بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

Penyakit rebah lunak

penyakit rebah lunak adalah penyakit yg di sebabkan karena infeksi pada tanaman orkid, yang nampak

ada pembusukan akar dan berbau busuk. Penyakit ini biasanya menular melalui,alat, sirkulasi air dan udara,

Masalah terjadi disebabkan:

1. Perlatan yang tidak steril, seperti alat pemotong,alat penyiraman, atau media

2. Infeksi yang di sebabkan dari hama dan hewan yg menyebabkan infeksi

3. Sirkulasi air yang tidak lancar terutaman pada penguaan media moss dan serbuk kayu, air yang bergenang pada

orkid mempercepat pertumbuhan kulat  dan bakteria akan menyebabkan kebusukan akar yang berakhir dengan

 kematian tanaman.

4. Tempat yg terlalu lembab dan lingkungan yg tidak sehat
langkah mengawalnyanya
1. Potong bahgian yngg terinfeksi dengan alat yng di sterilkan

2, periksa bahgian media jika bahgian perakaran membusuk artinya orkid perlu  di ganti

3, rendam dengan larutan fungsida 25 minit, kemudian angkat pindahkan orkid ke tempat yang sesuai untuk

orkid. 

4, gunakan larutan kecamba 1 minggu 2 x agar merangsang pertumbuhan dan tunas barunya




Sumber pondok anggerik hadi alwajah.

22 ulasan - "PENYAKIT ORKID REBAH LEMBIK.."

Puan Wawa delete icon 8 November 2015 4:53 PTG

bagusnya akak, semua tahu pasal orkid..")

paridah delete icon 8 November 2015 5:31 PTG

kalau minat orkid kena tahu info tntg orkid wawa...tq.

Fidah Shah delete icon 8 November 2015 6:55 PTG

Saya minat orkid. Tapi banyak lagi perkara yang perlu dipelajari nampaknya.
Thanks infonya Kak

tiga lalat delete icon 8 November 2015 7:21 PTG

wahh ada caranya ye mak Pah tuu nak jaga orkid bukan sebarangan kann .,;p

Anisayu Nastutik delete icon 8 November 2015 7:33 PTG

Orkid sungguh cantik
Tapi jika diusik
Penyakir rebah lembik
Harus segera dibidik...

paridah delete icon 8 November 2015 8:55 PTG

orkid yg cantik harus dijaga baik2
agar kekal menarikl
tq anisayu,

paridah delete icon 8 November 2015 8:57 PTG

yela wak...orkid ni manja sikit kena dijaga dgn baik...tq 3 lalat.

paridah delete icon 8 November 2015 9:02 PTG

kalau minat cuba tanam skt2 dulu manatahu serasi n menjadi...tq fidah.

Fida Z Ein delete icon 8 November 2015 11:00 PTG

Kecamba apa kak...nak google lambat...internet lambat...

nohas delete icon 9 November 2015 12:57 PG

penyakit mesti dicegah, nanti melarat..tak cantik bunga orkid..

paridah delete icon 9 November 2015 6:42 PG

KECAMBA NI AIR TAUGEH YG DIRENDAM...NANTI KAK CEK PADA SUMBERNYA YA...TQ FIDA.

paridah delete icon 9 November 2015 6:43 PG

YA KALAU DIBIARKAN MATI POKOK ORKIDNYA...TQ NOHAS.

abuikhwan delete icon 9 November 2015 8:20 PG

Assalamualaikum kak,
Terima kasih kak perkongsian. Payah juga nak menjaga pokok orkid ni. Memanglah kalau nak yang terbaik mesti kena susah-payah kan..Teringat masa kt kampung dulu, banyak pokok orkid yang tumbuh celah dahan pokok terutama pokok kuini. Emak kata pokok orkid, tapi orkid apa entah...hehe

Khai♥Rin : anies delete icon 9 November 2015 10:10 PG

patut laa hanya org sabar je yg suka orkid ni ;-)

paridah delete icon 9 November 2015 10:56 PG

wsalam dik ustaz...kat kampung mmg bnyak spesis orkid liar ni menumpang hidup di pokok2 besar. kebanyakannya harum tapi bunganya xtahan lama...tq abuikhwan.

paridah delete icon 9 November 2015 10:57 PG

sabar n sgt berminat...tq anies.

ANAK KUALA delete icon 9 November 2015 11:27 PG

As Salam Kak.....terima kasih atas perkongsian ni ....orkid orkid saya dah mula menampakan kemurungannya dah tak berseri seperti dulu ...mungkin sejak kebelakangan ni terlalu diabaikan.

Sweetie delete icon 9 November 2015 11:35 PG

Dah macam doktor orkid pulak PI ni... Pisau atau gunting pokok pun nak kena disteril jugak... baru tahu.

paridah delete icon 9 November 2015 12:22 PTG

wsalam dik anak kuala...orkid2 tu sdg merajuklah tu sbb diabaikan ...sesekali kena perhatikan juga...kalau mati rugi pula...tq anak kuala.

paridah delete icon 9 November 2015 12:26 PTG

heh..heh...cara yg betul merawat orkid bermasalah tu sweetie...tq

Mizz Aiza delete icon 10 November 2015 7:59 PTG

sayang kalau orkid dah lembik dan rebah..

paridah delete icon 10 November 2015 10:04 PTG

yela aiza selalu jadi gitu kalau kurang penjagaannya...tq.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”