi dengan kebetulan yang mengeratkan hubungan kami adalah kami sebilik pula. Sikap dan keinginanku terhadap sesuatu yangku putuskan sangat diketahuinya.

Sikap kemahuan tegar yang kini menjerat kakiku di sini. Hanya berpusing-pusing di sini. Tersesat jauhkah aku? Sedangku rasa aku hanya berada di sebalik pohon jejawi ini saja. Dan rerama hijau itu masih mengepak sayap kembali kapadaku entah dari mana. Hinggap pula di dedaunan rimbun yang menjalar membentuk semak samun. Seakan ada yang menggerakkan kakiku untuk menghampiri semak samun itu.

Wah! Inilah yangku cari. Daun rerama hijau yang tumbuh asli secara semula jadi dan sering diperkatakan khasiat dan nilai perubatannya yang tinggi sehingga mampu menyembuhi penyakit kronik Aids, SLE  dan kenser. Beruntungnya aku menemuinya. Inilah yang sebenarnya inginku dapatkan untukku jadikan bahan ujikaji di makmal farmasi Serdang.
Tapi? Bagaimana mahuku bawa pulang daun-daun rerama hijau yang sudah ku kutip ini berserta anak pokoknya yang telahku cabut ini sedang aku hanya mengelitari sini? Jalan pulangnya tidakku temui. Sesia saja penemuan sepsis herba yang dikatakan sangat mahal harganya kepada yang berminat menjual dan membelinya. Niat hatiku tidaklah begitu. Hanya sekadar mahu mengkajinya. Dan jikalau terbukti akan nilai perubatannya yang maksima tentu bermenafaat digunakan sebagai produk kesihatan buat membantu mereka yang memerlukan untuk memulihkan kesihatan yang terjejas.

Buntu sungguh aku memikirkan bagaimana mahu kucari jalan pulang dengan membawa dedaun rerama hijau dan pelbagai jenis dedaun herba yang kemas berada digenggamanku ini. Aku tidak berani lagi melangkah ke mana-mana kerana di hadapanku adalah hutan rimba yang diselirati tumbuhan menjalar yang sukar dimasuki.

Dan sebenarnya aku sangat yakin bahawa aku berada tidak jauh daripada tempat kawan-kawan yangku tinggalkan sebentar saja tadi. Masih kelihatan kepadaku pokok jejawi yang disandari Syafiq sambil duduk di perdunya. Tapi puas aku mengelilinginya tidakku temui sesiapa pun. Tidak ada kelibat Syafiq, Nathan, Jagjit, Swee Lin, Arif atau Tony. Pada pengamatanku seolahnya langsung tiada kesan bahawa di bawah pohon jejawi ini ada kehadiran kawan-kawanku. Mungkin ini pohon jejawi lain dan bukan pohon jejawi yangku tinggalkan tadi. Fikiranku mencongak kira. MasyaAllah! Tersesatkah aku?

“Kalau kita berniat memmasuki hutan rimba kita mesti lengkapkan diri dengan ilmu kehutanan sebelum kita berada di dalamnya. Maklum hutan rimba itu bukannya kampung laman kita. Tempat yang kita ketahui menjadi kediaman aneka tumbuhan, haiwan yang nyata kelihatan. Tapi penghuninya yang bersifat halus tidak ketara. Hutan rimba, laut, gunung ganang sudah Allah tentukan sebagai penempatan makhluk Allah yang  begini. Kau jangan berani tanpa ilmu di dada untuk cuba-cuba masuk ke sana. Jaga pertuturan, jaga kelakuan sebab yang sedang memerhatikan kamu tu kamu tak sedar dan tahu. Bacalah ayat-ayat quran yang lazim  dihafal dalam solat tu dengan betul tajwidnya sebagai pendinding diri daripada sebarang gangguan yang tidak diingini. ”

Aku mulai membaca ayat-ayat quran setelah kotak fikirku teringat pesanan atokku.
Tekakku terasa kering pula dan amat dahaga. Kali yang mengalir jernih ku dekati lalu meraup airnya dengan kedua telapak tanganku.
“Jangan minum air yang kelihatan jernih sebab dibimbangi mengandungi kuman malaria.” Menggema pesanan atok kepadaku membuatkan membatalkan hasrat itu walau tekakku perit kekontangan.

