بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

BUNGA HOYA AMAT CANTIK DAN HARUM...NAMANYA JUGA BERBEZA-BEZA MENGIKUT RONA BENTUKNYA....DAUNNYA PULA ADA YANG SEAKAN DAUN ORKID...SEKALI MELIHATNYA PI MENJANGKAKAN IANYA ADALAH JENIS TUMBUHAN ORKID....RUPANYA TIDAK BEGITU...HOYA TETAP HOYA..

SELAIN CANTIK MENGINDAHKAN PERSEKITARAN LAMAN BOLEH DIAMBIL SEBAGAI PENAWAR JENIS PENYAKIT TERTENTU.

ANTARA JENIS HOYA..

Hoya pubicalyx


  • Hoya kerri variegata
  • Hoya finlaysonii daykeae
  • Hoya mindorensi
  • Hoya crassicaulis
  • Hoya incrassata
  • Hoya odorata
  • Hoya calycina
  • Hoya australis
  • Hoya waymaniae
  • Hoya linearis
  • Hoya compacta
  • Hoya cystiantha
  • Hoya bicolor
  • Hoya bella
  • Hoya verticillata
  • Hoya nummularioides
  • Hoya cv' Mathilde'
  • Hoya thomsonii
  • Hoya buotii
  • Hoya cv 'Rebecca'

hoya campunalata.
hoya erithena.


HOYA CARNOSA / SIRIH RAJA / SIRIH DAYAK / SIRIH BATU / POHON ANGIN-ANGIN[edit]

Perjalanan panjang menemukan Hoya Carnosa dalam rangka berburu anggrek di pedalaman, baru disadari tanaman ini sebagai family apocynaceae setelah menangkarkanya lebih dari 2 tahun. Baru diketahui bahwa tanaman ini memiliki kesamaan2 dengan genus Adenium, Plumeria, Pachypodium dan Nerium Oleander. 

Setelah melakukan berbagai penelitian dan pengamatan di ketahui bahwa jenis hoya ini merupakan sub family apocynaceae yang biasa di sebut sebagai family Aclepiadaceae. Fungsi tananman family ini selain untuk anti disentry juga bisa digunakan sebagai obat dengan cara juice daun segar dari hoya dicampur madu lebah murni digunakan untuk obat bronchitis akut, pneumonia atau radang paru-paru serta untuk anti inflammatory atau penghilang rasa nyeri, bekas kena api, bisa digunakan untuk orang setelah melahirkan, dan juga bisa untuk memperkuat otot vagina kaum hawa.
Sumber wikipedia.

Koleksi hoya Nana Mus...sebarang pertanyaan hubungi..PM inbox @ wassap 0124728480 tksh... 
😍😍😍😍😍


Hoya carnosa












30 ulasan - "BUNGA HOYA..."

nohas delete icon 8 September 2015 12:43 PTG

wahh..unik sekali bunganya..tapi cantik..

Puan Wawa delete icon 8 September 2015 12:59 PTG

Uniknya bjnga hoya.. Cantik sangat Pi..")

Kakzakie delete icon 8 September 2015 1:06 PTG

Sungguh kakak klik turun-naik-turun-naik ulang berkali-kali tengok kalau bunga cantik macam ini
Tak pernah jumpa pun ye juga. Cantik sangatlah PI:)

Achmad Fazri delete icon 8 September 2015 1:25 PTG

Bunga hoya harum nan indah
bisa sebagai penawar penyakit jika di campur madu lebah

Sweetie delete icon 8 September 2015 1:35 PTG

Hoya? tak pernah tengok PI... inilah baru tengok dalam blog PI ni.

Jeeva Ramu delete icon 8 September 2015 1:58 PTG

Gold Digger App Review


The first way is to set up your own Kung Fu Panda site. You could source it with loads of memorabilia, and arrange deals with the film makers and manufacturers for potential profit. The problem with this method is that you have to invest before you get the profit.

https://www.linkedin.com/pulse/gold-digger-app-review-software-work-scam-pravin-kumar

dorsett pink delete icon 8 September 2015 2:21 PTG

banyak rupanya jenis2 hoya ni... baru tahu

Fidah Shah delete icon 8 September 2015 5:46 PTG

First time tengok bunga ni. Tapi cantik.
Dan saya suka bunga yang unik-unik macam ni.

paridah delete icon 8 September 2015 9:45 PTG

bunga hoya ada dijual dinurseri di sini ..kalau nak kena rajin tanya...tq fidah.

paridah delete icon 8 September 2015 9:46 PTG

tq jeeva ramu.

Missdae delete icon 8 September 2015 10:52 PTG

Jemput join segmen giveaway blog kite juga :)

http://missdae.blogspot.my/2015/09/giveaway-10-missdae.html

Missdae delete icon 8 September 2015 10:58 PTG

Jemput join segmen giveaway blog kite juga :)

http://missdae.blogspot.my/2015/09/giveaway-10-missdae.html

abuikhwan delete icon 9 September 2015 7:06 PG

Assalamualaikum kak,
pertama kali saya mendengar nama bunga hoya dan pertama kali juga melihatnya.
cantik, unik malahan banyak pula khasiat dari sudut perubatan.

tiga lalat delete icon 9 September 2015 8:17 PG

putih dan cantek ;p

Hasnah Hanapiah delete icon 9 September 2015 8:48 PG

Cantik2... Duk tengok bunga ja..xtau nama pun .. Bunga hoya rupanye...:)

paridah delete icon 9 September 2015 11:37 PG

banyak bunga hoya ni kat nurseri hasnah..cantik rupa n warnanya...tq

paridah delete icon 9 September 2015 11:39 PG

hmm cantik sgt..tq tiga lalat.

paridah delete icon 9 September 2015 11:41 PG

wsallam dik ustaz
kalau minat nk tanam boleh cari kat nurseri sekitar kuantan...ada tu.
tq abuikhwan.

paridah delete icon 9 September 2015 11:45 PG

tksh missdae minat juga nk join..

paridah delete icon 9 September 2015 11:45 PG

tq.

paridah delete icon 9 September 2015 11:47 PG

cantik n unik kan fidah...tq.

paridah delete icon 9 September 2015 11:53 PG

hoya ni berjenis-jenis n bnyk pilihan...tq dorset pink.

paridah delete icon 9 September 2015 11:55 PG

yeke nanti boleh cari kat nurseri sweetie...tq

paridah delete icon 9 September 2015 11:57 PG

benar tu cantik n ada nilai perubatannya...tq achmad fazri.

paridah delete icon 9 September 2015 11:59 PG

terpesona kan dgn cantiknya bunga2 hoya ni..tq kakzakie.

paridah delete icon 9 September 2015 12:00 PTG

cantik n harum wawa...tq.

paridah delete icon 9 September 2015 12:04 PTG

unik n cantik subhanallah...tq nohas,

Yun Sing delete icon 9 September 2015 9:56 PTG

Baru tau bunga ni wujud.. Cantik dan banyak kegunaannya..

paridah delete icon 10 September 2015 11:07 PG

hoya ni banyak jenis n boleh dijadikan ubat...tq yunsing

Qaseh Vee delete icon 13 September 2015 5:24 PTG

hoya ni cara tanam sama tak dgn orkid ...

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”