بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
ASSALAMUALAIKUM...

MEMANG FEVERET PI PULUT SEKAYA NI...TAPI TAK BERMINAT DENGAN PULUT SEKAYA YANG DIJUAL TU...RASANYA PADA PI HANYA LEMAK MANIS SAJA ....NAK MEMENUHI CITARASA SELERA KENALAH BUAT SENDIRI....

SEDAPNYA DAPAT BERBUKA PUASA DENGAN JUADAH TRADISI SEBEGINI MAGHRIB NANTI...TAKNAK CUBA KER?.


Resepi Seri Muka / Pulut Sekaya
(loyang saiz sederhana)
Lapisan Bawah:
1 1/2 cawan beras pulut (rendam 3 - 4 jam dan tos)
2 cawan santan cair
garam secukup rasa
**letak beras pulut dalam loyang, masukan santan dan garam, kukus selama 1/2 jam... angkat dan padatkan/mampatkan sampai sekata..
Lapisan Atas (lapisan hijau):
3 cawan santan (2 cawan santan pekat + 1 cawan air)
1/2 cawan jus pandan (bland pandan + sedikit je kulit kayu manis + sedikit je halia)
4 biji telur
1 cawan gula
secubit garam
3 sudu penuh/menggunung tepung ubi kayu
pewarna hijau
** mix semua bahan dan masak dalam periuk menggunakan api perlahan sampai berwap.. jangan sampai pekat atau beketul..
** then, tuang terus atas pulut yg telah dimampatkan tadi
** kukus atas api sedarhana selama 30 - 35 minit
*****sejukkan selama 4 - 5 jam sebelum potong..





22 comments - "PULUT SERIMUKA/PULUT SEKAYA...."

Kakzakie delete icon 26 June 2015 at 10:45

Kakak ni tak rajinlah PI - apa lagi kalau hari kerja. Semalam baru minta en hubby kakak beli (anak kakak yg nak). Betullah kalau beli ni warna dan bentuk aje sama rasa sedikit kurang (kenalah redha buat org malas hihi...).

Dunia Zumal delete icon 26 June 2015 at 11:25

Makanan feveret Zumal nie, tapi dah lama tak beli...

Khir Khalid delete icon 26 June 2015 at 11:50

Wow.. mmg best ni kak.. sedap buat berbuka ni.. :)

AMIIZAA delete icon 26 June 2015 at 12:22

salams kak, tgk kuih akak terus teringin nak buat...

nohas delete icon 26 June 2015 at 14:04

salam Jumaat, kak..buat sendiri mesti sedap rasanya..berbaloi..

Zaitun delete icon 26 June 2015 at 14:18

Kuih feberet kak zai lagi pulak berunsurkan pulut. Kak zai c/p dulu resepinya terima kasih PI.

Cilembu thea delete icon 26 June 2015 at 14:21

pulut serimuka kalau disini hampir mirip dengan kue lapis legit kenyal-kenyal nepsong yang saat ini sedang menjadi buming gegara di nyanyikan lagunya oleh Sule dan Andre di acara Ini Sahur...emang enak sih pulut serikaya teh deh

Qaseh Vee delete icon 26 June 2015 at 15:30

feveret saya ni ... ramadhan ni blm merasa lagi ...

Fidah Shah delete icon 26 June 2015 at 17:25

Sedapnya...
Nak cuba buat lah. Selalu kalau teringin, buat kuih ni kat kedai je...hehe :)
Thanks Kak Paridah

Khai♥Rin : anies delete icon 26 June 2015 at 19:17

Mama sy mmgpakar buat kuih ni...tiap2 bulan ada je tempahan..

paridah delete icon 26 June 2015 at 21:42

yela kakzakie kalau nk buaat kuih gini kena cari masa yg senggang...nak cepat beli jer...boleh dimakan oklah tu...tq.

paridah delete icon 26 June 2015 at 21:42

sedap kan..tq zumal.

paridah delete icon 26 June 2015 at 21:44

yela khir khalid utk buat berbuka n sahur...tq.

paridah delete icon 26 June 2015 at 21:48

wsalam..kalau rajin buatlah miiza..sedap ni...tq

paridah delete icon 26 June 2015 at 21:52

yeke...kak pulut sekaya gini kak suka sangat tapi serimuka yg biasa dijual tu lain rasanya...silakan zai nk salin resepinya...tq

paridah delete icon 26 June 2015 at 21:58

yeke...agaknyalah tu..kueh ni terkenal juga di sana ya...tq chilembu thea.

paridah delete icon 26 June 2015 at 22:00

org pandai masak cam qv xsusah nk buatnya pun..tq.

paridah delete icon 26 June 2015 at 22:01

cubalah fidah ikut resepi ni mesti jadi xsusahpun...tq

paridah delete icon 26 June 2015 at 22:03

yeke...pulut serikaya kalau yg pakar buatnya mmg disukai ramai tq anies.

paridah delete icon 26 June 2015 at 22:06

salam jumaat nohas...kalau buat sendiri ikut citarasa sendiri mestilah sedap...tq

Yun Sing delete icon 27 June 2015 at 18:31

Terima kasih ye atas perkongsian.. sekarang ni belum bersedia nak masak (hahaha) mungkin lepas Form 5, dah free nak belajar masak ^^

paridah delete icon 27 June 2015 at 22:26

yeke...rajin ke dapur ok juga tu...tq yun sing.

Terima kasih bersama Karyaku...Paridah Ishak. Komen anda amat dihargai... “Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”