بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

SALAM RAMADAN DI HARI JUMAAT YANG MULIA...



Alhamdulillah ..sampai dah dikawasan parking masjid sec7 shahalam..
.Malam ni tazkirah ramdhan dimasjid ni..
.Malam ni juga berbuka puasa tidak di rumah....icity ni jauh kena keluar awal...
sebab itu berbuka puasa dimasjid aje...daa....

Tazkirah ramadhan setiap tahun ada tajuk...tahun ini tazkirah .tajuknya....."mengapa doa2 tak makbul"...sedangkan doa2 yg makbul ..telah djelas kan oleh Rasulullah...seperti masa wukuf di padang arafah...bulan ramdhan...semasa di satu pertiga malam...dan waktu bersahur....
Sayang kita tidak ambil kesempatan masa doa dimakbulkan..


Ada juga yang berdoa...
tapi tak dimakbul Allah dengan sebab nya salah satunya ialah sombong...
.dan  sombong pula ada berapa peringkat...


1...Merasa bangga melihat dirinya maju dan lebih dari orang lain..

2..Suka menunjulkan diri kepada orang lain...

3..Minta dikedepankan dimajlis2 keramaian...


4...Bergaya dan beraksi angkuh ketika berjalan.


5...Membantah bila ditegur orang lain ..miskipun yg dikata itu salah...


6..Tidak mengindahkan nasihat atau teguran orang

...
7...Suka menindas oarng Islam dan orang yg lemah

...
8...Sentiasa merasa dirinya betul dan merasa tidak pernah rasa bersalah...orang lain saja yg salah...

9...Suka memuji diri sendiri.
10...Bangga dan megah dengan datok nenek orang berdarjat atau ahli agama...
11...Bermegah dengan keturunan
....
Semua tanda2 ini lah menunjukkan sifat takbur yg tercela dan salah satu sebabnya doa tidak dimakbul Allah..doa yang tidak makbul yang selalu terkena pada anak2 orang baik yang tidak mempunyai pandangan jauh dan catek ilmu pengtahuan dan siluk beluk agama...sebab itu ..jika mereka berilmu agama yang tinggi sekali pun jika ada sifat yg 11 itu...doa mereka tidak akan dimakbul Allah...jika tidak bertaubat.....fikir2...renung2

PERKONGSIAN USTAZ ZAINAL ABIDIN.

8 ulasan - "KENAPA DOA TIDAK MAKBUL..."

dorsett pink delete icon 3 Julai 2015 11:16 PG

good sharing..

dorsett pink delete icon 3 Julai 2015 11:17 PG

tanda-tanda tu macam ade kat rosmah dan najib la.. hehehehe

Khai♥Rin : anies delete icon 3 Julai 2015 11:42 PG

krn sedikit rs sombong doa xdimakbulkan

Zaitun delete icon 3 Julai 2015 12:57 PTG

Semoga dijauhkan dengan sifat demikian. Terima kasih PI kongsi info.

Dunia Zumal delete icon 3 Julai 2015 3:28 PTG

Moga kita dijauhkan dari sifat takbur...

Fidah Shah delete icon 4 Julai 2015 5:25 PTG

Semoga dapat muhasabah diri dan dijauhkan dari sifat2 demikian.

muhammad nizam delete icon 6 Julai 2015 2:55 PG

Moga kita semua dijauhkan sifat sifat mazmumah itu... ameen

Khir Khalid delete icon 6 Julai 2015 7:16 PTG

T kasih atas perkongsian ini kak.. mudah2an kita semua tergolong dikalangan org2 yg dimakbul doa di dunia dan juga akhirat... aamiin.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”