Thursday 23 July 2015

KAMPUNGKU...

ASSALAMUALAIKUM...





INILAH KAMPUNG PI...PEJABAT FELDA SEBAGAI PENTADBIR YANG KEKAL DI SINI WALAU SUDAH ADA SISTEM PENTADBIRAN NEGERI YANG MENGUJUDKAN TOK EMPAT SEBAGAI KETUA KAMPUNG SEPERTIMANA KAMPUNG-KAMPUNG TRADISI DI PAHANG.

FELDA ULU JEMPOL DIBUKA/TEROKA PADA 1964 ...YANG KEDUA SELEPAS FELDA LURAH BILUT DI PAHANG. LURAH BILUT DITEROKA SENDIRI PENEROKA-PENEROKA YANG MENYERTAINYA...BERBEZA DENGAN FELDA ULU JEMPOL YANG MANA PESERTA-PERSERTA MENYERTAINYA SETELAH RUMAH DAN SEKOLAH DISEDIA DAN TANAMAN SAWIT SIAP DITANAM TAPI BELUM MENGELUARKAN HASIL.

KEMASUKAN PERSERTA BERPERINGKAT-PERINGKAT. ADA LIMA PERINGKAT KESEMUANYA.

PERINGKAT SATU YANG TERAWAL DIHUNI PENEROKA PADA 1966...PERINGKAT KEDUA DAN KETIGA PADA 1967-1968-1969.

PERINGKAT EMPAT DAN LIMA PADA 1980.






25 comments:

  1. kampung saya pun di felda jg, tapi dua2 dah takde..dah jarang balik kpg, rumah felda pun dah disewakan pada anak jiran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke...mmg banyak rumah2 di felda yg kosong ditinggalkan setelah ibu bapa tiada n anak2 punyai kehidupan sendiri di tempat lain...
      blog nohas ada masalah ker xblh drop komen pulak..tq nohas.

      Delete
  2. Assalamualaikum Kak Paridah..

    Selamat Hari Raya diucapkan.. Baru saya tahu Felda Ulu Jempol terletak di Jengka Pahang.. Selama ni saya tahu daerah Jempol di Negeri Sembilan.. Good info Kak.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam LZ...ramai yg keliru dgn Ulu jempol di pahang dgn Jempol di nismilan tu..tq LZ the blog owner.

      Delete
  3. Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Paridah Ishak... alhamdulillah, dapat balik kampung ya kak. tempat bermain yang mengasyikkan dan tempat jatuh bangun ketika berlari tentu sentiasa dalam ingatan. Saya pernah pergi ke Felda Taib Andak di Johor. Begitu rupanya kehidupan di Felda ya, kak. banyak sekali pokok kelapa sawitnya. salam manis dari sarikei, Sarawak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wrwbt...wah pernah ke felda taib andak di johor ya...kak pun pernah juga melawat ke sana lama dulu...kampung halaman adalah kehidupan kebanyakan warga...langsung xboleh dipisahkan...tq dik fatimah.

      Delete
  4. salams kak,
    beruntungnya akak dibesarkan di felda.....teringin nak jd anak felda...best...suasana rumahnya time raya pon meriah:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam amiiza...kat felda ni situasinya sama saja dimana-mana maklum kampung tersusun dgn peraturannya...tq

      Delete
  5. Assalamualaikum kak,
    Terima kasih kak atas n3 ini, dan ia sudah pun menjawab persoalan saya pada n3 kak paridah yang lalu. Sebenarnya jalan Jengka adalah adalah laluan utama saya setiap kali ke sekolah anak di Pulau Tawar. InsyaAllah ada masa dan upaya, nanti saya dan keluarga akan singgah di felda Ulu Jempol...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam dik ustaz...heh..heh...saja jer kak tulis n3 ni sbb ada sorng kwn xpegawai felda di sini minta kak snap gambar pejabatnya pernah berkerja dulu...
      Anak sekolah di pulau tawar ya xjauh dh dari sini...ramai juga jiran2 kak berasal dari pulau tawar...kalau ada masa n kesempatan singgahlah ke tempat kak...tq abuikhwan.

      Delete
  6. Wahh geng pantai timur kita ye...

    ReplyDelete
  7. ya kita segeng heh..heh..tq muhammad nizam.

    ReplyDelete
  8. Masa kecik-kecik dulu, selalu pergi ke rumah bapa saudara di Felda ( di Segamat, Johor). Masih ingat lagi suasana aman damai dan nyaman kat situ.

    ReplyDelete
  9. yeke...segamat n kota tinggi mmg banyak pertempatan felda di sana n suasananya selesa utk masyarakat menghuninya...tq fidah.

    ReplyDelete
  10. Kpg felda ni lebih kurang sama mcm SLDB (sarawak land development board)..cuma sekarang sldb ni tak berapa sgt dah sbb byk lagi kompeni besar ambil alih

    ReplyDelete
    Replies
    1. YEKE...BEGITU PULA YA...FELDA MSH MENGEKALKAN PEGANGANNYA DI SINI SEMENJAK SKIM RANCANGAN TANAH INI DILAKSANA...TQ INFONYA SUE.

      Delete
  11. bestnyaaa ada kampung cengini., dlu rumah nenek ada la cemni..
    tapi dah roboh buat ruma batu.. huurm..

    ReplyDelete
  12. RUMAH2 DI SINI KEBANYAKANNYA RUMAH BATU SITI...CUMA MASIH ADA SIKIT2 YG XMAHU MENUKARNYA..ATAS KESELESAAN MASING-MASINGLAH TU...TQ SITI.

    ReplyDelete
  13. Saya sukakan suasana pagi di felda.. pernah berkampung di beberapa tempat spt keratong 9, taib andak, air tawar... sama ada buat kerja atau berkunjung rumah saudara.. suasana pagi tak pernah menghampakan saya..

    ReplyDelete
  14. YELA KHIR KHALID...SUASANA DI FELDA NI KAT MANA SAMA SAJA...DGN RUMAH YG TERSUSUN N BANYAK POHON2 HIJAU MEREDUPI LAMAN...KERATONG TU DI PHG N TAIB ANDAK N AIR TAWAR DI JOHOR...TQ KHIR KHALID...

    ReplyDelete
  15. Cantinya persekitarannya :)

    ReplyDelete
  16. saya ada ramai saudara mara kat felda . masa raya memag meriah ... sepanjang jalan penuh dgn pokok bunga ... ada juga yg dibina taman perumahan utk generasi ke dua ...

    ReplyDelete
  17. YEKE..GITULAH SUASANANYA QV..YA FELDA JUGA BINA RUMAH UTK GENERASI KE2...TQ QV.

    ReplyDelete

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

MyBloglist