بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

ATASI MASALAH BUNGA ORKID YANG TIDAK SEGAR


Permasalahan dan penyebab kerontokan bunga orkid
:
1. Penyebab pertama adalah cara pembajaan dan penyiramman  pada bagian bungga, sehingga air mengenang di permukaan kelopak  dan kemudian layu.
2, Menyiram secara berlebihan  sehinnga menimbulkan akar busuk, dan bahagian akar tidak  menyerap dengan tepat

3. Terdedah sinar matahari   yang terlalu  menyebabkan kelopak bunga terbakar dan menguning

4. Dihingapi serangga yang  merosak pertumbuhan bunga seperti lalat, kutu gajah, semut dll

5. Stres kerana perubahan iklim dan suhu mendadak, syarat tumbuh orkid adalah suhu optimal 21 darjah , dan kelembapan udara 60-70 darjah.
.
6. Kurangnya pencahayaan sehinga bahgian bunga gagal berfotosintesis,
Sumber fb hadi alwajah.
pic kelab orkid Kelantan.

30 ulasan - "KENAPA BUNGA ORKID SURAM DAN LESU?"

nohas delete icon 19 Oktober 2015 9:48 PG

bunga pun stress juga..hihi..

notie delete icon 19 Oktober 2015 10:22 PG

Cuaca berjerebu bunga pun tak cukup udara nak bernafas.

Kakzakie delete icon 19 Oktober 2015 10:25 PG

Agaknya itulah punca orkid rumah kakak macam dah merajuk nak berbunga
Yg mampu berbunga cuma orkid hutan dan orkid jengking aje tak berhenti berbunga

Nooriah Abdullah delete icon 19 Oktober 2015 10:55 PG

betul tu maybe cuaca jugak P orkid pun semput dgn jerebu yg belum habis2 kan

Bunda_nora delete icon 19 Oktober 2015 2:32 PTG

Cantek betullah yang warna purple paling atas tu...

Cilembu thea delete icon 19 Oktober 2015 2:41 PTG

merawat orkid memang perlu letekunan dan harus pake hati yang germbira agar orkid yang sensitif tersebut selalu segar dan ceria

Zaitun delete icon 19 Oktober 2015 2:50 PTG

Cantikkk Sangat...kak Zai pekenan gambar
no 1 dan no 3 tu bunganya meriah.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 3:19 PTG

YELA ZAI CANTIK BUNGA2 ORKID TU...TQ.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 3:21 PTG

WAH PANDAI MERAWAT ORKID CHILEMBU THEA NI...TQ.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 3:22 PTG

YELA BUNDA CANTIK SGT TU...TQ.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 3:24 PTG

HMM BOLEH JADI JUGA TU NOOR...JEREBU PUN BUAT ORKID STRES JUGA...TQ.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 3:27 PTG

ORKID JENGKING PUN CANTIK N RAJIN BERBUNGA OKLH TU...KAKZAKIE CUBALAH TIPS YG DIBERI PENGGEMAR ORKID NI...PASTI MERIAH ORKID2 TU BERBUNGA...INSYA ALLAH...TQ.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 3:29 PTG

AGAKNYALAH NOTIE..ORKID PUN XSELESA DGN JEREBU NI...TQ.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 3:31 PTG

YELA NOHAS..YG MENULIS TU BERDASARKAN ILMUNYA TENTANG ORKID.
TQ NOHAS.

suri delete icon 19 Oktober 2015 5:18 PTG

suka tengok orkid tapi tak ada pengalamana menanamnya

Fidah Shah delete icon 19 Oktober 2015 6:32 PTG

Banyak juga syarat2 untuk tanam okid. Setakat ni belum pernah cuba lagi

paridah delete icon 19 Oktober 2015 6:52 PTG

orkid2 ni mmg terpana mandangnya...tq suri.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 6:53 PTG

cubalh fidah xsusahpun syaratnya..tq.

Abam Kie delete icon 19 Oktober 2015 7:33 PTG

teringin nk melawat tmn orkid kak dah...

abuikhwan delete icon 19 Oktober 2015 9:11 PTG

Assalamualaikum kak,
Terima kasih atas tipsnya, sangat berguna. Walaupun sekarang ini saya tidak menanam orkid tapi mana tau kan satu hari nanti kalau panjang umur lepas pencen balik menetap di kampung..sambil-sambil tu bolehlah menanam orkid. Insya-Allah doakan...

Anisayu Nastutik delete icon 19 Oktober 2015 9:23 PTG

Bunga orkid sangat mempesoba
Bagai hati wanita
Selalu ingin dirawat dan dimanja
Dengan lembutnya cinta...

paridah delete icon 19 Oktober 2015 9:47 PTG

orkid indah perlu dimanja
agar segar cantik terjaga
terapi minda jiwa raga
terpesona mandangnya amat bhgia.
tq anisayu.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 9:49 PTG

heh..heh..datanglah cikgu kat farmville...tq cikgu abam kie.

paridah delete icon 19 Oktober 2015 9:54 PTG

wsalam ustaz...baguslah kalau ada cita2 begitu...melekakan sekali kalau kita bergiat dlm bidang ni ustaz...sekali dh terlibat terus xberpatah balik lagi.
kak doakan cita2 dik ustaz tu tercapai yg penting ada kemahuan n kerajinan.
tq abuikhwan.

Dunia Zumal delete icon 19 Oktober 2015 11:43 PTG

Kena tahu teknik baru orkid yang kita tanam kembang mekar kan...

paridah delete icon 20 Oktober 2015 10:13 PG

YELA ZUMAL KENA AMBIL TAHU SERBA SIKIT JUGA...TQ.

Mizz Aiza delete icon 20 Oktober 2015 3:44 PTG

Cantik sungguh bunga orkid ini kak paridah.. Pasti memerlukan penjagaan yang khusus bagi memastikan ianya terus cantik dan sihat..

paridah delete icon 20 Oktober 2015 10:20 PTG

ORKID NI MANJA SIKIT AIZA..KENNA RAJIN MEMBELAINYA...TQ AIZA.

Khai♥Rin : anies delete icon 21 Oktober 2015 9:50 PG

tambah plak skrg ni jerebu...kalau kita yg berakal ni pun lesu apatah lg makhluk tuhan yg lain kan kak?

paridah delete icon 21 Oktober 2015 11:32 PG

yeela anies semua kejadian-Nya merasai kesannya...tq anies.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”