بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

DEMAM kepialu atau tifoid merupakan penyakit yang disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi yang mencemari makanan atau minuman.

Ia mudah dijangkiti dan pesakit akan mengalami simptom seperti demam, sakit perut dan sakit kepala yang mungkin berlanjutan sehingga beberapa minggu.

Komplikasi yang mungkin timbul jika ia tidak dirawat adalah perdarahan dan kebocoran saluran penghadaman, keradangan otak dan psikosis.

Ketahui tanda-tanda jangkitan demam kepialu, cara ia tersebar dan langkah yang boleh diambil untuk melindungi keluarga anda. Wabak itu sedang merebak kini dan seharusnya kita berhati-hati menjaga kesihatan diri.


pic google images.

Simptom-simptom

1.   Keletihan.
2.   Demam.
3.   Cirit-birit.
4.   Muntah.
5.   Sakit perut.
6.   Sembelit.
7.   Sakit kepala.

Kaedah penyebaran

Melalui makanan dan minuman.

Komplikasi
1.   Pendarahan kebocoran saluran penghadaman.
2.   Keradangan otak.
3.   Psikosis.

Langkah pencegahan

1.   Minum air yang dimasak atau dibotolkan.
2.   Elakan makanan yang tidak dimasak.

sumber astro awani.


26 ulasan - "KEPIALU JANGAN AMBIL RINGAN..."

Kesuma Angsana delete icon 29 Oktober 2015 12:35 PTG

Salam singgah hari ni. Doakan yang baik2 aje for akak. Tq sudi ke blog KA jg. Yang penting kena jg pemakanan dan kesihatan. tq berkongsi info yer

Nooriah Abdullah delete icon 29 Oktober 2015 1:23 PTG

teeimakasih P perkongsian kepialu, kadang org kita ni biasa nya ambil mudah ja kan lagi tk terok mmg tk gi cek punya

Kakzakie delete icon 29 Oktober 2015 1:32 PTG

Kakak ni dah seminggu sakit kepala tapi lain-lain ok tetap bimbang juga
Sampaikan kakak gunting rambut sebab mungkin ikat rambut jadi pening. Entahlah... dah tua agaknya macam-macam. Tapi yg penting bukan kepialu - takut juga sebenarnya.

aizamia3 delete icon 29 Oktober 2015 2:12 PTG

Moga kita semua dijauhkan dari penyakit ini..
Moga kita semua selamat dan sihat hendakNYA.

aTieYusof Family delete icon 29 Oktober 2015 2:22 PTG

TQ kak atas perkongsian... kena lebih berhati2 terutama dlm bab2 kebersihan makanan kan.. buat masa ni kena kurangkan makan di luar.... huhu

Zaitun delete icon 29 Oktober 2015 2:24 PTG

Terima kasih PI atas perkongsian. Moga kita semua dijauhi segala penyakit.

Dunia Zumal delete icon 29 Oktober 2015 4:11 PTG

Semoga dijauhkan la dari demam kepialu nie...

Sweetie delete icon 29 Oktober 2015 5:07 PTG

Saat-saat begini eloklah elakkan makan di luar... sebab kita tak tahu kebersihan dan bagaimana penyediaannya.

Macam2 skrg... penyakit2 ni semua dah lama tak ada di negara kita... skrg timbul balik kerana kita mengabaikan kebersihan lebih-lebih lagi ramainya pendatang.

Wa delete icon 29 Oktober 2015 6:29 PTG

X berapa familiar dengan demam kepialu tu..yang tau demam denggi je hihihi

Etuza Etuza delete icon 29 Oktober 2015 8:47 PTG

Asalam...ambil tahu, sangat bahaya jaga pemakanan kena makan semua dari yang halal bersih di masak..selalu dalam berita kapilu melanda di beberapa tempat.Mohn jauhkan

paridah delete icon 30 Oktober 2015 11:35 PG

WSALAM..BETUL TU CIKGU MESTI JAGA MAKAN N MINUM UTK PEROLEH KSHTN YG BAIK..TQ.

paridah delete icon 30 Oktober 2015 11:38 PG

KEPIALU NI DH LAMA HAPUS DINEGARA KITA TAPI TIBA2 ADA PULA MUTAKHIR INI..TQ WA.

paridah delete icon 30 Oktober 2015 11:41 PG

YELA SWEETIE..MKN DILUAR TIKA WABAK MULA MENULAR ELOK DIELAK...SBB KITA XPASTI CARA PERSEDIAAN MAKANAN TU BERSIH KE TAK...TQ

paridah delete icon 30 Oktober 2015 11:42 PG

AMIIN..INSYA ALLAH..TQ ZUMAL..

paridah delete icon 30 Oktober 2015 11:44 PG

SAMA2...MOGA PERKONGSIANNYA BERMENAFAAT..TQ ZAI...

paridah delete icon 30 Oktober 2015 11:52 PG

WC ATIE..KALAU NK MKN DILUAR KENA PILIH TEMPAT YG DIYAKINI AMALAN KEBERSIHANNYA...TQ

Fidah Shah delete icon 30 Oktober 2015 2:56 PTG

Kena sentiasa berhati hati.
Sebaiknya jangan makan kat luar :(

paridah delete icon 30 Oktober 2015 9:54 PTG

amiin..insyaAllah aizamia...tq

paridah delete icon 30 Oktober 2015 10:02 PTG

tq KA doakan kak...sama2 kita saling mendoakan...insyaAllah...

paridah delete icon 30 Oktober 2015 10:05 PTG

sama2 noor soall penyakit ni jgn ambil mudah kena baik2 jaga kshtn..tq noor..

paridah delete icon 30 Oktober 2015 10:09 PTG

yeke..moga sakit pening yg biasa n bnyk berehat n mkn ubat ya kakzakie..harap segera sembuh..tq.

Mizz Aiza delete icon 31 Oktober 2015 9:31 PTG

sekarang ni kena jaga kebersihan dan kesihatan diri.. kurangkan makan di luar sebab kita tak tahu tahap kebersihannya..

Khai♥Rin : anies delete icon 2 November 2015 12:32 PTG

laa takut sket nk mkn kt luar esp yg diragui kebersihannya

paridah delete icon 2 November 2015 3:29 PTG

yela fidah...kena rajin msk sendiri..tq fidah.

paridah delete icon 2 November 2015 3:32 PTG

kalau xyakin dgn tahap kebersihan kedai mkn tu eloklh xpyh mkn di situ kan aiza..tq.

paridah delete icon 2 November 2015 3:34 PTG

anies xsusah nk mkn diluar sbb anies rajin msk..kan...tq anies.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”