“Kalau terasa haus makan umbut pokok-pokok yang kau kenali tidak beracun.”
Di manalah hendakku cari umbut-umbut itu alahai atokku sedang aku sudah amat keletihan kini. Aku juga kepenatan menyusuri anak air berpandukan pesanan atokku kalau aku ingin mencari jalan pulang kala tersesat. Tapi anak air itu kulihat menghala ke dalam hutan tebal itu dan aku tidak berani untuk memasukinya.
Kakiku yang pegal uratnya memaksa aku duduk untuk melegakannya. Daun-daun termasuk gandarusa kuletakan di riba sambil mataku pejamkan.
“Eh! Haziq bangun kau tertidur di sini rupanya.”
Aku terkapa-kapa membuka mata sebab terasa wajahku dilibas dengan daun yang tengik baunya. Tangan Pak Mahat mencengkam kepalaku sambil mulutnya terkumat-kamit. Dan daun gandarusa di tangannya sekali lagi dilibaskan ke seluruh tubuhku. Aku kehairanan diperlakukan Pak Mahat begitu. Tapi tidak menyoal apa-apa.
“ Puas kami berkeriau memanggil kau. Rupanya kau bersembunyi di sini.”
Aku yang bersembunyikah atau aku disembunyikan? Entahlah Syafiq. Aku tak tahu bagaimana nak jelaskannya.
“Kau membawa daun gandarusa ke mana saja bersama?”
“Mestilah takku tinggalkan termasuk daun-daun herba yang lain.”
Pak Mahat tersenyum mendengar penjelasanku kepada Syafiq. Senyumannya membuatku terfikir tentang daun gandarusa dan kegunaannya.

TAMAT.


.

Top of Form


24 comments:

  1. Best! Kakak suka baca PI
    Banyak ditimba dari nukilan ini. Kalau dpt gambaran tepat berkaitan nama-mana herba yg dimaksudkan alangkah baiknya. Kakak selalu dengar tapi tak kenal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. YEKE..TKSH KAK ZAKIE SUDI BACA NUKILAN KAK YG BIASA2 SAJA NI...ADA JUGA N3 YG KAK TULIS MENGENAI DAUN2 HERBA N KEGUNAANNYA.

      Delete
  2. Replies
    1. YEKE..INSYA ALLAH..BIASA2 SAJA...TKSH MEMBACANYA FIU S.

      Delete
  3. Ternyata kak Paridah mmg berbakat..
    Seronok baca nukilan akak.. Terbaekkk.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEH..HEH..YEKE MANIS PUJIANNYA TQ..XDERLAH LZ MENULIS SUKA2 SAJA.

      Delete
  4. hutan penuh misteri...daun gandarusa..huhu..tak kenal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAUN GANDARUSA NI PANJANG2 N DIKAMPUNG ADA YG TANAM TEPI RUMAH NOHAS...TQ

      Delete
  5. aiza tak mengenali sangat nama-nama daun dan herba ni.. bagus cerpen ini kak paridah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKAN AIZA SAJA XKENAL KAK YG DH TUA NI PUN SAMA HEH..HEH..TQ AIZA.

      Delete
  6. Salam n happy Monday. terbaik ni kak. akak mmg brbakat kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSALAM HAPPY MONDAY KA..XDERLAH KA..BIASA2 SAJA...TQ.

      Delete
  7. membongkar rahsia belantara ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. XTERBONGKAR RAHSIA BELANTARA TU ANIES...TQ.

      Delete
  8. wahh! bile nak jadi penulis novel ni kak?

    ReplyDelete
  9. sy cadangkan akak buat kompilasi cerpen dlm bentuk e-book n pasarkan online...dpt la duit lebih...

    ReplyDelete
  10. TERIMA KASIH CIKGU ABAM KIE SOKONGANNYA NANTI KAK CUBA BELAJAR BUAT...

    ReplyDelete
  11. puitis sekali..sirama rama indah kelihatannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih cikgu sudi baca karya kak yg biasa2 saja tu.

      Delete
  12. HebatlH kak PI.. Kak patut hantar cerpen ke alaf 21.. Ade slot utk cerpen klu wawa tk silap.. Good luck kak..😊

    ReplyDelete
  13. tq wawa...kak xberani nk cuba2 wawa la ni terlalu ramai penulis muda yg hebat karya mrk. hati mmg teringin nk cuba tksh doa wawa insya Allah.

    ReplyDelete
  14. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist